Wat is er mis met afdankertjes?

Discussie in 'De lounge' gestart door Leeuwtje83, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nee nee alles is slecht voor het milieu, maar je kunt iemand geen milieuvervuiler noemen als die kleding met vlekken weggooit als je zelf vervolgens daarna in de auto stapt.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Als je daarbij beweert dat mensen die geen afval scheiden milieuvervuilers zijn dan heb je idd gelijk. Ik scheid afval, maar heb ook een auto en gebruik electriciteit, maar ik noem iemand die geen afval scheid geen milieuvervuiler. Daarin zit het verschil. Ik vind het een beetje schijnheilig om hier te doen alsof kleding weggooien de doodssteek voor het milieu is, terwijl er wel veel ergere dingen zijn.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Eens.
    En eerlijk is eerlijk, ik vind verzorgd en fris erbij lopen belangrijker dan het milieu. En nogmaals, er word gedaan alsof je dagelijks vanalles weggooit terwijl dat in real life vrij sporadisch is omdat bijna alles uitwasbaar is. Dus die enkele keer dat ik iets weggooi denk ik inderdaad niet aan het milieu

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja idd, ik denk dat men een beeld voor zich heeft dat ik dagelijks vuilniszakken vol kleding weggooi ofzo:( Ik hoef maar heel af en toe iets weg te doen, en dat met 2 van die viespeukjes in huis..

en idd hygienisch zijn is voor mij een belangrijk iets...zoals wij de afgelopen weken met het hele gezin een flinke buikgriep hebben doorlopen..zoals de rest vab nederland, dan krijg ik bijna een toeval:):D

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Noemt iemand je hier dan een milieuvervuiler? Ik heb niet alle reacties gelezen.
    Een aantal mensen gaven aan dat het belastend is voor het milieu om kleding weg te gooien. Dan kun je aangeven dat je dat gel#l vindt, maar het is gewoon een feit.
    Dat ze dan bijv. daarna in de auto stappen en wie weet ik veel wat aan elektriciteit verbruiken of 2 x per dag een half uur douchen, ja, dat is dan misschien krom, maar dat maakt kleding weggooien niet meer of minder belastend voor het milieu.

6. Janna

Janna Fanatiek lid

@tuc: Niemand heeft jou een milieuvervuiler genoemd. Het is juist andersom: jij zei dat je het gelul vindt dat mensen uit milieuoogpunt niet zomaar kleding met vlekken weggooien. En dat slaat nergens op. Mensen mogen die keus maken en ook (deels) vanuit die overtuiging.

En ik vind het raar dat jullie als leidsters dan een beetje "neer kijken" op ouders die een andere keus maken dan jullie, alsof het een schande is. Mijn dochter krijgt heus elke dag schone kleren aan en loopt er in die zin echt fris en hygiënisch bij. Dat er nog een gekleurde vlek zit in kleren, wil niet zeggen dat er nog bacteriën o.i.d. zitten: die zijn er in de hete was heus wel uit gegaan! Dat kleren met zulke vlekken niet fris of hygiënisch zouden zijn, is meer de beleving van - blijkbaar - veel mensen, dan dat het echt op de feiten is gebaseerd. En dat mag je zo zien hoor, maar ik vind het onterecht als er dan minder gedacht wordt over de manier waarop wij onze dochter verzorgen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ik kijk op niemand neer, geef eerlijk mijn kijk en geef daarbij aan dat ik absoluut de enige niet ben. Als stagiaire durfde ik zulke dingen nl niet te zeggen maar hoorde ik ze genoeg.

8. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ook al is het gewassen ik vind het er niet fris en/of verzorgd uitzien als iemand vlekken in zijn kleding heeft en ja dat beoordeelt mijn eerste indruk over iemand of zijn kindje dat lijkt me logisch, mensen die zeggen dat ze daar niet naar kijken geloof ik echt niet.

Je baseert daar een eerste indruk op. Dat het gebeurd is niet erg, hier ook wel eens kindjes met oudere rompers die gevlekt zijn in de speeltuin, maar dan komen ze daar onder de modder dus zie ik dat in een andere context, normaal gesproken zouden die ouders dat dan niet aantrekken.

9. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    #289 MamaR, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt: 20 dec 2013
    Nou mijn kinderen aten in het begin echt niet super netjes, maar met een slab en de mouwtjes omhoog kwam ik al een heel eind en als de kleding dan toch vies was ging het direct in de was.. Maar blijkbaar is dat heel vreemd?

En als ik heel eerlijk ben vind ik de toon van je post ook niet echt heel vriendelijk over komen, een beetje neerbuigend.. Maar dat kan aan mij liggen.

10. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Haha inderdaad , dat wordt een hele strijd hier . Begin ik niet aan !

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Maar daar ging het toch ook niet over? Het ging over kleding die NA wassen nog vlekken bevat

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Wat een vreemde discussie dit.

Ik kan me voorstellen dat als je een kind ziet lopen met verwassen kleding VOL met vlekken dat je dan als leidster/moeder denkt: goh, die ziet er onverzorgd uit. Maar dan heb je het over kinderen die er in het geheel smoezelig uitzien, met vijfdehands kleding. Dat vind ik ook sneu. (Al denk ik dan: als je het geld niet hebt om nieuwe kleding te kopen, dan heb je het niet.)

Aan de andere kant heb je kinderen die in het nieuwste van het nieuwste lopen met nul vlekken. Elk kledingstuk met een minuscuul gaatje of vlekje wordt direct weggegooid.

Er wordt nu compleet aan voorbijgegaan dat er heel wat gradaties tussen zitten. Ik denk dat er niets mis is met een klein vlekje dat je amper ziet. Zoals gezegd, de bacteriën zijn er dan allang uit, als het goed gewassen is.
    En het hangt ook van het kledingstuk af. Als je een licht shirt hebt met een tomatenvlek pontificaal voorop, dan zou ik dat ook weggooien (als ik het er niet uit zou krijgen natuurlijk). Maar mijn kinderen hebben ook veel kleding met printjes en daar zit dan wel eens een klein vlekje op. Dat zie je niet eens door de drukke print. Die kleding gebruik ik gewoon, maar dan niet voor netjes.

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Wou net zeggen met een slab en mouwen omhoog (of een slab met mouwen helemaal ideaal) kom je een heel eind hoor.

Ze HOEVEN niet perse helemaal onder de zooi te komen zitten ofzo ;)

14. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Maar dat gebeurt hier op ZP razendsnel: ben je niet voor, dan ben je tegen. Nuanceren is een kunst die hier helaas niet vaak beoefend wordt.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.213
    35.991
    113
    ik krijg altijd een heel naar gevoel als jij vertelt over het kdv waar jij hebt gewerkt. Ik herken er gelukkig helemaal niets van. Ik weet voor 99% zeker dat dit soort praatjes niet op ons kdv rondgaan. Sterker nog, ze hebben zelfs aangegeven dat ze liever hebben dat de kids met wat oudere kleding binnenkomt, dan met nieuwe kleding en de ouders vervolgens boos zijn als er aan het eind van de dag een vlek inzit.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.213
    35.991
    113
    Nee, je hebt gelijk zo komt het idd over. Ik was gisteravond een beetje recalcitrant. Er wordt hier door sommigen gedaan alsof je je kind tekort doet als het een kledingstuk aan heeft met een vlekje erin.

En qua vlekken, wij doen aan rapley en dat gaat zeker in het begin niet altijd zonder vlekken.

17. tuc

tuc Niet meer actief

#297 tuc, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2013
    ach joh doe niet zo dramatisch..staat duidelijk bij dat dit om verschillende kdv´s gaat, waar ik ook stage gelopen heb. En over wat jij voor 99% zeker denk te weten kan ik alleen maar lachen....je zou eens moeten weten. Alleen niet iedereen is even eerlijk, het is maar wat je liever hebt.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.213
    35.991
    113
    Grasvlekken, pastasaus, stift, ketchup, vetvlekken etc. Ik bewaar dat trouwens niet allemaal, want ik zie mijn kids ook liever in kleding zonder vlekken en ik geef ook geen kleding door, maar het is toch geen ramp als er een vlek inzit. Vooral bij rompertjes, wie ziet dat nu (en dan heb ik het dus niet over gekregen klrding).

19. tuc

tuc Niet meer actief

stift is in de koude melk leggen een paar uur en wassen en het is eruit.

20. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Chocolade vlekken krijg ik er niet uit:(

Oke wij hebben 1zoontje,maar als er echt kleding is met vlekken dan gaan die in de kast op de buitenspeel plank kleding..
    En mocht het niet meer passen maar is verder niet kapot dan gaat het naar vriendinnen die er erg blij mee zijn en die gebruiken het voor hun zoontjes om buiten in te ravotten...

Als baby had hij regelmatig een rompertje waarin vlekken zaten die ik er niet meer uit kreeg zoals van voeding,spuug of poep..en die trok ik hem gewoon weer aan daarna hoor..
    Had zelfs een speciaal zon rompertje voor als het echt heet was,daar zaten al gele zonnebrand plekken in dus wat meer of minder maakte niet meer uit...
    Maar als hij naar de opvang ging zorgde ik er wel weer voor dat hij een schoon en fris rompertje aan had....

Deel Deze Pagina