Graag stel ik een vraag voor een vriendin van mij. Ze is op zoek naar ervaringsverhalen. Ze bloedt al 3 maanden non-stop en is daarvoor bij de dokter geweest. Ze hebben een uitstrijkje gemaakt en vandaag kreeg ze de uitslag dat het niet helemaal oké is. Er zijn onrustige cellen gevonden, over 2 weken krijgt ze verder onderzoek. Ze maakt zich erg zorgen (natuurlijk) en is op zoek naar iemand die iets soortgelijks te horen heeft gekregen. Nog belangrijk om te vermelden, de uitslag is: PAP 3a II Alvast bedankt!
Pff heftig hoor! Logisch dat ze zich zorgen maakt. 3 maanden non stop bloeden is niet niks. Ik heb zelf 2 jaar geleden ook pap 3 gehad. Niet omdat ik zoveel bloedde, maar ik had elke keer infecties, bacterieen etc. Bleek ik pap 2 te hebben, en moest toen na een half jaar terug, toen pap 3 en hebben ze een "hap" van m'n baarmoedermond afgenomen en dit verder onderzocht en ja pap 3. Heb hier zelf niks van gemerkt en moest maandelijks terug komen voor controle. Gelukkig is het vanzelf weer naar pap 2 en naar pap 1 gegaan! Dus hopelijk bij jou vriendinnetje ook!
Ze zal waarschijnlijk worden doorverwezen naar de gynaecoloog. Deze zal bekijken of een over 6 maanden opnieuw een uitstrijkje wordt gemaakt of dat er een behandeling nodig is. Indien het uitstrijkje niet op aanwezigheid van het HPV virus is getest dan zal dit ook alsnog gebeuren. Sterkte voor je vriendin!
Ik had pap 3a2. Bij pap 3a1 wachten ze af. Bij 3a2 willen ze de baarmoedermond zien. Als daar iets afwijkends gezien wordt, zullen ze een biopt nemen. Betekend nu dus niet dat er echt iets aan de hand hoeft te zijn. De afwijking was bij mij heel klein, dus alsnog afwachten en over een paar mnd een nieuw uitstrijkje. Mn gyn. vertelde me toen dat ik me absoluut geen zorgen hoef te maken. Mocht het een voorstadium van kanker zijn, ben je er nog vroeg genoeg bij. Baarmoederhalskanker groeit heel langzaam . Maar nogmaals... t kan ook een infectie ofzo zijn. Een vriendin van me had pap 3b met afwijkende cellen. Het is weggehaald bij haar en het uitstrijkje daarna was weer goed. Snap dat ze zich zorgen maakt maar het hoeft echt niet.