Hoi meiden! Tijdens mijn 1e zwangerschap heb ik me geestelijk behoorlijk rot gevoeld. Kon niet blij zijn, veel angstgedachten, negatieve kijk op kinderen enz... Gelukkig, gelukkig was na de zwangerschap direct alles weg! Ik vraag me wel eens af of ik geen prenatale depressie heb gehad, want heel af en toe komt ditzelfde depri-gevoel nog heel af en toe eens op als ik ongesteld ben. Inmiddels een kleine meid van bijna 19 maanden waar we volop van genieten! Ik kan me niet voorstellen dat ik me psychisch toenertijd zo rot heb gevoeld. Maar... ik ben wel heel erg bang dat ik bij een eventuele 2e zwangerschap hetzelfde zou krijgen! Ik heb toenertijd niemand van mijn gevoelens verteld (schaamte/verdriet omdat ik me zo voelde) en zou dit ook nooit willen vertellen. Maar ik word al als ik er aan denk dat dit bij een eventuele 2e zwangerschap weer zo zou zijn. Wie is er ook eerder zwanger geweest, heeft zich ook psychisch niet heel lekker gevoeld en heeft bij een andere zwangerschap juist het tegenovergestelde qua gevoelens meegemaakt?
hey,ik heb me tijdens mijn eerste zwangerschap ook zo gevoeld en heb dat wel ter sprake gebracht en volgens de gyn was dat een erg typisch gevoel bij dreigende prenatale depressie...door erover te praten toen heb ik me tegen het einde beter gevoeld.nu ben ik opnieuw zwanger geweest(helaas misgelopen)maar toen voelde ik me euforisch.dus het hoeft helemaal niet altijd zo te gaan.de gyn heeft me ook verzekerd dat het niet is omdat je het eerder wel had dat je het opnieuw gaat hebben.maar als je je toch terug zo zou voelen tijdens een eventuele tweede zwangerschap dan raad ik je aan het te bespreken met de gyn of de vk,deze hebben mij gezegd dat het echt wel regelmatig voorkomt en dat praten het tegen gaat.je hebt het trouwens zelf kunnen onderdrukken want als het echt doorzet dan kan het heel erg moeilijk worden en blijft het ook hangen na de bevalling.bij mij was het gelukkig ook over eens ik bevallen was.ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen... liefs