Ben ik weer met een vraagje. Hopelijk heb je even de tijd om die te beantwoorden. Ik zal het zo uitgebreid mogelijk beschrijven in de hoop dat jij er wijs uit kunt. Yannick is nu alweer 5 maanden oud en zit op 4 voedingen per 24 uur + een potje fruit en 3/4 potje groente. Gaat allemaal prima. Maar sinds afgelopen maandag huilt hij steeds bij de 2 overdag voedingen. De allereerste voeding in de ochtend gaat goed. Daarna begint het probleem. Als ik hem dan aanleg is het zuigen een paar keer slikken en dan begint hij te huilen. Dan probeer ik hem weer aan te leggen hij hapt dan weer aan, zuigt weer een paar keer, slikt en begint dan weer te huilen. Dit gaat zo de hele voeding door. Ik heb al geprobeerd om van borst te wisselen, andere houding, minder afleiding maar niks helpt. Weet echt niet wat er aan de hand is. In totaal heeft hij dan een minuut of 7 gedronken met tussenpozen van aanhappen en huilen erbij. Ik leg hem dan in zijn bedje en daar slaapt hij dan gewoon in. Vandaag lijkt het wat moeilijker. Er zit nog steeds zo'n 3 1/2 a 4 uur tussen de voedingen. Alleen gisteren na de 2de voeding werd hij na 1 uurtje slapen alweer wakker en leek toen weer honger te hebben. Het potje fruit wat hij s'morgens niet goed gegeten had at hij in een mum van tijd leeg. Daarna was hij wel tevreden tot het weer tijd was voor de volgende voeding. Ik probeer nu overigens gewoon te tijden aan te houden waar hij normaal op komt voor een voeding. De derde voeding is precies hetzelfde verhaal en de laatste avondvoeding krijgt hij bv uit een fles en daar heeft hij sinds een paar weken ook wat problemen mee. Hij lijkt dan om de een of andere reden overstuur en wil de fles niet goed pakken. Met lopen krijgen we hem dan weer rustig en daarna pakt hij hem wel goed. Ook is het een heel beweeglijk mannetje met drinken. Zijn armpjes gaan de hele tijd op en neer met slaan/meppen en hij zet zich steeds af met zijn voetjes. Ook laat hij tijdens het drinken vaak de tepel even los om wat rond te kijken en te buurten. Heb al geprobeerd om er een doek over te doen tijdens het voeden maar dat helpt niet. Ik denk af en toe wel eens aan opgeven maar aan de andere kant vind ik het nog zo'n fijn intiem moment samen. Ook drinkt hij sinds een paar dagen ineens een stuk korter en vaak maar 1 borst. Was ik eerst nog zo'n 10 a 15 minuten bezig met 2 kanten, nu is hij vaak met een minuut of 8 al klaar aan 1 borst. Soms nog 1 of 2 slokken aan de andere kant. Ik merk dat hij klaar is omdat hij dan begint te buurten en niet meer wil aanhappen. Ik vraag me dan ook af of ik de andere kant moet gaan kolven zodat de productie niet achteruit gaat lopen? Of heeft het geen invloed dat hij nu nog maar 1 kant drinkt per keer? Zo een heel verhaal en ik hoop dat je er wijs uit komt. Ik weet echt niet wat er is met mijn mannetje. Wordt er af en toe wanhopig van. Mijn man vroeg al of hij mijn melk ineens niet meer lekker vind? Ik moet misschien ook ongesteld worden komende week denk ik (is nog niet echt een peil op te trekken) en we zijn op vakantie geweest en hebben daar anders gegeten. Weet niet of iets daarvan van invloed kan zijn? Of dat mijn productie terug gelopen is, maar aan de andere kant kolf ik s'avonds bij de laatste voeding nog een volledige melkvoeding af. Net zoals voorheen, misschien ietsje minder. Kan het ook een sprongetje zijn? Ik zit echt met de handen in het haar en ben ook bang dat hij zo niet genoeg melk binnen krijgt. Wat moet ik en kan ik doen? Alvast bedankt. Groetjes Bianca
Nog een aanvulling, Vandaag is hij de hele dag ontroostbaar aan het huilen. En ook weer die 2 voedingen waarbij het niet wil lukken. Ik ben wanhopig! Wat moet ik nu?
Vergat er nog bij te zeggen dat ik afgelopen dinsdag nog ben wezen wegen en hij was in 19 dagen tijd 420 gram aangekomen. Was prima volgens hun daar. Plast en poept verder goed. Hoewel hij af en toe moeite lijkt te hebben met zijn ontlasting. Moet dan er drukken wat kennelijk zeer doet en even later komt er dan een harde keutel. Hij zit al sinds hij 3 1/2 maand is (in overleg met de cb arts) aan het fruit en de groente. Gaat verder prima, alleen dus heel af en toe moeite met de ontlasting.
Hallo Bianca, Even een snel antwoord. Er kunnen verschillende redenen zijn. Het kan zijn dat je kindje een beetje regelt, en omdat je in de ochtend vaak ruimer in je melk zit, en in de avond nog kolft ook, kan het zijn dat hij dat met name de twee voedingen overdag doet. Regelen duurt meestal een paar dagen. Kan het zijn dat hij ergens last van heeft? Pijn, ongemak? Is hij bijvoorbeeld verkouden, keelpijn, neus verstopt, of (erg pijnlijk, met name wanneer je aanhapt en vacuum opbouwt) oorpijn? Maakt het uit aan welke kant je hem aanlegt? Eventueel zou je een doorgeschoven houding kunnen uitproberen. Verder noem je het zelf al: ontwikkeling, sprong, of inderdaad jouw cyclus... Ben je zelf niet helemaal in orde misschien? Allemaal dingen die mee kunnen spelen. In ontwikkeling klopt het wel dat hij korter drinkt en meer interesse heeft voor de omgeving: het buurten, zoals je dat zo mooi noemt. Misschien kun je het groenten of fruithapje nog uitbreiden? geef je het op een lepeltje of oefent hij al met zelf eten? Geef hem eens een stukje zachte groente of fruit in de handen om te zien wat hij er mee doet, laat hem maar lekker herkennen en ontdekken. Wees niet bang dat hij zich zal verslikken: al wat hij niet weg kan krijgen omdat zijn mondmotoriek dat nog niet toelaat, zal hij mogelijk wel in zijn mond rond laten draaien en lekker op kwijlen en sabbelen, maar het er uiteindelijk weer uitwerken. Kijk anders eens op borstvoeding.com voor ervaringen van andere ouders op het bijvoedingsforum. En verder....wanneer hij goed groeit, plast en tevreden is....zal het ook wel weer over gaan. Hoop dat je hier wat aan hebt, Hartelijke groet, Heidi Margit