Wat is er aan de hand met mijn orchideeën?

Discussie in 'De lounge' gestart door consider, 20 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    #21 Bajou, 21 mei 2012
    Laatst bewerkt: 21 mei 2012
    HOW STOP!! Niet knippen!!

Bij Orchidëeen mag je pas knippen als de takken helemaal droog en bruin geworden zijn!! (idd net boven de eerste 'knop')
    Dus nu nog niet!! Je hebt kans op nieuwe scheuten op de takken die je nu hebt!

Bij mij komen er héél vaak nieuwe scheuten op uitgebloeide takken :)

Da's echt regel numero uno als het over orchidëeen gaat!

2. Ik heb dr 4 jaar geleden een keer 1 gekregen voor moederdag.
    En ik dacht nou daar ben ik zo weer vanaf, maar hij staat er nog steeds, en ik heb al heel vaak nieuw bloei erin gekregen, en vanaf de eerste keer nieuwe bloemen ben ik verliefd geworden op de orchidee.

Ik heb er inmiddels 5 staan, en overal zitten al nieuwe scheuten in, terwijl ze nog staan te bloeien.

en idd vaak op de uitgebloeide takken komen vaak nieuwe scheuten.
    Dus niet direct afknippen!!

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Heb die van mij gister weggegooid had hem vanaf december;)

4. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hahaha en ik maar denken dat dat super kwetsbare planten zijn....als ik lees dat je ze zelfs kunt verwaarlozen met water geven moet ik er vandaag nog een kopen...ik vergeet namelijk altijd de planten water te geven ;)
    Ik denk er even over na!

5. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Nee joh, afknippen na het uitbloeien kan absoluut geen kwaad (zegt bevriende orchideeenkweker). En dan zit je ook niet met die lelijke stengels.

6. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb weleens gehoord dat orchideeën niet tegen rottend of overrijp fruit in de buurt kunnen. Geen idee of het waar is. Misschien zijn ze wel gewoon uitgebloeid.

7. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Het kan geen kwaad, maar je loopt wel veel bloemen mis. ;)
    Zolang de takken niet uitgedroogd zijn kunnen er nog steeds nieuwe scheuten + bloemen opkomen. Is toch jammer als je die afknipt!?

Heb al jàren orchidëeen en ook het nodige onderzoek gedaan.

Heb momenteel zelf één stengel waar een blad aan komt! Helemaal bovenaan... is ook nieuw voor mij :D

8. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ja leuk is dat hè, zo'n nieuw plantje!!

9. Ik denk te veel zon licht.Wel jammer want hij was heel mooi zo te zien op de foto.

Ik heb er ook meerdere in huis waarvan er 1 al 12 jaar oud is.Deze is niet moeders mooiste kwa plant maar hij krijgt prachtige grote witte bloemen.
    Ik zet ze zodra ze uit gebloeid zijn boven voor het raam(screen is vaak dicht dus geen volle zon)en dan na een aantal maanden komen er weer nieuwe bloemen.
    1 x in de 2 weken een scheutje water,erg makkelijke plant.

10. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Pff, ik kan er ook absoluut niet mee omgaan! Maar ze zijn zo MOOI! Dus nu maar neppers gekocht, die best echt lijken ;)!

11. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ze zijn eigenlijk net makkelijk...

Maar het is iets raars...

Bij sommige mensen floreren ze, bij anderen is het een ramp.

Mijn schoonmoeder is elke keer zo jaloers op mijn orchidëeen, terwijl ik gewoon af en toe wat water geef (als ik eraan denk) en enkel de stengels knip als ze uitgedroogd zijn.

Zij wil zo krampachtig mooie bloemen en er komen er geen :D

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Een verwaarloosde orchidee denkt dat hij dood gaat en wil zich dan voortplanten. Dan krijg je dus nieuwe takken:)
    Zo heeft 1 orchidee van mij nu ook weer een klein puntje van een nieuwe tak.
    Ik heb er 6 waarvan er nu 3 in bloei staan.

13. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    dan heb ik dus 1 verwaarloosde orichidee..daar groeit uit een tak nog een blad :) heel apart om te zien :)
    bij mij komen nu weer scheuten.

ik knip ze ook niet tenzij ze bruin en dood zijn, anders is dat echt zonde, bij mij koment soms wel 2 scheuten uit een tak.

14. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Idd, hier momenteel ook veel nieuwe scheuten op uitgebloeide takken... soms komen ze op het einde van de tak, soms zomaar uit het midden ergens. Love it!

15. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    fulltime mama en huisvrouw
    gemeente Buren
    tip als je een uitgebloeide orchidee heb, zet er een nepperd tussen, valt die kale tak niet zo op!

vriendlief zag het verschil niet eens ;)

16. Hier een fotootje van mijn 1 van de 3 prachtig bloeiende orchideen

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Bekijk bijlage 247085

Bekijk bijlage 247086

Mijn blauwe 1 tak.

En mn roze vol in de bloei 2 takken.

die roe zag er overigens niet uit toen ik hem kreeg en zie nu en er komen alweer nieuwe takken+knoppen bij

18. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hmm geen idee hoe je het op kan lossen maar hopelijk komt hij er weer bovenop. Het zijn zulke leuke planten en die van jou heeft super veel bloemen.

Ik heb er ook 1 gekregen voor moederdag 4 jaar geleden en die heb ik nog steeds. Elke keer komen er weer nieuwe bloemen in.
    Ook groeiden er een soort van takken bovenin, weet 1 van jullie misschien wat dat kan zijn?

19. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Wauw die blauwe is gaaf. Zo een zou ik ook nog wel eens willen hebben.

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zeg altijd maar zo: als je denkt dat je orchidee doodgaat ofzo, gewoon laten staan....:D

Ik heb zelf 2 orchideeën voor het raam staan. Op een gegeven moment waren ze uitgebloeid. Dus "gekortwiekt", maar er gebeurde heel lang (een aantal maanden) niets met die planten. Dus ik dacht: "dat wordt niks meer, ik koop wel nieuwe plantjes voor het raam", totdat ik wat beter keek. Bij beide planten komen nu nieuwe stengels met knoppen! Ikke helemaal happy!:D

Deel Deze Pagina