Wat is er mis met afdankertjes?

Discussie in 'De lounge' gestart door Leeuwtje83, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik vind niets mis met 'afdankertjes', maar het miet er wel nog gewoon schoon uitzien (en zijn), dingen met vlekken ga ik niet hergebruiken, dat is gewoon jammer, maar helaas.

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb alle rompers, ondergoed en kleding met vlekken zoiezo weggegooid, dat ga ik echt niet bewaren voor de tweede.

Zelfde geld voor kleding die ik verwassen vond, dat ga ik mijn tweede echt niet aantrekken..

Plus ik vind dat een tweede net zo goed recht heeft op nieuwe kleding en niet de afdankertjes van haar oudere zus aan hoeft. Ik heb een aantal basic dingen bewaard die nog goed zijn of amper gedragen zijn, de rest van de oudste is allemaal weg..

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Die heb ik gehad en die gingen sneller stuk dan dat er vlekken in kwamen, en na wassen zijn ze helemaal vreselijk :( Heb tengere dames en rompers die na een paar keer wassen in de breedte gewonnen hebben wat ze aan lengte verloren hebben, werken hier dus niet.
    Hier dus rompers van hema of prenatal en dan ben je echt een euro of 3-4 kwijt per stuk. En die mik ik dus niet weg omdat er hardnekkige kleurstof in de poep zat. Doe ik ook niet als ze met wortel in de romper knoeien en dat is dus niets anders: 't is enkel de kleurstof die achterblijft in de stof. De bacterieen gaan dood in de wasmachine.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zal wel aparte kinderen maar hier gaat amper wat kapot. Alle spijkerbroeken van mijn oudste zoon draagt mijn jongste nu ook gewoon weer en ze zien er nog goed uit.

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    #85 moontje2008, 18 dec 2013
    Laatst bewerkt: 18 dec 2013
    zolang het schoon is.. Eef vindt het prachtig om fien aan te kleden in haar oude jurkjes.. heb laatst van mijn zus een megadoos vol met jurkjes gekregen van mijn nichtje. Ben er diepgelukkig mee.. mijn zus heeft nogal een dure smaak en eef vindt het geweldig om kleren aan te hebben van haar nichtje (en beste vriendin)..

6. Toetie froetie

Toetie froetie Niet meer actief

Ben het met je eens, helemaal niks mis mee.

7. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Heb de nog goede vlekkeloze kleding die niet meer passen wel bewaard, eventueel voor de volgende die mag komen. Maar de vlekkerige kleding (dus alle vlekken die er niet uit gaan na een wasje, gooi(de)ik direct weg.
    Geldt ook voor luierdoeken/ washandjes etc waarvan de vlekken niet uitgaan.

Maar nu ik dit topic lees, voel ik me er een beetje schuldig over :( zo te lezen doen veel moeders ze alsnog gebruiken en zelfs voor een volgend kind. Ik heb me nu voorgenomen bij een volgend kind ze niet direct weg te gooien maar ze op te sparen (want meestal gaan ze per stuk weg) en ze aan te bieden voor iemand die ze alsnog wilt gebruiken. Het is niet dat ik er nooit over heb nagedacht om ze weg te geven hoor, maar dacht altijd ze zullen wel denken komt ze daar met die vlekkerige kleding, dat kan toch niet. :) Maar goed, ik ga het proberen. Wilt niemand ze hebben dan gaan ze alsnog weg.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ook bij mij smalle meisje zaten de zeeman stretch rompers perfect.

9. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ieder z'n ding, maar hier werden de rompers met poepvlekken (of andere vlekken wat dat betreft) meteen weggegooid. Die laat ik echt niet meer dragen ook al zijn ze "schoon".

Maar ja, ik zal een uitzondering zijn, want op een enkel kledingstuk na, heeft mijn tweede dochter gewoon haar eigen garderobe gekregen en draagt ze geen "afdankertjes" van haar zus. Ja verkleedkleding, maar geen gewone kleding. Reden: er zit 4 jaar tussen en het is een heel ander kind (ander type, ander postuur).

Overigens kan ik ergens nog wel indenken dat als je twee kinderen van hetzelfde geslacht hebt, dat je dan kleding doorschuift. Maar kleding doorschuiven van een jongen naar een meisje, of van een meisje naar een jongen? Nee, dat zou niet eens in me opkomen. Jongens en meidenkleding heeft toch een hele andere pasvorm??

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    D krijgt wat van J en zijn neefje er nog mooi uit ziet, gewoon aan. Mode gerelateerd of niet. Verwassen, vies, gaatjes doe ik meteen weg. Rompers die ranzig zijn doe ik ook weg.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn jongste draagt nog kleertjes waar zijn oudste neef 8 jaar geleden ook al in lag. Echt vieze dingen zijn wel weggedaan, maar met het hele kleine spul ben ik heel makkelijk. Dat slijt echt alleen door het wassen. Dat gaat dus al 4 kinderen mee. Maar hoe groter het kind, hoe minder je door kan geven. De kleren van de grote neven zijn echt speelkleren inmiddels. Veel is niet echt geschikt om naar school te dragen. Dan wil ik wel dat een kind er een beetje leuk uit ziet. Ondergoed van de neven draagt mijn zoon trouwens wel. Lelijke spul weggegooid, rest in kookwas gedaan. Er zit echt leuk spul tussen en is na zo'n was geheel bacterievrij.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Met alle respect voor je bedoeling, maar ik denk dat de meeste moeders er minder moeite om een romper met oude vlekken van hun eerdere kind te hergebruiken dan van een kind van iemand anders. Ik zou zelf niet eens kleding met vlekken in zo'n kledingcontainer gooien.

13. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

Bij mijn meiden zit er 10 jaar tussen dus ik heb niets bewaard, maar ik krijg nog weleens kleding van andere mensen.
    Ze bedoelen het goed, maar ik voel me zo rot als ik kleding met vlekken, en gaten krijg dat trek ik mijn kind toch niet aan?:(
    Ik zou dat nooit aan iemand geven.
    Gelukkig krijg ik ook mooie kleertjes, en ik koop 2e hands veel leuke kleertjes vaak niet eens gedragen.

14. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Bah wat zijn sommige hier viezerikken:p hahaha
    Nou ik zou zelf geen onderbroek met poepvlek aandoen dus mijn kinderen ook niet. Lekker hygienisch!

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dan heb ik net zulke aparte kinderen, hier gaat zelden iets kapot, en ik krijg ook praktisch alle vlekken uit kleding. Mijn dochter van 3 mag dus van mij ook rustig met een witte feestjurk in de speeltuin spelen (en nee, het is een gewone kleuter, dus schoon komt ze er niet uit :D) Ik ben niet zo moeilijk wat dat betreft.

De oudste krijgt altijd nieuw (hij is 17) de middelste is een meisje, van bijna 4 en de jongste wordt straks 2, maar dat is een jongetje en die trek ik dus echt geen roze maillot van zijn zusje aan, of het nou schoon en heel is of niet. Hij is wel weg van haar oude hello kitty pantoffels, maar die zijn rood (met strik :p)

Wel haar witte, blauwe etc kleuren, ook wel spijkerbroeken en neutrale shirts. En ook de blauwe en witte rompers (van petit bateau, dus prima kwaliteit) worden hier herbruikt. Als kleding kapot, vaal, of echt vlekken heeft, die ik er niet uit krijg, gooi ik het wel weg, ik vind dat gewoon armoedig staan. Ook rompers/ondergoed met een poepvlek, of remspoor gaat hier wel weg. Ik kijk voor ondergoed niet op een klein vlekje, maar het moet wel een beetje schoon zijn.

Overigens koop ik voor de 2 jongsten heel vaak dure merkkleding op de rommelmarkt, maar dan moet het wel in goede staat zijn. En als ze daar dan eens een vlek in maken, jammer dan, voor die paar euro.

16. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina

Ja dat dacht ik dus ook. Ze gaan dan ook niet in een kledingcontainer. :)

Dan heb ik het niet over oude vlekken hoor, maar zo nu en dan krijg je een rompertje uit de was met gele etensvlekjes bij de polsjes of een wortelvlek. Ja ik ben heel erg dat weet ik, maar zo'n kledingstuk gooi ik dan gelijk weg als ik het er niet af krijg na een was. Linea recta de afvalbak in. :)

17. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Voor de oudste koop ik alles nieuw gewoon omdat ik niks voor haar krijg.

De middelste krijgt van een vriendin en de kleren van haar zus
    Ze krijgt al haar ondergoed nieuw en broeken ook omdat de oudste en zij een heel andere bouw heeft. Shirts koop ik er maar heeeeel weinig ze heeft er nou 50 misschien twee of drie zelf gekocht.

De jongste krijgt wel eens een shirt van iemand

Kleding met vlekken of gaten krijgen ze niet aan het zijn geen zwervertjes. Dus hier doen we wel aan afdankertjes. Maar het moet niet te ver afgedankt zijn.

18. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    HAHAHA, wat geweldig geformuleerd!! Ik heb heel wat kleertjes met vlekken, maar ik heb nog een volzinnen mogen horen ;).

Maar even on-topic: hier is het helaas niet van toepassing, maar ik zou met liefde de kleertjes van mn dochter recyclen voor een tweede kindje. De echt viezige dingen niet natuurlijk, maar die heb ik toch allang weggegooid.

19. Metire

Metire Niet meer actief

als er zichtbare vlekken in de kleding zitten die ik er echt niet meer uit krijg gooi ik ze weg. wanneer er vage vlekken in bovenkleding zitten (van drinken wat er net niet goeduit gaat) krijgt zoontje die nog wel thuis aan maar die zal ik niet doorgeven aan een evt. nieuw kindje.

spulletjes met poepvlekken gaan sowieso weg, anders is het net alsof hij constant met vies poepondergoed loopt.. vind ik echt niet kunnen! ik weet dan wel dat het schoon is maar een ander niet.

20. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

ja! :D goed gezien van jou

Deel Deze Pagina