Schaal terug zetten? (werk)

Discussion in 'De lounge' started by Amika, Nov 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amika

Amika Actief lid

Oct 12, 2009
    179
    0
    0
    Verzorgende
    Rotterdam
    Ik had even een vraagje.

Mijn vriend is vrachtwagen chauffeur maar is door omstandigheden naar de loods gegaan. Mogen ze hem een schaal terug zetten?
    Ik dacht van niet maar weet het niet zeker. Misschien weten jullie het?

2. Emma29

Emma29 VIP lid

May 30, 2007
    10,467
    0
    36
    carnavaller !!
    dat moet je echt uit zijn cao voorwaarden halen !!
    bij een andere functie hoort vaak een andere sararisschaal dus ik denk haast dat het wel mag ...

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Volgens mij wel als zijn werkzaamheden veranderen hangt daar ook een ander salaris aan dus het lijkt mij wel. Heeft hij geen CAO?

4. Amika

Amika Actief lid

Oct 12, 2009
    179
    0
    0
    Verzorgende
    Rotterdam
    Cao heeft hij toen hij er kwam werken niet gekregen.
    Ik ga ff kijken of ik er 1 via i-net kan aanvragen. Ik dacht altijd dat het niet mocht ...

5. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit zou in het CAO waar hij onder valt moeten staan.
    In het CAO van mijn werkgever staat in ieder geval wel aangegeven dat als je naar een lagere functie gaat je ook wordt ingeschaald in de bijbehorende functieschaal.

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,184
    6,586
    113
    Hangt het niet af of het je eigen keuze is geweest of dat het bijv gekomen is door arbeidsongeschiktheid. In het eerste geval lijkt het me ook logisch dat je vriend een schaal teruggaat, maar in het tweede geval is de kans groot dat hij in zijn eigen schaal moet blijven. Even goed uitzoeken dus.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In aanvulling op Vogelinnetje: ook als het op verzoek van de werkgever is bij bijvoorbeeld te weinig werk oid dan mag men je niet terugzetten zonder compensatie.
    Meestal wordt je dus wel in de "juiste" schaal gezet, maar ontvang je een persoonlijke toeslag, zodat je er per saldo niet op achteruitgaat.

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    en anders de bond ff vragen als jullie daar lid van zijn.

9. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

Oct 7, 2006
    3,177
    0
    0
    Je mag wel een schaal terug worden gezet maar het salaris moeten ze gelijk trekken.
    bv als je vriend nu in schaal 30 zit en 1500,00 verdient
    dan mag hij terug naar schaal 29 maar het salaris moet gelijk blijven.
    er is altijd een overlapping in de schalen

10. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het is er inderdaad van afhankelijk wat de omstandigheden zijn waaronder hij van functie gewisseld is. Misschien kan je daar wat meer over vertellen? Anders is het zo niet te zeggen of het terecht is dat hij teruggeplaatst wordt in schaal.

Groetjes,
    Josien

11. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ligt er volgens mij aan of zijn werkgever hem in functie terug heeft gezet of dat je vriend dat wilde. Als zijn werkgever hem terug heeft gezet, dan mag hij niet in loon achteruit gaan. Heeft je vriend zelf om verandering van functie gevraagd, dan wel!

12. Amika

Amika Actief lid

Oct 12, 2009
    179
    0
    0
    Verzorgende
    Rotterdam
    Mijn vriend is diabeet. door veel stress op de vrachtwagen is het ontregeld. Hij heeft ook weer in het ziekenhuis legen ervoor. De arbo vond het verstandig om hem dan in de loods te plaatsen zeg maar tot zijn suiker weer geregeld is. Me vriend heeft niet vrijwillig een stapje terug gezet. Qua salaris gaat hij er nu ook op achteruit

We zijn niet lid van de bond

13. Emma29

Emma29 VIP lid

May 30, 2007
    10,467
    0
    36
    carnavaller !!
    kan hij toch ook zeker wel gewoon vragen aan zijn baas... dat soort dingen horen bespreekbaar te zijn
    en ik weet dat mijn buurman een tia heeft gehad ook ander werk moest doen en hij er idd ook flink op achteruit is gegaan ...
    heb je een rechtsbijstandverzekering die kunnen je ook helpen

14. binnabinna

binnabinna VIP lid

Dec 19, 2007
    10,027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Je kan ook de bond bellen als je niet lid bent. alleen moet je dan soms wel lid worden maar dat is in somige gevallen het wel waard ze doen heel veel voor je

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dan mag hij volgens mij niet worden teruggeplaatst in de schaal, zeker gezien het tijdelijke karakter en het verzoek van Arbo.

Vaak kun je met je vraag ook wel terecht bij de bond, maar zoals al gezegd meestal verwachten ze wel dat je dan lid wordt. Maar dan helpen ze je vaak alsnog wel met een dergelijk probleem.

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Heb je rechtsbijstand verzekering? Anders zou je daar eens kunnen informeren. Maar mij lijkt dat ze je niet terug mogen zetten, of evt wel terug zetten maar met behoud van oude loon omdat het wegens ziekte is.

Share This Page