Ons zoontje eet redelijk goed. Zijn maagje wordt genoeg gevuld. Maar vlees en groenten krijg je er niet in. Ik heb geen zin in gedoe, eten moet leuk zijn en wil hem niet pushen erin maar zou wel willen dat hij iets eet. Al zijn het maar 3 hapjes. vorige week 2 x geprobeert te pushen, niet boos maar gezegd dat hij 1 hapje moest proeven anders moest hij naar bed zonder eten. Meneer liep naar de trap en wilde gaan slapen het enige wat we er in krijgen is soep maar wat hebben we niet dagelijks Wat nu? Gewoon wat meer fruit geven? Dat eet hij graag. Vitaminesnoepjes?
Dl eet momenteel 's avonds ook alleen maar als we spelletjes etc. met haar doen aan tafel, anders wil ze niet zitten). Ik ga toch voor vers; Dl krijgt dagelijks soep. Ik maak 1x in de week kleine bakjes voor in de vriezer. Ze lepelt ook graag van die babypotjes wortel uit bij de lunch, dat vind ik ook wel makkelijk. Varieer je genoeg met vlees? Hier eet ze opeens graag vlees met knapperige korstjes (zelfs pittige kip piri piri )
De groente die hij wel eet toch ff wat vaker eten en hier krijgt ie bijvoorbeeld regelmatig tomaatjes en komkommer als middagsnack. Als ie verder redelijk goed eet zoals je zegt is er niet zo snel een probleem, vrij normaal eetgedrag voor z'n leeftijd.
Hier altijd gedoe en huilen aan tafel als ik probeer er iets gezonds in te krijgen. Grote broer lust bijna niks en wil niks proeven. Kleine broer eet enkel brood fruit en toetjes. Alleen als we pannenkoeken of frieten op tafel zetten is het gezellig. Ik wordt er soms moedeloos van, dus sls iemand de gouden tip heeft ..... Met grote broer hebben we het stickersysteem geprobeerd, maar dat was geen succes. Werd ie veel te berekenend van. Gelukkig zijn ze beiden goed op gewicht, en met dagelijks een multi kauwtabletje komen ze ook wel aan hun vitamines. Maar zou liever zien dat ze met smaak een lekkere gezonde maaltijd zouden eten. Ook omdat mijn plezier in koken er zo ook niet op vooruit gaat.
Precies, dit! Ik kan nu met mijn zoontje 'afspreken' dat hij na een paar stukjes vlees een stukje groente of aardappel eet. Daarna krijgt hij weer een stukje. Werkt voor nu heel goed.
Hier heeft zoontje pech als hij niet wil eten, dan gaat hij dus met een lege maag het bed in (dat bevalt blijkbaar goed, ook nu slaapt hij lekker op een lege maag...). Ik ga niet een alternatief aanbieden als hij niks heeft geproefd. Ik probeer dan ergens in de loop van de week het weer ergens in te halen met eten dat hij wel graag lust.
Onze oudste heeft ook zo'n fase gehad. Wij hebben ze multivitamines gegeven om zo toch genoeg binnen te krijgen. Nu eet ze heel goed.
hier hetzelfde verhaal.. zl eet wel droge aardappelen en sommige groentes maar niet veel. Wij geven hem elke dag wat de pot schaft en anders eet hij niks. Dingen die hij voorheen heel lekker vond wilt hij ineens niet meer eten. Bij het cb vertelde ze mij dat het nog wel tot zn 9e jaar kon duren. laaange fase..
Hier ook zo'n dramapeuter met eten... Ooit at ze zoveel dat we bang waren dat haar maagje zou knappen... Nu eet ze savonds vaker niet dan wel. Meestal alleen wat vla. Momenteel wil ze niet eens eten wat ze eigenlijk wel lekker vindt, zoals vanavond macaroni. Ze is ruim 3,5 dus we zijn wel een beetje harder in de benadering nu dan toen ze net 2 was. Nu hadden we een verhaal dat je moet eten omdat je anders ziek wordt en niet goed groeit. Kon haar niet zo boeien. Tot we zeiden dat haar broertje zo nog eerder 4 jaar zou worden als zij en dus eerder naar school zou mogen Toen nam ze wel 1 hele hap.... Waarvan ze de helft weer uitspuugde...zucht. Gelukkig eet ze een boel fruit en brood met divers beleg. Had vandaag ,aar wat snoeptomaatjes bij haar appel ingestopt naar de psz, die vindt ze namelijk wel lekker.
Ik ben gelukkig gezegend met kinderen die vrij makkelijk eten en als lievelingseten sushi en couscous hebben. Maar ook hier zijn er dagen dat bijv. de stamppot er niet in wil. Wij maken er geen strijd van, maar we willen wel dat ze allemaal wat hapjes eten. Bordje leeg hoeft niet maar 5-6 hapjes minimaal. Als ze dat niet doen, krijgen ze geen yoghurt. Dat weten ze heel erg goed al, de jongste begrijpt dit al vanaf 1.5 verder eten ze hier vaak als lunch een groentensoep en eten ze veel fruit. Dus ik maak me er niet zo zorgen om als ze eens 5-6 hapjes eten.
Hier wordt heel wisselend gegeten, iets wat de ene dag lekker wordt gevonden kan een week later onaangeroerd blijven staan. Ik stop ze gedurende dag regelmatig een wortel, tomaatjes, komkommer, paprika enzv toe, zodat de vitamines wel binnen komen. Verder als toetje vaak wat extra fruit, of ik maak een flinke smoothie met yoghurt en fruit. Verder loslaten. Als ze niet eten hebben ze pech, ik maak niets anders. Gelukkig krijg ik fruit en rauwkost er wel altijd in, dus dat scheelt.
We wisselen genoeg af van vlees maar hij proeft echt niks. Zelfs een frikandel of andere frituursnack proeft hij niet eens. Alleen gehakt als je dat onder de puree doet of bij de spaghetti. Soms eet hij spaghetti om de andere keer weer geen enkele hap te nemen. Hij eet om 17 u zijn warm eten beter dan om 18.30u als papa thuis komt, of om 17u heb ik iets meer kans dat hij wat eet waardoor ik het vaak om 17u probeer met hem. Brood en fruit eet hij super. Bij brood wel alleen zoet. Gelei, confituur,... tja vlees op zijn brood eet hij ook niet en van kaas moet hij echt kokhalzen. Dat is het enige eigenlijk waarvan hij moet kokhalzen dus dat ga ik hem echt niet aandoen om hem dat voor te schotelen Van fruit eet hij alles. Alleen bananen thuis wat minder maar die eet hij in de albert heijn, daar krijgt hij altijd een banaan van een jongen die er werkt en soep eet hij goed. Voorkeur preisoep. Zelfs frieten eet hij niet echt van, 10 maximum als het aan hem ligt zijn het elke dag pannenkoeken die hij ook heel lang geweigerd heeft om te proeven Hij eet eigenlijk van warm eten alleen purree gemengd met gehakt en wat wortelen of prei. spaghetti soms, de ene keer 2 bordjes om de 2 keren erop geen hap te nemen en pannenkoeken, soms een aardappel Als hij vlees OF groenten zou weigeren had ik geen topic geopend maar hij weigert beiden waardoor ik me wel afvraag of hij genoeg vitaminen krijgt. hij is nooit ziek en ook zijn gewicht is goed. Ik zou willen dat als hij weigert hij toch 3 hapjes proeft. Is niet veel toch? maar hoe krijg je er 3 hapjes in? Hij blijft gewoon aan tafel zitten tot 19.30u en huppelt dan naar de trap als hij om 17u weigert probeer ik het om 18.30u nog eens dus hij zit niet van 17u tot slaaptijd op de stoel he maar dit vind ik ook niet goed. Na het eten gaat hij altijd even chillen met de papa. Dat wil ik hem niet afpakken dus tot slaaptijd proberen hem 3 hapjes te laten proeven kan ik hem ook niet aandoen.
Ik zou het los laten en het ook niet later nog een keer proberen, etenstijd is etenstijd en hij eet of hij eet niet...het "in ieder geval 1 hapje proeven" of "nog 4 hapjes" werkt hier nu pas, toen zoontje 2-3 was is hij regelmatig zonder avondeten naar bed gegaan. Ik vind het niet verontrustend wat ik lees, frustrerend kan het soms wel zijn
Mijn middelste is nooit geen groenten gaan eten aardappelen ook niet. Zelfs patat lust hij niet.. Ik maak me er niet druk meer om. Hij lust ook graag soep. Maar alleen 2 soorten. Maar dit wil hij ook niet elke dag.
Volgens mij doe je het hartstikke goed hoor. De mijne wil al 4 maanden geen avondeten meer. Hij is bijna 2 jaar. Gelukkig de laatste tijd wel vlees. Fruithapje ook niet meer,wel gewone banaan. En natuurlijk ook niks nieuws proeven. Gelukkig wel gek op volkorenbrood met gewoon boter Dat krijgt hij soms dan wel als avondeten. Ik heb het maar losgelaten nav alle verhalen hier op zp. Blijkbaar is het iets heel normaals
Dit had ik kunnen schrijven met als aanvulling dat ze hier, als ze goed gegeten heeft, zelf haar toetje mag kiezen. Ik heb een klein ijsmonster en voor ijsjes doet ze alles! Van die kleurloze invrieslolly's.
Hier af en toe ook van die periodes en ik werd er ook kriegelig van. Ik heb het los gelaten. Dwingen om te eten moet je niet willen en ik denk dat je als ouders zijnde weinig kunt doen. Ik bied het hem aan en hij ziet maar wat hij doet. Wij eten in elk geval aan tafel; dus hij mag niet weg om te gaan spelen of zoiets. Hij blijft aan tafel zitten totdat we alles op hebben. Een toetje (fruit of een beetje yoghurt) krijgt hij ook gewoon aangeboden. Eet hij niet, nou ja, jammer dan. Dan ga je maar met 'honger' naar bed. Hij weet dat hij na het avondeten en het toetje niks meer krijgt tot de volgende morgen; dus het is zijn keuze. Vaak eet hij toch wel een paar happen; ook al vind hij het niet zo heel erg lekker. Als hij een paar dagen écht heel slecht heeft gegeten (vind ik dan), geef ik hem een potje Olvarit. Tot nu toe vind hij die smakeloze potjes prut nog helemaal tha bomb, dus dan voed ik hem als het ware even bij. Dan kan hij er weer een paar dagen tegenaan Hier ook eentje die thuis bijna niks eet om vervolgens naar de gastouder te gaan en daar soms wel 2 of 3 boterhammen eet. Alsof hij thuis nooit wat krijgt. Maar goed, ook dat is wel te verklaren; daar zitten ze met zes kindjes van zijn leeftijd aan tafel te eten. Daar heeft hij meer afleiding en dergelijke.
Dwingen om te eten wil ik ook echt niet. Gaat echt tegen mijn gevoel in. Mijn ouders probeerden dat vaak op zondag bij mij. Aan tafel zitten tot het eten op is. Ik was zo koppig dat ik gewoon 4u bleef zitten en mn ouders het opgaven, en nu ben ik nog een slechte eter. Die kant wil ik dus niet op met ons zoontje . mijn ouders zijn super! Kan me geen betere voorstellen maar dat verplicht eten herinner ik me nog goed Toetjes eten we eigenlijk nooit. Misschien toch maar een vast onderdeel van maken? Hem het eten aanbieden, wil hij niet dan heeft hij toch een suikerloos yoghurtje in zjjn maag, eet hij wel iets, al is het maar 1 hapje om te beginnen dan een ander yoghurtje of wat vla? Het is ook een extreem lief mannetje. Hoef je eigenlijk nooit boos op te zijn, is raar genoeg nooit stout dus met eten willen we ook niet boos worden! Niet eten wil niet zeggen dat hij stout is, het is gewoon 1 of andere grens bij hem waar je hem niet overheen getrokken krijgt en je kan niemand helpen door boos te worden he. maar tja,... wat is het geheim om er 1 hap in te krijgen