Ik denk niet dat dat onaanvaardbaar geworden is. Ik ken namelijk heel veel mensen die dit de normaalste zaak van de wereld vinden, (waaronder ikzelf, ook al ben ik zelf een parttime werkende moeder). Maar ofwel zit je in een omgeving waarin bijzonder veel mensen dit vinden, of jij onthoudt alleen de negatieve opmerkingen of laat die veel zwaarder wegen dan de positieve. Ik zou stoppen met daarnaar te luisteren: welke keuze je ook maakt, er is altijd wel iemand die daar commentaar op heeft. Dat is zo als je thuisblijft, dat is zo als je fulltime gaat werken en dat is zo als je parttime werkt, (ik ben per 1 januari mijn baan kwijt omdat ik niet fulltime beschikbaar wilde zijn bij een parttime contract. Mijn baas dacht daar helaas dus anders over ). Maak gewoon je eigen keuze en trek je gewoon niks aan van wat anderen daarvan vinden. Heeft helemaal geen zin en er is werkelijk waar geen enkele keuze in je leven waarbij je alleen maar mensen zult vinden die het met die keuze eens zijn. Dus trek je eigen plan en laat de rest lekker kletsen.
Er is ook altijd wel wat te zeuren hè? Mijn vriend werkt buitenshuis en brengt het meeste geld binnen. Ik hoef niet te werken, dat scheelt weer. Maar toch werk ik vanuit huis, gewoon omdat ik het leuk vind. Voor mij voelt het alsof ik in een luxe-positie zit en ik gewoon thuis kan blijven bij mijn zoontje waar ik ontzettend van geniet. Maar net als wat TO zegt; vroeger was het héél normaal als mama bij de kinderen bleef... Achja het is ook nooit goed he?
tja, ik ben ook thuis.... al werk ik 1 nachtje per week, ik noem mezelf thuisblijfmoeder, want dat nachtje, dat is voor de hobby. als werkt en iemand anders betaald om op je kinderen te passen en nog iemand betaald om de badkamer en de ramen te doen, ben je 'ontaard'. als je thuis bent en al deze klussen zelf doet, ben je lui. als je financieel goed bij kas zit, meerdere auto's hebt, een ruim huis of 2, ben je arrogant als je van een uitkering leeft en t van subsidies en toeslagen moet hebben, ben je lui en nutteloos nederland is een land waar we vrije meningsuiting hebben, en dat wordt ook goed benut, ongeacht of iemand nu op zo'n mening zit te wachten en of zo'n mening nu echt nut heeft. leven en laten leven zeg ik......
Ik denk dat mensen die jaloers daarop zijn, dat wel zeggen. De mensen die commentaar hebben op thuisblijfmoeders, zijn ws mensen die echt tot in het diepste van hun tenen vinden dat elke vrouw moet werken. Tja, leuk dat ze dat vinden... en vooral lekker belangrijk...
Ik ben een soort van thuisblijfmoeder, we hebben een eigen zaak aan huis en daar doe ik de administratie van. Omdat het maar een kleine zaak is, zijn dit ook slechts een beperkt aantal uren. Soms (voordat ik zwanger was een stuk meer) doe ik ook nog andere zaken, maar dan is ons zoontje er ook steeds bij. Ik zit dus in de meest luxe positie die ik me (voor mezelf) kan bedenken, want ik zou mijn kinderen niet naar de opvang willen brengen en ik vind het ook wel erg fijn om toch nog bezig te kunnen zijn met onze zaak, al is het dan vaak enkel met "mijn verstand". Iedereen moet gewoon doen wat ze zelf willen en wat voor hen werkt. Het lijkt me best zuur als je toch moet blijven werken terwijl je eigenlijk thuis zou willen blijven. Of als je, zoals ik een moeder ken, thuisblijft omdat je omgeving dit van je verwacht, maar je eigenlijk veel liever weer zou gaan werken.
heel herkenbaar als ik aangeef dat ik het bijvoorbeeld druk heb kan dat uiteraard niet, "hoezo druk,je bent de hele dag thuis" of als je een keer moe bent "waar moet jij moe van zijn? je werk niet eens" nee klopt, alleen mensen die werken kunnen het druk hebben of moe zijn punt is dan meestal wel duidelijk
Heerlijk toch, dat je thuis kan blijven! Als dat jullie keus is en het voelt goed dan is er niks aan de hand Een vriendin van me is sinds kort thuisblijf mama en daar moet ik wel even aan wennen. We werkten evenveel uurtjes en ook het meeste op dezelfde tijden. Soms weet ik niet waar ik het over moet hebben omdat het voor haar nu 'opstaan, ontbijten, spelen, slapen, wandelen' is. (zo zegt ze het zelf!) Dus qua gespreksonderwerp loop ik dan soms wel vast
Toen ik na 6 jaar een weekje op vakantie ging met het gezin en zei dat ik er wel aan toe was kwam iemand in de bocht met 'Vakantie? Hoezo? Jij hebt toch altijd vakantie?
ja maar dat doet ze toch zelf? Ik ben dan wel tbm maar ga echt niet constant thuis zitten en lopen schoonmaken, heb zat dingen te doen en steek mn handen vrijwillig uit de mouwen. Overigens neem ik aan dat je als werkende moeder niet met je vriendin constant over het werk gaat kletsen?
Je hoeft je niet te schamen hoor! Ik vind dat ieder moet doen wat hij kan/wil/fijn vind. Ik werk 20uurtjes, voor mij de prima balans. Meer wil ik ook echt niet, waarom niet? Omdat ik graag bij mijn zoon ben en het opvoeden ook iets vind dat ik grotendeels moet doen. Ik kies wel voor een paar uurtjes werken omdat ik in m'n vakgebied draaiende wil blijven en ik het soms ook wel lekker vind om gewoon 'wen' te zijn ipv mama. Maar meis geniet van je kids! Ik denk dat veel mama's graag ook thuisblijven of veel minder uren zouden willen maar het zich helaas niet kunnen permitteren. Jij ben jij en ik ben ik, leven en laten leven denk ik dan
Hier precies zo! Zelfs al maak je de keuze bewust, zie je de voordelen ervan in en werk je je iedere dag alsnog het schompes in en om het huis en de kinderen, dan nog voel ik een knagend gevoel van binnen... Ik betrap mezelf er vaak genoeg op dat ik voel of zelfs aangeef mezelf een 'niksnut' te voelen of na scheve gezichten van anderen me zelfs aanpraat dat ik een profiteur ben. Terwijl dit natuurlijk volslagen onzin is... Maar mensen snappen gewoonweg niet waarom een vrouw er in deze eeuw 'vrijwillig' voor kiest om in sekse-typische rollen te vervallen. Terwijl het bijna een applaus waard is om jezelf deze immens belangrijke taak te geven...
nou ik krijg wel een uitkering...maar is 150 euro in de maand...dus tsjah...als dat een vetpot is dan weet ik niet wat hun verdienen...
Maar zo hoeft het natuurlijk niet te zijn. Qua werk komen zowel mijn man als ik niet met heel veel mensen in contact, maar dat wil niet zeggen dat we niet op de hoogte zijn van actualiteiten, of geen hobby's hebben of noem maar op. Veel mensen lijken te denken (en nu doel ik niet op jou hoor, maar hoor dat vaker als ik vertel dat ik niet buitenshuis werk ) dat werk de enige manier van zelfontplooiing is, maar het is iets wat je volledig zelf in de hand hebt. Ik ken best wel wat mensen die een baan hebben en waar je nog maar 2 onderwerpen mee kan aansnijden.
Ik ben ook 100% thuismoeder sinds de geboorte van mijn zoontje ( 3,5 ) ik vind het geweldig. het was ook onze eigen keus. wij vonden het gewoon prettiger om zelf onze kinderen te doen in ieder geval de eerste paar jaar. tot ze naar school gaan. Mijn man heeft een eigen bedrijf en is niet veel thuis. ik voel me niet lui overigens. ik heb het nu veel drukker als toen ik wel werkte. thuis moet je toch de hele dag op het kind letten en je blijft de hele dag bezig. ik heb er nooit commentaar op gekregen dat ik thuis blijf. Trouwens in de wintermaanden heb ik wel altijd seizoenswerk gedaan hier in de buurt. dat was dan gemiddeld 15 uurtjes in de week. niet omdat het moet maar ook om er zelf eens even uit te zijn. werken voelde voor mij meer als ontspanning dan als werk. thuis ben je toch constant aan het opletten en opruimen en kan je ook nooit stilzitten. de winters vind ik wel lang duren als je altijd alleen thuis bent met een kind. en zo blijf ik ook een beetje onder de mensen. dit jaar gaat dat niet door. dat werk duurt meestal van januarie tot eind april, maar ben in maart uitgerekent.
@uhmm, hahahaaha inderdaad! en als je altijd thuis bent heb je dus nooit vakantie of weekend gevoel , dat is denk ik een van de weinige dingen die ik dan wel mis
ik ben ook thuis voor de kinderen en vind het heerlijk ik schaam me er ook niet voor en heb er eerlijk gezegd schijt aan wat ze er over zeggen of denken ik ben blij ik het kan en mag geniet ervan elke dag weer
Ik blijf ook thuis. En het kan mij geen moer schelen wat anderen er wel of niet van vinden. Ik vind het fijn, mijn man vind het fijn en mijn kinderen vinden het fijn! Er zijn genoeg die het leuk vinden, er zijn er ook genoeg die op me neer kijken, zo van "je bent maar een huisvrouw" Nou dat is nou eenmaal zo. Iedereen denkt anders, ook over dit onderwerp. Lekker doen wat je zelf fijn vind en wat goed voelt en je zeker niet druk maken over wat anderen daarvan vinden, daar heb ik ook zo mijn mening over
Ik ben jaloers op je hoor! Ik zou dolgraag thuisblijfmoeder willen zijn, maar ik moet wel 20 uur werken, anders kunnen we onze vaste lasten niet betalen. Overal is wel iets voor te zeggen.
Ik zou niet thuis kunnen blijven, maar zou wel graag minder willen werken (werk nu 32 uur), dat zit er niet in nu helaas. Niks aantrekken van wat anderen vinden! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk... Trouwens, niet elke opmerking of vraag in de trant van 'verveel je je niet dan' en 'heb je dan nog wel sociale contacten' is slecht bedoeld hoor. Ik zou er namelijk moeite mee hebben om genoeg sociale contacten te onderhouden en ik zou me ook snel vervelen, zeker in de winter. Maar daarom blijf ik ook niet thuis. Zo'n vraag kan ook gewoon pure interesse zijn.