Mijn kleine werd net wakker van zijn middagdutje en hij voelde bloetheet aan. Toen ik ging temperaturen bleek dat hij 40.2 graden koorts heeft. Ik sta in de wacht bij de huisartsenpost (schadaligg ) wat kan ik nog meer doen? Hij is verder helemaal niet huilerig ofzo. is dit herkenbaar? ik voel me zo machteloos
Ik zou een zetpil geven en niet te warm aankleden zodat hij zijn warmte kwijt kan. Hoe oud is je mannetje? Kleintjes hebben nog al snel hoge koorts.
Ik zou GEEN zetpil geven. Hij heeft immers weinig last van de koorts en koorts is niet erg. Wel veel drinken aanbieden en niet te warm aankleden. Hij moet zijn warmte kwijt kunnen. Beterschap voor je manneke!
Bedankt dames. Ik had hem dus wel erg dik aangekleed (voel me nu zo dom)en onder een dikke lakentje laten slapen. toen ik mijn moeder belde vertelde ze indd ook dat ik niet te dik moest aankleden. binnen een half uurtje was zijn koorts enborm gezakt. Hij is 5 maandjes en het is mijn tweede.. je zou wel denken dat ik zoiets wel moet weten maar mijn dochtertje van 3 is maar 1 keer ziek geweest en toen was ze 4 maandjes.. dus kon het me echt niet meer herinneren! Alvast bedankt voor de tips! Zal ik hem wel in badje doen?
ja joh? hebben ze snel koorts? want de assistente van de huisartsenpost vertelde dat het niet mag voorkomen bij kindjes onder de 6 maanden : ik schrok daar wel heel erg van.
Je kan hem gerust in een badje doen. Maar zou wel lauw warm water doen. Hij heeft immers al genoeg warmte van zichzelf op het moment.
Een zetpil kan echt geen kwaad en zorgt er voor dat de koorts snel zakt, ook al heeft hij er weinig last van
Inderdaad kleintjes hebben vrij snel hoge koorts. Echter bij boven de 40 graden in de eerste 3 maanden inderdaad altijd even de HA bellen, kan nooit kwaad. Als je kindje verder nergens last van lijkt te hebben kun je beter geen paracetamol geven. paracetamol verlaagd de koorts, tewijl de koorts opzich een functie heeft. Daarbij paracetamol bij hele hoge koorts moet je voorzichtig mee zijn. In bad doen kan geen kwaad het is eerder fijn, zolang je het water maar lekker koel/lauw houdt. Verder gewoon goed in de gaten houden of je kindje alert blijft, en niet apatisch word
Informatie over koorts: Wat is koorts? Koorts is een reactie van het lichaam op een binnengedrongen infectie. Doordat het lichaam zelf de temperatuur kan regelen zal deze oplopen. Het oplopen van de temperatuur is belangrijk voor het bestrijden van deze virussen of bacteriën. Bacteriën en virussen doen het namelijk niet goed meer als het te warm wordt. Dus kan het eigen afweersysteem aan de gang om de binnendringers uit te ruimen. Kinderen hoeven niet altijd ziek te zijn van koorts. Zo kunnen ze 40 graden koorts hebben en nog lekker zitten te spelen. Het is dus ook niet nodig om de koorts met paracetamol te onderukken als het kind niet erg veel last van de koorts heeft. De koorts mag zelfs oplopen tot 41.7 graden. Maar eigenlijk regelt het lichaam zelf dat de koorts niet zo hoog oploopt, daar is niet persé een paracetamol voor nodig. Kinderen die koorts hebben zijn vaak ook verkouden, moeten hoesten, hebben oorpijn of keelpijn. Leeftijd Kinderen die jonger zijn dan drie maanden horen eigenlijk nog geen koorts te hebben. Hun lichaam is nog te klein en vaak te zwak om een binnengedrongen virus te lijf te gaan. Mocht een kind dat jonger is dan 3 maanden toch koorts krijgen dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Het komt ook vaak voor dat een ouder kind in de familie ziek is en de baby heeft aangestoken. Gaat het inmiddels al weer wat beter? Groetjes Lisette
Toen saar koorts had zeiden ze inderdaad ook dat een kindje zo jong nog geen koorts hoort te hebben. Ze bleek achteraf koorts te hebben door een middenoor ontsteking...? Naja t is in iedergeval verholpen en inderdaad niet te warm aankleden. is neit raar hoor, je wil gewoon dat je kindje het warm heeft, dus is alleen maar zorgzaamheid! Beterschap en sterkte daar!
@mamavanEsmee: als koorts snel zakt is de kans op een koortsstuip veel groter! Koorts is goed voor het lichaam, mits het niet te hoog wordt uiteraard. Maar dan nog zou ik geen zetpil geven als de kleine uk er weinig last van heeft. Laat het lichaam de koorts er maar uitvechten.
hoi hoi inderdaad GEEN zetpil geven, koorts is juist een goed teken dat het lichaam bezig is iets te verwerken ga je de koorts nu al onderdrukken heb je kans dat hij straks niet genoeg weerstand zelf opbouwt en minste geringste een zetpil moet hebben veel drinken, niet te warm aankleden, dokter waarschuwen als het kindje suf is/word, niet wil drinken, rode oortjes heeft of steeds grijpt naar het oortje, de koorts boven de 41 graden komt of langer als 3 dagen aanhoud zonder verbetering succes groetjes nathalie
hallo mijn dochter heb ook koorts zo hoog gehad en toen ik haar zetpil gaf kreeg ze koorts stuip door dat het te snel zakte ik zou nog even wachten ermee beterschap
Mijn zoontje is ook sinds vannacht ziek vannacht ook spugen nu alleen nog koorts! Hij ligt nu lekker te slapen en ik hoop zo dat ie zich straks weer wat beter voelt Hij heeft nog niet veel gegeten vandaag, gelukkig wel een beetje gedronken.