ben benieuwd hoe leuk het is?! Ben me aant inlezen namelijk. We hebben nu 2 {nu3} valkparkieten, 1 stokoude cavia, 2 konijnen buiten, een aquarium en natuurlijk ons hondje. De valkparkieten zijn we een ander huisje voor aan het zoeken omdat ik niet tegen hun stof/veren kan. Bij de overige beestje nooit last van gehad. De cavia is tegenwoordig nog maar alleen omdat het zusje al dood is dus ik geef deze ook geen jaren meer. We willen graag iets leuks terug, enigzins knuffelig en natuurlijk gezellig. Onze dochter heeft het al lang over een hamster maar dat zien wij niet zo zitten. Hamsters zijn nachtdieren, niet knuffelig en niks. We willen enigzins kindvriendelijke diertjes. 'vroeger' wilde ik graag een fret of een rat. Een fret zie ik nu niet meer zo zitten maar ratjes wel. Ze lijken me leuk, inteligent enzovoorts. Ik wil graag 'ruim' de tijd nemen om te kijken of het iets voor ons is. Zie wel maar weinig rattery's hier in de buurt zeg pff! In heerlen is er in ieder geval 1 en die wil ik een beetje in de gate houden hoe en wat. Iemand nog tips of gewoon ervaringen? Of leuke foto's? Of juist ervaringen om nhet niet te doen?
Ik heb jaren ratten gehad, en echt het zijn hele leuke beestjes! enigste nadeel vond ik ze worden niet oud en als ze ouder worden dan worden ze meestal ziek. Ik heb denk ik 8 ratjes gehad en allemaal laten inslapen. tumoren en de longen... zo jammer want echt wat zijn het fantastische beesten! Lief en ondeugend. de 8 ratjes heb ik na elkaar gehad en allemaal lagen ze het liefste in de la onder mijn salon tafel... konden ze heerlijk in slapen. 's nachts gingen ze uiteraarde de kooi in. overdag liepen ze door de woonkamer. voor kinderen zijn het ook hele leuke beestjes. Als ze niet zo snel ziek werden en wat ouder werden had mijn zoon er al lang 1 gehad. Mannetje ratten zijn wat stugger om te aaien en ruiken soms flink maar zijn rustig en lief. vrouwtjes zijn zachter maar pittiger en ondeugender vond ik... zal kijken of ik een foto heb ergens... denk het zo niet maar ik zoek even
Ik heb ratjes gehad en was er dol op! Nadeel is inderdaad dat ze niet zo lang leven, maar ze zijn lief, eigenwijs, speels en makkelijk tam te maken!
Ik had ook ratten en een rattery. Zijn superleuke huisdieren. Idd maar een korte levensverwachting. Als je ratten haalt zou ik ze zowiezo niet halen bij een dierenwinkel. Dit zijn vaak doorgefokte ratjes en blijven klein, zijn vaak niet gezond en lang niet zo lief en tam als ratten van een rattery.
Wij hebben geen ratjes meer en ik mis ze elke dag. Wij zijn ermee gestopt omdat wij te weinig tijd hadden voor de ratjes en dat vond ik niet eerlijk tegenover mijn liefies. Ik zie al dat je naar een rattery kijkt, dat is mijn eerste tip. Haal ze bij een goede rattery of bij een liefdevolle opvang. Dan weet je iig dat ze tam en goed verzorgd zijn. Ze moeten minimaal met z'n tweeën zijn. Hoe groter de groep des te leuker vond Ze hebben best veel ruimte en klimmogelijkheden nodig. Ook speeltjes om zich niet te vervelen, maar die kun je makkelijk zelf maken en met een kind worden ze natuurlijk ook vermaakt Nadelen: ze worden niet heel oud helaas en je hecht je er enorm aan. Als ze ziek zijn kunnen dierenartsen vaak niet veel doen, oa door onkunde, en zijn de kosten vrij hoog. De kooi vonden wij veel werk, maar dat ben je wel gewend Als je pech hebt dan heb je echte knagers, die dus broeken, gordijnen, meubels etc vernielen Wij zijn nog steeds ratten fans en de kooien staan in de kelder voor als de kinderen groter zijn
demaco nope vandaar dat ik op zoek ging naar een rattery. Wij houden wat dat betreft ook niet zo van dieren winkels. Onze 1e hond was een bullmastiff met stamboom, onze valkjes zijn van een hobby kweker alleen Baloe ons konijn is uit de dierenwinkel {eigenlijk dom maja} en lola is van een toevallig nestje hier in de buurt. De cavia's waren ook van een hobbyfokster maar helaas had ik ze daar niet moeten kopen, achteraf gezien dan maja kwa leeftijd moet ik niks zeggen want mojo is 6 geworden en gizmo is nu 7. Onze Binky {chihuahua kruising} hebben we bij mensne gekocht die uit elkaar ging ofja toch maar niet en geld problemen hadden, of toch niet... of of of... {oe sorry voor mijn bla bla} keiblij en Annetske Ja dat korte leven is idd alles behalve leuk! Maar goed helaas is dat zo....
iig horen ze in een groepje. dat is wel lastig als er 2 dood gaan en je wilt eigenlijk geen ratjes meer... een ratje alleen gaat niet. (ja kan wel, maar is gewoon zielig.) verder zijn het hele slimme lieve leuke beestjes
5mare5 tnx voor je leuke reactie! helaas is er hier in het zuiden amper een rattery te vinden! En weetje alle beestje zijn veel werk uiteindelijk. Gizmo en mojo hebben altijd in een flink grote kooi gezeten, nu zit gizmo in een kleine omdat hij blind is en we het voor hem zo makkelijk mogelijk maken. Baloe en Lola hebben 2 hokken aan elkaar en een flinke ren eraan buiten, ook pokke werk om schoon te maken pff hihi
Ik heb ratjes gehad Momenteel nog één oude dame over. Het zijn echt super huisdiertjes. Ze liepen hier vaak los door de kamer, nooit een plasje of iets in huis gedaan. Wel oppassen voor je kabels natuurlijk. Belangrijkste dingen die je moet weten is dat je een rat nooit alleen in huis mag halen, dus altijd minstens twee, en van hetzelfde geslacht Anders worden ze eenzaam. Enig nadeel is wel dat ze inderdaad niet oud worden. 3 jaar maximum. En ratjes krijgen inderdaad vaak tumoren, hebben zwakke longen... op zich geen ramp, en makkelijk te opereren, maar je moet het wel in je achterhoofd houden en dus een potje opzij hebben voor als ze de dierenarts nodig hebben. Ik heb 5 ratjes gehad over twee en half jaar. Eentje is van absessen in de longen gestorven. Een ander, de oude dame die hier nu nog zit, heeft twee keer een operatie aan melkklier tumoren gehad. Alles tesamen heeft me dat toch 800 euro gekost, maar ja, als het je huisdieren zijn, dan heb je dat er voor over. Mannetjes hebben natuurlijk minder snel melk klier tumoren, maar dat wil niet zeggen dat ze niet ziek kunnen worden. Hebben soms ook een castratie nodig. Nu kleur ik het natuurlijk heel grijs in, voor hetzelfde geld heb je goede gezonde ratjes Wil alleen maar zeggen dat je het best in je achterhoofd houd, en een goeie dierenarts weet die met kleine beestjes omkan. *edit* En oh ja, NOOIT uit een dierenwinkel kopen, die zijn heel vaak agressief en van minder goede gezondheid. Ik denk persoonlijk dat als ik geen ratjes uit een oeps nestje had gehad (dus van dierenwinkel achtergrond), ik er minder kosten aan had gehad.
Hier geen ratjes, Ik zou je in iedergeval aan willen raden om eens wat informatie op te zoeken over degoe's. Mijn ouders hebben deze beestje jaren gehad en het zijn super leuke lieve en knuffelige beestjes
oke zal eens gaan kijken naar een degoe syrse helaas, had ik ook al gelezen over de tumoren. Helaas hebben we biggens op 4 jarige leeftijd moeten laten inslapen ivm leukemie. Biggens een bullmastiff heeft ons tesamen in 4 jaar tijd zo'n 10dznd euro gekost dus wat dat aangaat zijn we {jammer genoeg} wat gewend.
ratjes gaan idd helaas snel dood en zelden zoals hamsters patsboem dood.... 4 zijn er nu overleden hier... heb er nu nog 2. degoe's zijn wel erg leuk! fret zou ik niet doen. die zijn wel leuk maar met hele kleine kinderen zou ik het niet doen
Wij hebben ook een paar jaar ratjes gehad, maar sinds vorig jaar zomer niks meer. Ik mis ze nog iedere dag. Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande reacties over halen bij een rattery, hoe oud ze worden en de gezondheid, etc. Wij hebben over de jaren in totaal 5 ratten gehad, waarvan we er 4 hebben moeten laten inslapen en eentje is overleden aan een longontsteking. Een van de ratten kreeg met 6 weken een middenoorontsteking. Daar heeft hij een scheve kop, wat evenwichtsproblemen en een chronische verkoudheid aan overgehouden. Ben bij 400 euro gestopt met de dierenartskosten tellen. Dat ze niet zo oud worden, is o.a. reden geweest om ze niet meer te hebben. Toen we nog maar 1 ratje over hadden, hebben we contact gezocht met de rattery waar deze vandaan kwam en hebben we voor de tijd dat onze eigen rat nog zou leven, van haar een rat "te leen" gehad, ons pleegratje. Deze hebben we na een half jaar teruggebracht, toen ons ratje was ingeslapen. Wij hadden overigens mannetjes en vonden wij helemaal super.
Heb jaren lang ratten gehad zo lief en leuke beestjes heb er 9 ratten gehad waarvan en 1 bijna 8 jaar is geworden haar naam was noortje. Bij mij liepen ze gewoon los door het huis en konden gewoon hun kooi in als ze wilde. De laatste die ik had was een mannetje boely alleen heeft hij niet zo heel lang geleefd hij had een tumor en werd per dag dikker toen laten inslapen. Ratten zijn erg leuk als ze lief zijn heb er 3 gehad die niet zo lief waren beten vaak. Ben nu al een poos gestopt met ratjes maar me vader had er tot laatste 2 waar ik nog mee knuffelde maar deze zijn nu overleden. Zelf nu te veel diertjes om nog iets erbij te nemen 2 konijntjes parkietje vissen. Misschien in de toekomst weer ratjes nemen want het is wel erg gezellig. Groetjes gaga
Ik heb ook jaren ratjes gehad. Eerst een mannengroep, toen een vrouwengroep en als laatste weer een mannengroep. Mannen ruiken inderdaad wel wat meer als vrouwen, maar ik vind ze toch wat knuffeliger en aanhankelijker. Ik heb nu al een paar jaar geen ratten meer. We hebben een vrij kleine huiskamer en ze hebben toch een grote kooi nodig. Ook hebben we 3 katten die ik absoluut niet met kleine dieren vertrouw. Dus voorlopig komen er hier geen ratten meer. Misschien als Thirza groter is en ze vind het leuk. Ik heb in totaal 11 ratten gehad en op 1 na zijn ze allemaal aan kanker overleden
hoi ik heb 3 mannetjes ze zijn zo lief ze heten dr heinz doofensmitz en perry het vogelbek dier en de andere heet donnie darko. ik vindt ze niet stinken en heb sinds vorige week 2 nieuwe ratjes gekocht wel in een andere kooi want het zijn vrouwtjes en ik wil geen jonkies. ik zeg eerlijk ik heb ze allemaal gered van de slangen en toen ze thuis kwamen zijn ze zo dankbaar die beestjes. ratten zijn mijn lievelings dieren ,als mensen langs komen zeggen a bah ratten ik zeg altyd ze zijn erg lief. ze lusten veel rijst kaas groenten fruit enz ik weet het bij deze dierenzaak gaan ze heel slecht om met de ratten ,maar ik heb nog nooit een agersieve gehad ondanks ze slecht verzorgt werden daar. groetjes
ik zou zeggen ga ervoor maar idd niet bij een dierenwinkel, en dan vooral niet bij Stelo in brunssum. hier hoor je alleen maar slechte verhalen over hun (gekweekt als voer en doorgefokte) ratten