Wat is een leuk huisdier?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Roos12, 17 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    We hebben al een tam vogeltje, maar nadat mijn zoontje van 4 stond te zwijmelen bij de konijnen, zitten we toch te denken aan nog een huisdier, denk richting cavia/konijn/hamster.
    Wat is nou een leuk dier, waar je ook nog wat van terugkrijgt?
    Heb je überhaupt gezelligheid van een cavia of konijn? Of is het alleen jarenlang zo’n groot hok verschonen zonder dat je plezier hebt van zo’n beestje?

    Hebben jullie een huisdier, zo ja, wat voor een en bevalt het?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat verschilt natuurlijk per persoon en per dier. Ik ken genoeg mensen die een konijn geweldig vinden, ik vind er niets aan... :| Ik vind ze heel lief ed, maar nogal suf. :oops: Van die van ons krijg je ook zeer weinig terug... Het zijn vluchtdieren en dat merk je, zullen we maar zeggen. We hebben twee konijnen en een kat en die kat vind ik fantastisch! <3 Maar een kat is met een vogeltje niet zo’n goed plan natuurlijk. ;)
     
  3. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik heb als kind enorm veel plezier gehad van m'n hamstertje. Zowel een Russische dwerghamster als een variant op een goudhamster gehad (de zalmkleurrige variantie met zwart staartje en zwarte oortjes). Vooral omdat ik veel van lego hield en hele doolhoven voor ze maakte. Volgens mij vonden de hamsters het ook leuk.

    Verder is een hamster denk ik veiliger als je twijfelt dan een cavia of een konijn. Die leven langer.
     
  4. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Wij hadden een hamster, maar die werd pas tijdens bedtijd wakker. Stel dat je toch een hamster wilt: koop 'm via iemand thuis en niet uit een dierenwinkel. Wij hadden nml een bijtertje uit de dierenwinkel. Dan zijn ze vaak nog niet tam.
     
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Als ik eerlijk ben dan zou ik niet voor een 4 jarige een huisdier aanschaffen. Het is geen speelgoed.
    En een kat vindt ik dan toch wel het leukst. Nu heb ik niks met konijnen ofzo..;)
     
  6. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik ben mij ervan bewust dat een huisdier geen speelgoed is.
    Ik heb al veel ervaring met huisdieren en wij zorgen heel goed voor onze beestjes.
    De zorg zou voor onze rekening komen, maar je hoopt natuurlijk wel dat ze eigen raken met dieren en ervan genieten om een beestje bezig te zien.
    Een kat is geen goed idee met onze vogel en een hond vind ik te intensief met een jong gezin.
    Dat zijn alleen wel weer de dieren waarvan je zeker weet dat je er wat van terug krijgt.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Knaagdieren en konijnen houden eigenlijk niet van knuffelen. Dus in die zin krijg je er niks van terug.

    Ik dacht ook aan een kat. Maar dat wil je niet. Dan heb ik eerlijk gezegd geen tips:)
     
  8. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik denk ook dat ik zoek naar iets wat er niet is.
    Nou ja, we hebben gelukkig een hele gezellige vogel. Daar moeten we het voorlopig maar bij houden!
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Zou lekker af en toe een kinderboerderij opzoeken. Kan je 4 jarige kijken en aaien zonder hokken verschonen.

    Zelf ervaring met konijn en hamsters en honden.

    Honden geven het meeste terug. (ben geen katten mens) maar die behoeven ook heel veel aandacht en is lastig voor sommige dagjes uit.
    Daarom hier geen hond. Maar keer oppassen op die van een ander prima.

    Konijnen heb ik later geleerd moet je eigenlijk in een paar doen.. (zit je er gelijk met 2)
    De mijne was alleen. Lief schattig knuffel konijntje wat zelfs in mijn fietsmandje mee ging :rolleyes:
    Vrat aan de Electra kabels en een gat in onze leren bank :roflmao:

    Hamsters tja leuk om naar te kijken... Tot de kat van de buren had ingebroken en hem had afgeslacht. Daarna zijn we maar gestopt met huisdieren
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Vooral dat je wil dat ze er iets mee kunnen.. dat houdt helaas al gauw op als je geen hond of kat wil. En ook die geven geen garantie op knuffelen. Wij hebben 3 honden, waarvan maar 1 met mij wil knuffelen uit eigen initiatief. En we hebben 2 katten en daarvan wil er ook maar 1 op schoot liggen.

    En bij een kind van 4 is dat nóg weer anders. Die zijn lomper en hebben zelf geen rust. Hele kleine kans dat een dier daar überhaupt lekker mee wil knuffelen.

    Sorry. Maar zo is het wel :(
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Wij hebben cavias buiten in een ren + hok.
    De kinderen kunnen zelf de ren in en gaan er lekker bij zitten, spelletjes doen, kunstjes "leren", lekker knuffelen

    In de zomer pakken we er zelf wel eens 1 op schoot, maar dat is wel minder geworden.

    Als ze me horen komen ze al piepend aangerend, in de hoop dat ik eten geef:)

    Ik houd helemaal niet van dieren, maar deze vind ik wel best leuk:)
     
  12. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het is voor mij van een afstandje niet in te schatten wat voor jullie het ideale huisdier is. Misschien is het een idee om een keertje een week een konijn/hamster/rat te logeren te vragen. Er zullen echt wel mensen in je omgeving zijn die om vakantieopvang verlegen zitten. Dat is een win-win, zij hebben opvang, jullie kunnen ervaren of zo'n dier in je gezin past.

    Wij hebben konijnen, de kinderen vinden het erg leuk om ze uit de hand te laten eten.

    Aaien lukt alleen als wij ze vast houden en we pakken ze alleen op als we daar al een goede reden voor hadden, dus zelden.
     
  13. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hebben zowel cavia’s als konijnen. Beide erg leuke dieren, maar ik vraag me af of ze heel geschikt zijn voor kinderen.
    Het zijn prooidieren en houden lang niet altijd van knuffelen. Sommigen van onze dieren vinden het prima om geaaid te worden, andere springen na jaren nog weg. Daarnaast hebben beide soorten een maatje nodig, en hebben ze aardig wat ruimte nodig. Konijnen zelfs veel meer dan de standaard hokken die verkocht worden. (Wij hebben een ren van enkele vierkante meter laten bouwen aan een standaard groot nachthok, en de cavia’s zitten met zn 3 binnen in een hok van 1.70 bij 1).
    Hebben met beide veel ervaring dus als je vragen hebt mag je me altijd een bericht sturen. Nog 1 tip: de opvangen zitten overvol, er zitten vaak ook jongere dieren en zij hebben veel verstand ervan. Dierenwinkels kijken vaak vooral naar geld en hoeven geen speciale kennis te hebben. Hier worden vaak veel te kleine kooien verkocht en bv verkeerde koppels meegegeven. (Bv man en vrouw ipv 2 vrouwtjes cavia’s).
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  14. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ohja nog als toevoegen: 1 van onze konijnen komt uit de opvang. Ze zou volgens het gezin agressief zijn.. Niet zo gek als je in je eentje in een klein hok zit met graaiende handjes de hele dag. En papa en mama beseffen al snel dat zij ook nog de verzorging op zich mogen nemen (en vergeet eventuele extra kosten niet)... Hier heeft het even geduurd maar ze is nu hartstikke tevreden en ontzettend lief, nog wel bang als ze denkt dat je haar wilt oppakken maar kan haar gerust aaien en voeren zonder dat ze iets doet. Heeft veel tijd gekost.. Maar een vriendje, veel ruimte buiten en rust hebben haar veel goed gedaan.
    Ik denk dat dieren echt een toevoeging voor een kind kunnen zijn, maar bedenk je wel de energie en het geld wat je erin steekt + dat ze niet bedoeld zijn om de hele dag mee te knuffelen.
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Alleen een huisdier nemen als jij het zelf ook wilt. Als ouder ben je toch hoofdverantwoordelijk.

    Een hamster is een nachtdier. Daar heb je overdag weinig aan. En in de nacht lawaai (lopen in een bol etc).

    Konijnen zijn eerder vluchtdieren.

    Cavia's zijn wel heel geschikt. Goed tam te maken en makkelijk vast te houden. Hou knaagdieren altijd per 2! Ze hebben een soortgenoot nodig en zijn groepsdieren. En een ruim hok met speelmogelijkheid
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Kennissen hadden een hamster en die moest mee op vakantie, heb halve nachten wakker gelegen omdat het beestje ging drinken en aan de wandel ging in het hok.

    Wij zijn opgegroeid met een hond, kat en een vogeltje. De kat en vogeltje is niet echt handig maar is ook amar net hoe vaak je de vogel wil laten vliegen.

    Ooit willen we een hondje maar het is wel een diertje wat veel verzorging nodig heeft en je moet ook goede opvang hebben als je een dag weg gaat.

    We hebben nu 2 katten en dat gaat goed met onze knul van 4. Ze waren er al voor hij geboren is. 1 van de 2 zoekt onze knul ook echt op en geeft hem kopjes en komt echt kroelen.de ander bekujkt het van een afstand en komt vooral bij ons liggen.

    Zelf zou ik geen cavia, hamsters of konijnen nemen. Zoals andere ook schrijven ze hebben echt wel veel ruimte nodig.
     
  17. Cloud9

    Cloud9 Bekend lid

    17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Alleen een huisdier nemen als je zelf ook bereid bent je er voor in te zetten, een kind heeft niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid. Dat gezegd hebbende kan ik alleen vertellen over wat wij hebben en hoe dat is.

    Onze dochter heeft toen zij vier was een cavia gekregen. WIj hadden totaal geen ervaring en benul van een cavia maar een hoop bij geleerd waardoor wij uiteindelijk na een tijdje een tweede er bij gekocht hebben (zijn echt groepsdieren en dus nooit alleen nemen, geldt ook voor konijnen trouwens). Cavia's in huis ervaar ik als gezellig (ze kletsen gezellig met zijn tweeen) en zijn zeker te knuffelen. Mijn dochter neemt ze om de beurt gezellig op schoot om te knuffelen en dat vinden ze heerlijk, ons mannetje gaat zelf helemaal gestrekt liggen. Dochter is nu 6 en er nog steeds niet op uitgekeken. Ze geeft ze in de ochtend eten en drinken en 's avonds. Wij maken het hok iedere week goed schoon. Cavia's kunnen goed tam gemaakt worden al is dat geen garantie, ons mannetje is super tam maar ons vrouwtje toch een stuk minder. Ze hebben ruimte nodig en ook een cavia brengt dierenarts kosten met zich mee (wordt wel eens vergeten door mensen). Succes met de keuze.
     
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Onze buren hebben konijnen en tijdens de vakantieverzorging raakte ons zoontje van 4 er al snel op uitgekeken terwijl hij het voorafgaand zo leuk vond.
    Hij is wel echt een hondenfan en wil heel graag een hond, dat gaat pas gebeuren als hij er uit school zelf voor kan zorgen. (Niet dat hij dat iedere dag moet doen, maar wel op werkdagen bijvoorbeeld)
    Tot die tijd geen dieren bij ons, hoewel ik er mee opgegroeid ben en ik het wel heel leuk zou vinden.
     
  19. roever

    roever Niet meer actief

    Hebben jullie een tuintje?
    Zoja....
    Neem 2/3 kipjes!!!
    Echt serieus waar!!
    Wij hebben een aantal kippen waarvan er 3 echt ontzettend tam zijn! Ze springen bij je op schoot, komen bij je eten, kan ze wel paar dingetjes leren, kunnen echte kroeldieren zijn en... je hebt zo af en toe een eitje!
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ja, dat doen wij soms ook, voor huisdieren van buren en vrienden zorgen tijdens de vakantie. Bij sommige dieren merken ze dan snel dat ze in de praktijk toch niet zo knuffelig zijn of gewoon saai.
    Of dat het gewoon niet handig is in onze situatie.

    We hebben momenteel een hond en twee katten. De hond en een van de katten zijn heel knuffelig. De andere kat bemoeit zich weinig met ons en zie je amper. Slaapt graag op zolder of een rustig plekje. De knuffelkat is juist niet graag alleen en komt steeds bij je.

    Vroeger ook konijnenen, cavia’s, vissen en een vogel gehad. Vond de cavia’s daarvan nog het leukst.
     

Deel Deze Pagina