Mee eens. Mijn zusje en ik schelen maar 15 maanden, was altijd drama en ruzie, we maakten elkaar nog net niet af. Hier spelen ze alledrie goed samen. Met zijn drietjes of 2 om 2 en dan maakt het niet uit welke 2. De jongste en oudste (scheelt 5 jaar) gaat prima. De oudste ook en de jongste 2 ook.
Hier schelen ze 1 -> 2 = 1,5 jaar 2 -> 3 = 3 jaar 3 -> 4 = 2,5 jaar Tussen 1 en 4 zit 7 jaar. Oudste 2 spelen het meeste samen. 2 en 3 minder
Mijn zoontje is nu ruim 3.5 jaar, baby zus bijna 5 mnd. Ik ben erg blij met 3 jaar verschil, ook al wilde ik altijd minder. Mijn zoontje is nog best jong in zijn gedrag en emotioneel erg gevoelig. Hij snapt nu meer, is net echt zindelijk (heel fijn) en geniet erg van zijn zusje. Zij is wel bijdehand denk ik dus op emotioneel vlak zullen ze straks niet 3 jaar schelen denk ik. Omdat meisjes ook wat vlotter zijn. Bovendien kreeg mijn zoontje tot 2 jaar borstvoeding, en dat had ik niet samen willen en kunnen doen met een zwangerschap. Ik ben dus erg tevreden met dit leeftijdsverschil. Ze vinden elkaar erg leuk, hij is net zelfstandig genoeg, en ik denk dat ze samen heel wat zullen spelen.
Hier 3,5j verschil! Baby is nog maar een paar weken oud, maar tot nu toe vindt ik het een relaxt leeftijdsverschil! Oudste is niet jaloers, heeft nauwelijks moeten wennen, snapt het goed (ook als hij soms even moet wachten), en helpt mee.
Ik denk dat het met elkaar opschieten ook wel met karakter te maken heeft. Mijn zoon zoekt vaak een van de tweeling op en andersom ook. Terwijl de ander van de tweeling altijd om hem moet lachen maar daar merk ik minder een ‘klik’ mee. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Ze schelen precies twee jaar. Het is bizar druk maar ik geniet er wel van. Qua meehelpen, mwah. Als ze flink huilden riep hij dat ze een fles moesten maar meer ook niet