Dames, laat je onderzoeken!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door juf21, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Ik wil toch iets met jullie delen... Ik probeer het zo kort mogelijk te doen.

Bij ons werd na een jaar proberen direct duidelijk dat mijn mans zaad zo slecht was, dat we meteen naar ICSI moesten in combinatie met TESE.
    Ik was nog jong, heb cyclussen van 28 dagen, was allemaal voorbeeldig. Ik ben één cyclus gevolgd met echo's om te kijken of ik een eisprong had.

Na 2 ICSI pogingen in Düsseldorf heb ik contact opgenomen met de arts. Ik heb hem verteld dat we nog maar 1 poging vergoed zouden krijgen en gevraagd of we nog iets konden doen. Bij ons stopt namelijk het grootste deel van de embryo's met delen. Daarnaast was ik de eerste terugplaatsing zwanger van een tweeling, maar dit werd al gauw een miskraam.
    Misschien mij ook eens onderzoeken??? Maar nee hoor, het lag allemaal gewoon aan de zaadkwaliteit.

Na de 3e ICSI poging wilden we er toch nog eentje zelf betalen. Opnieuw contact opgenomen met de arts. Gevraagd of er ook maar íets is wat ze konden doen. Alternatieve geneeswijze, extra medicatie. Of misschien toch mij onderzoeken??? Werd opnieuw van tafel geveegd. Het voorstel: de helft bevruchten met donorzaad en de andere helft met mijn mans zaad.

We zitten nu midden in ICSI 4. Tegen advies in hebben we toch alles laten bevruchten met mijn mans zaad. Van de verse terugplaatsing werd ik zwanger, maar... opnieuw een vroege miskraam.
    Wéér heb ik met de arts gebeld (dit keer een ander) en wéér heb ik aangegeven dat ik graag verder onderzocht wilde worden. Zoo makkelijk om altijd maar alles op het zaad te schuiven. Maar ondertussen hebben we wel 2 miskramen gehad.

Deze arts ging gelukkig mee met mijn voorstel en ik heb biopten laten afnemen. Vandaag de uitslag. Wat blijkt? Ik heb veel te veel NK cellen (ook wel Natural Killer cellen genoemd). Deze reageren primair op alles wat vreemd is in het lichaam en weren dus ook net terug geplaatste embryo's af.

Natuurlijk zijn we heel blij dat er een oorzaak gevonden is, die heel simpel verholpen kan worden met een paar infusen intralipid.

Maar aan de andere kant is er ook verdriet. Waarom is er niet naar ons geluisterd en ben ik niet eerder onderzocht? Dan hadden die miskramen voorkomen kunnen worden en was ons gezin compleet geweest.
    Nu gaan we richting het einde van onze trajecten, het geld is op. We mogen hopen dat deze laatste terugplaatsing zal aanslaan.

Dus vandaar dames... Laat je onderzoeken! Ik kwam net een artikel tegen waarin stond dat 25% van de vrouwen die niet zwanger raakten een te hoog immuunsysteem hebben. Zoo makkelijk te ontdekken én te verhelpen!

2. Diddeltje

Diddeltje Bekend lid

16 dec 2014
    572
    126
    43
    Vrouw
    Begeleider gehandicaptenzorg
    Vorden
    hoi hoi,

zoo heftig!! en wat een strijd hebben jullie moeten leveren om je stem te laten horen. maar hoe kwam je precies erachter? en heb je link van die artikel? .

ik ben ondertussen overal oorzaken aan het zoeken waarom het niet wil lukken bij ons. alles gaat perfect tot aan de terugplaatsing, embryo wil alleen niet innestelen. en waarom..... geen idee. artsen zeggen dat is de natuur.

hoop voor jullie dat je wens uitkomt nu!

3. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Er is scratching bij mij gedaan en die biopten zijn onderzocht. Daar kwam uit dat ik veel te veel NK cellen heb (ook wel natural killers genoemd). Deze reageren heel primair op al het vreemde wat het lichaam binnen komt en breken het af.

Calorierijke drankje verhoogt kans op zwangerschap na ivf | Gezondheid

Succes! Ik hoop dat het bij jullie gauw mag lukken!

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hé meid,
    Pfff wat hebben jullie allemaal moeten ondernemen om toch maar dat onderzoek te krijgen...
    Maar ik geef je groot gelijk!

Ik had bij mezelf al redelijk snel het gevoel dat er iets niet juist zat, ik had geen aanleiding hoor, ook gewoon een gevoel... Toen waren we net 4 maanden bezig denk ik!

Na 10 maanden gingen we langs de HA om te zien wat we konden doen, mijn vriend is immers een groot pak ouder dan mij en hij heeft voor zijn gevoel geen jaren de tijd meer...
    We kregen meteen al een zaadonderzoek, waarvan de uitslag eerst duidelijk onder het gemiddelde bleek.

We zijn dan verder gegaan naar onze eigen gyn en die heeft mijn cyclus een maand opgevolgd, alles leek prima in orde, ook de echo etc, bloedwaardes... Allemaal prima!

Omdat de gyn vond dat het zaadonderzoek nog niet 'zo slecht' was en bij mij alles in orde leek, zei hij om het gewoon verder te proberen en spontaan zwanger te worden, behandelingen of gesprekken rond fertiliteit hadden wij net nodig...

Ik bleef ermee zitten en heb op eigen intitiatief een afspraak gemaakt bij een ander ziekenhuis en bij een fertiliteitsarts. Die vond ons zaadonderzoek ook maar matig en wou bij mijn vriend dan verder onderzoeken doen...bij mij leek op het eerste zich natuurlijk ook alles in orde voor haar. Na herhaling bleek bij hem alles in orde. Dan stelde de arts toch ook voor om meteen eens bij mij te kijken, ik had de keuze tussen een HSG of meteen een laparascopie. Maar ze raadde mij ook het minst ingrijpende onderzoek aan, omdat alles in orde leek.

Bij het HSG hebben ze eerst een echo gedaan, waarop al bleek dat ik een grote cyste op mijn eileider had en er duidelijk endometriose aanwezig was... Ik lag al te huilen op de tafel, want dit hadden we niet meer zien aankomen. Nadien bij het HSG was er dan ook nog 1 eileider die eigenlijk niet goed doorgankelijk was...

Daar zat ik dan, met de moed in mijn schoenen, omdat het toch duidelijk bij mij lag! We hebben meteen een laparascopie gepland en die heb ik nu net 1.5 week achter de rug...
    Nu geven ze ons een goede kans op een zwangerschap in het komende half jaar, al durf ik daar zelf niet teveel hoop meer op te zetten...

Maar kijk, wij zijn in ronde 10 naar de huisarts gegaan... Had ik niet blijven aandringen, dan hadden al die onderzoeken nu pas van start gegaan, nadat we een jaar bezig zouden zijn en dan waren we nog lang niet toe aan een goede kans op een zwangerschap.

Ik wil je groot gelijk geven en vind het ook belangrijk dat dames zich laten onderzoeken, ook wanneer ze zelf vermoeden dat er iets mis is, maar er niet altijd duidelijke oorzaken voor zijn.
    Ik ben héél blij dat ik heb doorgebeten en uiteindelijk kan ik het stilletjesaan aanvaarden. We hebben immers heel de tijd gedacht dat het probleem bij mijn vriend zat, maar uiteindelijk zat de oorzaak bij mij en kreeg mijn gevoel na al die tijd toch nog gelijk.

Ik volg je boodschap: Dames, laat je onderzoeken!

Edit: Hopelijk mogen jullie zelf snel gaan genieten van een gezonde zwangerschap!

5. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Juf, en wat doen ze nu voor de komende keer dan nu die cellen negatief zijn?? Wat krijg je? Ben benieuwd!

6. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Jeetjemina zeg wat een verhaal! Vreselijk zeg! Ik denk ook dat zoiets ons probleem is. Ben wel 2x zwanger geraakt. Dit wel in bij elkaar zeker 40 ronden nu. Dus iets verloopt hier ook niet van ganser harte.

Ik ga deze tip even goed in achting houden. Dank je wel!

Jij veel sterkte en mijn duimen draaien voor een mega grote gunst voor een lief klein wonder voor jullie!

7. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Ik schreef he verkeerd op maar ik bedoel wat doen ze nu je teveel van die cellen hebt ??

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Staat erbij, inclusief link naar het artikel. Intralipid infuus.

9. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je verhaal!

Hoe hebben ze die biopten afgenomen? Tijdens een hysteroscopie?
    En kun je die infusen alleen in Dusseldorf doen of kan dat ook in Belgie bijvoorbeeld? Daar ben ik namelijk onder behandeling.

10. MAO

MAO Lid

20 jan 2016
    81
    0
    0
    'T Gooi
    Hi Juf, wat een vreselijk verhaal zeg!!!
    In mindere maten en nu aan het begin van het traject de weg ernaar toe herkenbaar. We waren al een tijdje zelf aan het proberen maar lukte maar niet en kreeg erge buikpijn. Door HA eindelijk doorgestuurd naar gyn (na veel onnodige medicijnen etc) daar ook weer ruim een jaar van het kastje naar de muur want het lag idd aan het zaad van mijn man. Maar de buikpijn werd erger en erger en heb uiteindelijk gezegd dat ik het niet meer trok en weer een spiraaltje wou. Toen eindelijk hebben ze een kijkoperatie gedaan. Bleek heftige endometriose te hebben all over the place en al zou mijn man super zaad hebben volledig kansloos om natuurlijk zwanger te raken. Nu na operatie het ICSI traject begonnen en buikpijn is weg.

Ik heb je link naar het artikel opgeslagen en gedeeld in onze club want dit moet eigenlijk iedere vrouw in de MMM weten!!

11. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal,

Ik ben ook onder behandeling in DD en bij mij is er ook uitgekomen dat de nk-cellen in de bm verhoogt zijn. Niet heel erg, maar wel voldoende om er actie op te ondernemen. Dmv het intralipid infuus wordt dit aangepakt.
    Heel blij dat dit er nu uit is gekomen al heeft het voor deze tp niet uitgemaakt. Maar voor de volgende verse ivf hopelijk wel!
    Juf, jammer dat je deze ervaring met DD hebt, ze adviseren juist erg vaak om deze ingreep te doen. Kan me goed voorstellen dat je erg baalt dat het niet eerder bepaald is.

Tess, ik heb in NL ook diverse pipelles gehad in het VU, alleen in NL onderzoeken ze de biopten niet. Wellicht een idee om aan te geven bij je gyn? Verhoogde nk-cellen kan een reden zijn waarom een miskraam optreedt of er geen innesteling plaatsvindt.

12. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Bedankt voor alle lieve reacties!
    Om even terug te komen op een paar vragen van jullie: in mijn geval deden ze het toevallig tijdens de hysteroscopie. Dat komt omdat ik een afspraak had staan voor de biopten, maar zelf gevraagd heb of ze niet ook een hysteroscopie konden toen tegelijkertijd.
    Maar normaal gesproken doen ze dit zo even, schijnt weinig voor te stellen. Een paar keer schapen met een heel dun slangetje.

Deel Deze Pagina