Ja, en bij B toch 14 meter onder water? En bij C moest je toch van die ringen van de bodem opduiken? Dat kon ik dus voor geen meter, dus heb geen C.
Maar goed, zoontje hier is op zich wel bangig aangelegd, kat uit de boom kijkend, ziet veel dingen niet zitten... Dus nu ik er over nadenk..... zwemmen door een gat???? Dat gaat ie z'n hele leven niet doen, ben ik bang...
Mijn dochter is met 4,5 begonnen (vorige maand), maar daarvoor wel peuter (en baby)zwemmen gehad. Daardoor mocht ze badje 1 (watervrij) overslaan en afgelopen week mocht ze alweer door naar badje 3 (van de 5). Terwijl ze met peuterzwemmen op t laatst minder zin had en snel afgeleid, is ze nu behoorlijk streberig en vindt t geweldig op de 'echte' zwemles. 5 jaar lijkt me sowieso niet te vroeg hoor. Voor sommigen is 4 wel 'te vroeg' om snel klaar te zijn, maar ik heb t altijd gezien als iets leuks en gewoon als sport, lekker bewegen dus. Hoe lang ze erover doet, maakt niet zoveel uit. Water vindt ze sowieso heerlijk.
65 euro voor 12 lessen (2x per week een half uur zwemt mijn zoontje) Mijn zoontje is vorig jaar december begonnen en zit in badje 3 (vd 4) hopelijk gaat hij over een paar weken naar het laatste badje en dan op voor zijn diploma. Maar nu is mijn zoontje wel klein en mager dus of hij de kracht heeft om echt al voor zijn diploma te gaan dat weet ik niet. Al gaat het nu wel goed! Ze kijken echt per kind wat ze kunnen en of ze dan doorgaan voor het volgende badje. Hij is trouwens 2 weken geleden 5 jaar geworden.
Hier gaan ze in badje twee al door het gat. In badje één door hoepels. Maar ze wennen er vanzelf aan. Wij betalen 42 euro per maand (dus soms voor 4 en soms voor 5 lessen, lessen duren 45 minuten, als je een keer niet kunt is het pech...dat is wel een beetje jammer...).
In mijn tijd (1986/1987/1988) kon je met droge haren afzwemmen voor A . Pas bij B ging je 7 meter onder water. Tegenwoordig gaan ze bij B 6 meter onder water (bij A , 3 meter) . Maar de andere eisen zijn wat zwaarder. C was er bij mij niet - het was A - B en Basis . Bij Basis kwam borstcrawl pas aan bod. En daarna kwamen de zwemvaardigheden 1,2 en 3.
Ik ben verhuisd halverwege zwemles als kind en bij het ene zwembad moest ik met A ook duiken, bij het andere zwembad niet. Bij B wel en daar werd veel beter op de techniek gelet en conditie opbouwen dan tegenwoordig. Wij moesten bij B ook heel veel borstcrawlen enzo. Bij C/basis kreeg je wat van die extra dingen als reddingszwemmen, met zo'n debielensprong ondiep water in te springen en dat soort dingen. Rugcrawl, vlinderslag etc. ook allemaal geleerd, maar weet niet meer bij welk diploma. Dat onderwaterzwemmen en door een gat heen, plus met kleren aanzwemmen, daar zijn ze wel eerder mee. Oh ja, en zoveel seconden stil liggen in het water, dat hoefden wij ook niet. Qua techniek en puntjes op de i vind ik het wel minder geworden. Ik was volgens mij 5 toen ik op zwemles ging, mijn dochter jonger, 4 jaar en 3 maanden ofzo, ze had 10 maanden later (waarvan 7 weken vakantie) haar A-diploma. Met mijn zoontje wacht ik nog een paar maanden, dan is hij 4,5 jaar. Gewoon omdat wij omringd door water wonen, anders had ik nog wat langer gewacht, tot hij 5 was ofzo. En de kracht heeft hij wel, de motoriek ook, alleen moet hij ook wel de concentratie hebben om naar de badjuf of meester te luisteren en ik denk dat hij dat nu nog onvoldoende op kan brengen.
Ja, we zijn er inmiddels uit hoor. We wachten gewoon lekker nog eventjes. De wachttijden zijn hier ongeveer 5 mnd. dus dat vind ik nog wel meevallen. En dan doen we 't wel als ie 5½ is. Eerst maar eens de logopedie afronden.
wij zijn gisteren voor het eerst geweest 10 nov word ze 5. ze was zooooooooooooooooo blij en deed leuk mee in de groep. en wat wij ouders nooit verwacht hadden haar hoofd onder water... vanmorgen vroeg ze Papa wil jij met mij naar het zwembad en toen zijn ze samen gegaan