Onze kleine is een lastige slaper helaas, overdag is het altijd ellende geweest, in de nacht gaat het tegenwoordig voortaan redelijk (zo'n twee keer wakker) het wakker worden is een ellende (meestal tussen vijf en zes) en omdat hij zo vroeg wakker is, is hij vaak zo rond tien uur alweer helemaal gebroken. Nou hadden we er een discussie over en kwamen er diverse meningen tevoorschijn. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken ennnn mocht er een slaapcoach aanwezig zijn...laat je horen De ene vriendin zei dat de duur van de slaapjes het belangrijkste was, hierdoor zou hij waarschijnlijk langer in de ochtend blijven liggen als dit fatsoenlijk was. De volgende vriendin zei dat de duur inderdaad belangrijk was maar dit mocht ook in twee slaapjes zolang hij maar ongeveer aan de drie uur kwam. De volgende vriendin zei dat de duur van de slaapjes niet zo belangrijk was, wat wel belangrijk was is dat hij pas na twaalf uur zou gaan slapen.
Mijn zoontje is thuis net over op 1 slaapje, vanaf 12.30-13.30u. De ene keer 1,5 uur, de andere keer 2,5 uur. Bij de opvang slaapt hij nog s morgens een uur en s middags 1,5-2 uur. Toen we thuis nog 2 slaapjes hadden sliep hij 1,5 uur s morgens, vanaf ongeveer 9.30u, en 1 uur s middags. Ben overgestapt omdat ik zijn middagslaapje langer wilde en dat is dus wel gelukt. Hij kan het zelf prima hebben gelukkig en ik vind het heerlijk om een langere ochtend te hebben samen! Hij slaapt s nachts gelukkig altijd wel goed. Naar bed tussen 18.30-19.30u en wakker tussen 7.00-9.00u.
Trouwens: hij was ook altijd een vroege vogel, wakker rond 6 uur. Hij slaapt uit sinds we de slaapjes aangepast hebben, meestal wordt hij nu uit zichzelf rond 8 uur wakker.
Wat een gekke poll, de een heeft toch meer slaap nodig dan de ander. Zoon slaapt al vanaf 9,5 maand maar 1 keer en heeft overdag nog nooit drie uur achter elkaar geslapen. Meestal is het een maximum van 2,5 uur, maar vaak is het ook maar anderhalf uur.
Ik vind dat het per kind afhankelijk is, dus is de poll onmogelijk in te vullen. Sommige kindjes slapen vaker, maar korter. Hoe wil je zo'n kindje 'dwingen' om langer te slapen? Sommige slapen langer, maar minder vaak. Moet je die dan maar wakker maken en vaker naar bed brengen? Waardoor het dus zelf constant moe is door niet voldoende uitgerust te zijn? Kijk vooral naar je eigen kindje en probeer uit te zoeken wat voor jullie werkt. De rest doet het anders? Prima, zolang het voor hen werkt.
De poll is voornamelijk een richtlijn, ik moest de antwoorden zo kort mogelijk invullen vandaar dat ik het zo deed. De antwoorden zijn ook gebaseerd op hoe hun de richtlijnen zien. Ik volg over het algemeen echt mijn kindje, probeer hem indien mogelijk wat bij te sturen maar ben ook van mening dat een kind zich niet last sturen.
Ik heb geen idee wat het beste is. Dochter is 15 mnd oud en slaapt sinds haar 1ste verjaardag nog maar 1 x. De tijden wisselen van 1.5 uur tot 2 uur. Wel word ze minstens een keer jammerend wakker en slaapt ze weer verder. Dit werkt prima voor haar dus dit zal wel het beste zijn voor haar.
Amelia is sinds 13m overgestapt nr 1 dutje na haar middagmaal. Ze slaapt dan 2u. Meestal 13u30-15u30 en gaat slapen om 20u. Word ng half uurtje wakker rond 23u om dan door te slapen tot 8u
k denk dat het inderdaad per kind verschilt. Mijn oudste was rond zijn 1e verjaardag al over naar 1 slaapje in de middag van zon 2,5/3 uur. Mijn jongste is nu 17 maanden en slaapt nog heerlijk 2x ruim 2 uur per dag. Hij wordt rond 6.30 wakker en ligt er vaak rond 8.00 weer in, na het ontbijt, als broerlief door de taxi is opgehaald voor school. Tussen 10 en 11 wordt hij wakker en rond een uur of 13/13.30 gaat hij er weer in. Tot een uur of 15.30/16 meestal. Nu eten wij pas na 19.00, dus dat middagslaapje is ook wel nodig om dat vol te houden. Zijn we allemaal vrij, ontbijten we laat, dan ligt hij er rond een uur of 9/10 weer in en dan blijft hij op `s middags en eten we op tijd.
Toevallig is mijn zoontje nu wat aan het schuiven met zijn slaapjes. Hij sliep altijd van 9:30-11:30 en van 14:30-16:30. De afgelopen drie dagen sliep hij van 10:30-12:30 en was om 15:30 erg moe, maar wilde totaal niet slapen. Een half uur brullen en uiteindelijk 45 minuten slapen en dus weer naar wakker worden. Vandaag kwam het eigenlijk een beetje anders uit, omdat hij naar de tandarts moest op een, voor hem, ongelukkig tijdstip. Op de terugweg in de auto heeft hij misschien 10 minuten geslapen en uiteindelijk pas om 12:30 naar bed. Hij sliep tot 14:30. Om 16:15 toch weer moe en nog weer een uurtje geslapen. probeer hem echt te volgen. Alleen vind ik soort momenten heel lastig. Van 14:30 tot 19:30 wakker blijven is nog erg lang voor ZL. Vooral in de middag is hij sneller moe. Moet het maar een paar dagen aankijken...