Wat is een normaal formaat woonkamer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo allemaal,

we zijn op zoek naar een huis. We hebben enkele huizen afgeschreven vanwege de kleine woonkamers en kleine slaapkamers/ruimten boven.

Nu hebben we een huis op het oog, maar de woonkamer is toch best smal als je naar de foto's kijkt.

Moet ik even zeggen dat ik ruimte gewend ben en dat ik weet dat ik moet inleveren. Onze woonkamer is 8,5 x 6-6,5 m. Dat komt doordat we nu een Duits huis hebben.

De woonkamer waarover ik het heb is 3,80 x 8 m volgens de plattegrond.
    De keuken is 3 x 3,5 m. Daar staat ook een tafel in met 4 stoelen, is evt een kleine leefkeuken te noemen.
    Verder heeft het huis 2 slaapkamer van ongeveer 12 m2, één van 9 m2 en één van 8 m2. De badkamer is een prima ruimte.

Nu zou ik dus graag weten van de mensen die een rechthoekige woonkamer hebben (Geen L vorm of zo) wat de maten zijn? Gewoon even om te kijken of de woonkamers in de regio hier zo klein zijn of dat het gewoon een normale maat is en we niet moeten zeuren :)

Alvast bedankt!

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik heb eigenlijk geen idee wat normaal is.. onze woonkamer is ongeveer (op de gok) 3,5m x 6,5m. Had liever iets groter gehad maar het is goed te doen :)

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Onze woonkamer is niet heel groot, maar wel normaal voor een rijtjeshuis volgens mij: 4 x 7,5m. Ik denk dat 3,8 x 8 dus ook vrij normaal is.

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Onze is volgens mij 5,3 x 3,5, maar we wonen wel in een appartement.

5. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Hier woonkamer c.a. 24 is klein maar te doen en gezellig!

6. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    De oppervlakte is c.a. 20 m2. Het is even puzzelen. Groot speelgoed zet ik in mijn garage en mag om de beurt in de woonkamer (keukentje/tekenbord/winkeltje). Ik heb er nu voor gekozen om geen salontafel te nemen. Zo heeft mijn dochter meer speel en dansruimte. In plaats daarvan heb ik een klein tafeltje voor mijn dochter (HABA 80x80 cm).

De plaats van mijn woning was doorslaggevend. Daarnaast is het in mijn regio sowieso een ramp om aan een woning te komen. Ik ben erg blij met mijn vaste plekje!

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank jullie... ik heb ook het idee dat het vrij normaal is. We zitten gewoon wat te dubben. Het is nu extra moeilijk omdat we een huis willen kopen in mijn geboorteplaats dat in principe voor het leven is om zo maar te noemen. Niet dat we 100 % nooit meer willen verhuizen, maar nu zijn we na 4 en na (als het goed is) 5,5 jaar verhuisd. Ik wil nu minstens 15-20 jaar vooruit kunnen, dus een goed huis is cruciaal!

8. wheelie

wheelie Bekend lid

11 apr 2013
    782
    0
    0
    ik heb even een plattegrondje gemaakt van onze woonkamer

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    3,5 x 11 meter

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Onze flat had een woonkamer van 4,5 bij 7,5. Nu wonen we in een hoekwoning en hebben we in totaal een woonkamer van +/- 3,80 bij 8,5. Prima te doen, we hebben er naast een grote loungebank & eettafel ook nog een box in staan, een kattenmeubel en een bench voor de hond. Als je een beetje creatief bent met indelen dan staat niks je in de weg :)

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tja, ik heb ook ongeveer wat jij nu hebt. Ik vind de andere woonkamer dus wel redelijk smal. Kun je er je spullen redelijk normaal in kwijt? Misschien eens proberen om een plattegrond te maken met jullie spullen er in?

12. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    Onze woonkamer is redelijk vierkant 5.5x5.5 ongeveer. En dan een keuken van 3x4.

Ik vind 3.8 wel smal, maar 8 is wel lang. Ik denk dat het redelijk gemiddeld is.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    55m2 is die van ons dat vind ik persoonlijk nog heel erg klein.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ongeveer 3,5 bij 7 is onze woonkamer. Wij wonen ook in een rijtjeshuis, als ik het vergelijk met vriendinnen is dit echt behoorlijk ruim voor dit type huis. Bovendien is onze keuken apart. Ik vind het echt groot genoeg. En als bij jullie de eettafel nog in de keuken kan heb je helemaal een zee van ruimte. Ik bedoel, leuk hoor, steeds meer vierkante meters, maar wat heb je er praktisch gezien aan? Ik hoef geen vier banken of drie zithoeken ;) en het is alleen maar meer schoonmaakwerk. Onze badkamer is klein maar praktisch en ik ben blij dat hij niet groter is, het is nu al genoeg werk het netjes te houden.

15. IH5

IH5 Niet meer actief

Is persoonlijk denk ik.
    Die van ons is ruim 50 m2 en dat is MEEEEER dan genoeg voor ons en de kids.
    We verhuizen volgende week en daar is de woonkamer ook zoiets, maar daarbij is er dan nog een aparte etage met een leefkeuken van ook ongeveer zo groot (dus daar zullen we gaan verdwalen want dat zijn we niet gewend...)
    Voorheen hadden we een appartement met een woonkamer van ongeveer 30 m2 en dat vond ik wel klein met twee kinderen, maar op zich ging het wel. Dan hadden we geen salontafel.

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Die van ons is volgens mij 30 vierkante meter. En dan hebben we nog een dixhte keuken van 8 vierkante meter.

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier een L-vorm, dus niet helemaal te vergelijken. Mijn appartement destijds was bijna 50 m2 (alleen de woonkamer). Veel te groot, ik kon de ruimte niet eens opvullen. Toen we gingen samenwonen bij mijn partner juist weer heel klein, maar door slim in te delen en vooral niet te grote meubels te hebben gewoon goed te doen.

18. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Wij hebben 7.8 bij 3.8 en echt een zee van ruimte. Bij ons is de keuken ook apart, maar het is geen leefkeuken, dus de tafel in de woonkamer. Ik vind het echt meer dan groot genoeg voor ons 3 (bijna 4)

19. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Onze kamer is 14x6, we hebben wel een open keuken als ik die er niet bij tel is de kamer ongeveer 11x6.

20. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat vooral belangrijk is, is hoe breed je huis is. Een lange smalle ruimte is best moeilijk in te richten.

Voor ons eventuele volgende huis geldt minimaal 4 meter breed.

Het aantal vierkante meters is niet zo belangrijk, maar het moet niet smal zijn, voor mij dan.

Deel Deze Pagina