Overigens hoeft dat niet altijd zo te zijn hoor. Ik heb meerdere vrienden die niet dat gevoel hadden, maar vanwege de leeftijd een keuze 'moesten' maken. Maar, bij al die vrienden was alle twijfel weg nadat ze het kindje kregen. Twee stellen hadden de smaak daarna goed te pakken en zijn nog even doorgegaan.... Minder leuke dingen: -De kwaaltjes tijdens de zwangerschap (en soms erna) -Als je pech hebt, worden je nachten vaak onderbroken -Je vrijheid wordt beperkt -Je maakt je heel vaak zorgen -Als je nooit onzeker was, dan word je dat dan vanzelf wel.... Leuke dingen: -Heel erg veel! Maar het is heel lastig om uit te leggen wat je voelt wanneer je moeder wordt... Ik beschrijf het meestal zo: het voelt alsof er een kamertje in je hart open is gegaan, waarvan je niet had vermoed dat die er ooit zat. En in die kamer zat een liefde opgesloten die je nog nooit gekend hebt. Niet voor je familie, vrienden, partner etc.... Jee dit klinkt wel heel zweverig.....
hoi allemaal, wauw wat een reacties zeg.. tsja ik wil al heel lang een kindje maar mijn vriend twijfelt nog. ik twijfel eigenlijk niet echt, maar mijn omgeving vind het verstandiger om te wachten en daardoor ben ik gaan twijfelen. het lijkt me heerlijk om een kindje te hebben waar je voor zorgt en totaal toegewijd bent. wij gaan ook niet super veel uit ofzo hoor, zitten net zo graag thuis op de bank een filmpje te kijken of lekker samen thuis eten dus dat zal voor mij niet anders zijn. en ik ben al bijna 3 jaar alleen maar moe door een verwaarloosde ziekte van pfeiffer en b12 te kort dus ook dat is voor mij bekend. als ik zo jullie reacties lees wil ik er nog steeds voor gaan en word mijn gevoel voor een kindje er niet minder om...(misschien hoopte ik daarop, juist omdat mijn vriend er nog niet klaar voor is) in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.. liefs
Wat is er minder aan?? Heb even goed nagedacht maar wat ik minder vind is het slaapgebrek vooral in het begin nu hebben wij nergens over te klagen. Het is soms druk en wat ik wel eens mis is om onbezorgd de deur achter me dicht te trekken. Je moet uiteraard altijd oppas regelen en hoeveel vertrouwen ik in de oppas heb vraag je je toch altijd af of wel alles goed is. Verder geniet ik er met volle teugen van. Financieel hebben wij alles op orde dus die zorgen zijn er gelukkig niet en bovenalles hebben we een heeeeeeeeerlijke dochter. Een echt zonnetje in huis. Oh ja ik heb een TOP zwangerschap gehad. Bevallen is me overigens zwaar tegengevallen.
is het trouwens belangrijk om alles financieel op orde te hebben en wat bedoelen jullie daar eigenlijk mee? of zijn er ook mensen die niet hebben gespaard etc en het wel aan kunnen elke maand?
Het is een wonder als er een kleintje in je kan en mag groeien.....een kind kun je wel willen hebben,het moet ook allemaal gaan hoor... Als je ergens aan twijfelt moet je het al niet doen is me ooit gezegd,maar ik vindt dit gezegde niet voor kinderen opgaan.....
sorry,ik kom een beetje bot over,maar mijn nichtje is vandaag bevallen met 23 weken van een zoon,het kindje was niet levensvatbaar dus de bevalling werdt in gang gezet....het kleine mannetje is tijdens de bevalling gestorevn.... Als ik dan een bericht als dit lees dat iemand niet weet om wel of geen kind te NEMEN dan breekt er op dit moment wat in me... Je weet dat kinderen geld kosten,dat er wat gaat veranderen in je leven,en dat er dingen mee of tegen kunnen zitten tijden de zwangerschap,bevalling of daarna.....
Wij vonden het wel belangrijk dat de financiën stabiel waren en dat we een goede spaarpot hadden als basis. Een kind kost nu eenmaal best wel wat, dus sparen als de kleine er eenmaal is, is voor veel mensen toch moeilijker (voor ons dus ook - het lukt nog wel, maar stukken minder dan eerst). Met 'op orde' bedoelen de meeste mensen dat ze precies weten wat er binnenkomt en wat er elke maand uit moet (vaste lasten) en dat je een goede basis aan spaargeld hebt. Oftewel: weten dat je de extra kosten kunt dragen. Bij ons kwam er bijvoorbeeld per maand 300 euro aan kosten voor de kinderopvang bij (netto). Das best een hap uit je budget.... Wij wisten van tevoren dat we dat 'makkelijk' konden missen, maar dat we dan wel ons uitgavenpatroon moesten aanpassen.
nou wij zijn geen doorsnee ieder carriere, koophuis, 2 auto's etc... gewoon simpel woningbouw 4 kmrhuis....man wertkt...ik een btj...en met dat hebben we btj apart gelegd..maar geen duizende euro's,...gewoon hard gewerkt om de eerste uitxet te betalen...en nu is het financieel niet zo erg veranderd vind ik...die paar luiers en billendoekjes ... en natuurlijk wil ik mn kind alles geven...maar ik kan nu even geen 100 europ missen per maand voor de spaarrekening...bijv... mijn ouders hebben ook nooit kunnen sparen voor mij...en toch heb ik kunnen studeren...tja tis maar wat je wil...je kan het zo gek maken als je wilt... mijn baby draagt gewoon hema en h&m kleding....hij wordt er niet minder gelukkig van
Ik zou ook niet weten waarom, want ze hebben onwijs leuke kleren daar! (wij kopen er ook altijd, haha)
ohja en bij zeeman vind ik ook wel es wat leuks...slabbers, monddoekjes etc... het is maar wat je belangerijk vind...als je het belangerijk vind om een heel kamertje zo in te richten, dat je onwijs moet klussen...dus behangen, dure gordijntjes, speciale lampen...tjaaaaaa...dan zou ik ff sparen...zie album...ik heb gewoon likje verf, gamma merk....leuke accesoires van zeeman, lamp van xenos (3 euro)...en 1 van de goedkoopste kamertjes gekocht...dus niet zo'n kamertje van 1500 euro ofzo!!!! natuurlijk wordt een kindje wel duurder als het naar school gaat en dergelijke..maarja dan zoek ik wel nog een bijbaantje...dan ga ik schoonmaken ofzo...who cares
Wij hadden een Ikea-kamerjte: 400 euro waren we klaar! We hebben wel een wat duurder rolgordijntje gedaan, maar dat kwam doordat ik echt helemaal verliefd was op een bepaald stofje
Wij ook hoor maar daar staat ook tegenover dat ze voor dik 100 aan winterjassen (2 stuks waarvan 1 afgesprijsd) heeft hangen en laarsjes van 90 heeft. Maar ik vind dat gewoon leuk om te kopen en het kan. Is het onzin? Ja natuurlijk, want over een maand of 3 is ze uit die laarzen gegroeid. Ik had wat extra geld door verkoop van kleren waar ze uit gegroeid was en daar de laarzen van gedaan. Menig ander gezin was dolblij geweest met dat geld om andere nuttige dingen van te kopen. Financieel onze zaakjes goed op orde hebben betekende voor ons weten wat eruit gaat en weten wat binnen komt ook nu ik nog maar 24 uur werk. Een spaarpot hebben omdat sparen nu iets minder makkelijk kan. Ons huis etc kunnen blijven betalen zonder dat ik daar slapeloze nachten van heb. Mijn dochter kunnen voorzien in haar eerste levensbehoefte zoals eten, drinken, kleding etc. En daarnaast sparen we ook voor haar zodat ze straks ook een spaarpotje heeft. En eerlijk is eerlijk ik vind ook nog leuk om eens uit te gaan eten en een filmpje te pakken. Dat hoeft echt niet iedere week hoor.
TS, Je geeft aan dat je nog uit gaat, op vakantie e.d. het ligt straks ook een beetje aan jezelf hoe je daar mee omgaat.... er zijn moeders die kunnen na een half jaar hun kind nog niet een nachtje weg doen zonder in tranen uit te barsten... dat gaat mij persoonlijk iets te ver... toen Jelmar 6 weken was is hij een nachtje naar mijn ouders uit logeren geweest, hij kwam toen 1 x nachts nog voor fles. en met 12 weken is hij nog een keer daar uit logeren geweest, en nu als we eens wat hebben logeert hij gewoon bij 1 van de opa's of oma's dat is heus niet wekelijks, maar 1 x per maand misschien? Het is wel zo dat manlief en ik altijd al apart "op stap" gingen, ik met mijn vriendinnen en hij bijv. op een zaterdag met de voetbalploeg. We spreken nu wel eens vaker met een stelletje vrienden van ons af (hebben ook een kleine) dan is het gewoon campingbedje mee! Natuurlijk zijn niet alle kinderen even makkelijk, maar ik ben wel van mening dat hoe krampachtiger je zelf bent, hoe moeilijker je het jezelf maakt
To be honest; ik vind veel reacties in dit topic erg zoetsappig.. toen ik zwanger was vertelde ook iedereen me allee maar alle leuke verhalen. niemand dacht er aan me ook op de vervelende en lastige dingen te wijzen. en al hadden ze het gedaan, je ontdekt pas echt wat het inhoudt als je het ervaart. hier een hele eerlijke reactie ik vind niet leuk; -heel weinig tijd voor jezelf en je relatie -heel weinig slaap -veel van je werk inleveren (zwanger zijn koste me veel energie en ik werkte voor mn gevoel op halve kracht, daarna ben je er een tijd niet, en als je weer aan het werk bent ben je eerst maanden aan het wennen en daarna moet je vaak weg vor ziekte etc en op tijd weg voor de creche) -zwanger zijn vond ik afschuwelijk! voelde me zwaar, dik, nonstop moe, pijn hier en daar, hormonaal. -alles plannen -goede oppas vinden is soms lastig -me soms heel gebonden voelen -stuk minder ruimte voor spontane plannen -de bevalling!!!!!!!!!!!!!! -veel minder interesse in mn man omdat ik zo verliefd op mn kleine mannetje ben -sex de eerste tijd na de bevalling die pijnlijk was -huildagen/groeisprongen -de eerste maanden soms niet wetn wat er met je kleintje is en je geen raad weten kortom, ik vind het best een klus zo'n kleine. gaat bij mij echt met vallen en opstaan. zodra je je kind gezien hebt kun je niet anders dan er heel veel van houden en er helemaal verliefd op zijn maar daarnaast vind ik het af en toe echt pittig.
op zich al die dingen denk je al allemaal vantevoren overna...en dan weet je dat bepaalde dingen minder zullen/kunnen worden...of dat het best pittig zal kunnen worden... maar dat is iets wat je dan heeeel graag wilt... tja je vind het niet leuk...ach ik vind het niet leuk dat ik me mn benen elke dag moet scheren/..
Idd, bovenstaande dingen vind ik niet leuk, word er niet superblij van, maar om nou te zeggen dat ik ze vervelend vind, nee dat niet. Het hoort erbij en dat weet je van te voren.
hahahaha, ja ik ook!!!!!!!!!!! en dat je als vrouw ongesteld word en moet baren en dragen en voeden(borst). allemaal heel bijzonder maar half/half was leuker geweest!