mijn vriend en ik hadden het er net over welke doopnamen we zouden kiezen voor onze kleine. Het is een jongen. We willen 2 doopnamen Allebei de vaders? Of kan het ook de opa van mijn vriends vaders kant en de opa van mijn moeders kant? Naar die laatste optie neigen we een beetje, maar weten niet of dit kan en of we hier iemand mee voor het hoofd stoten. Wat is gebruikelijk en wat hebben jullie gedaan?
Wij zijn niet gedoopt (mochten zelf op latere leeftijd kiezen of we dit alsnog wilden) en hebben niet gedoopt. Maar waarom zou je iets persé doen 'omdat het hoort'? Als je je daar persé strak aan wilt houden is het as far as I know gebruikelijk dat je de tweede doopnaam van (in dit geval) de vader (gezien jullie een jongetje verwachten) gebruikt als eerste doopnaam voor je kind. Moet jouw vriend/man dus wel ook gedoopt zijn (maar is wel aannemelijk dat dat is gebeurt). Dus heet jouw vriend voluit Jan Pieter qua doopnamen, dan zou dus de eerste doopnaam van jullie zoon Pieter worden. En de tweede doopnaam is vaak naar de vader van (in dit geval) de vader. Dus heet jouw schoonvader Hendrik, komt jullie zoon dan Pieter Hendrik te heten.
Dit hadden we ook gevonden op internet maar zo strak hoeft niet Mijn vriend is vernoemd naar vader van vader en vader van moeder. Ik ben niet vernoemd. We vinden het erg lastig!
Als het toch niet zo strak hoeft, dan zou ik lekker kiezen wat jullie zelf willen Overigens hier beide kinderen dus niet gedoopt, maar wel vernoemd, zij het de 3e naam. Maar wij hebben het nogal easy wat dat betreft want beide opa's en beide oma's heten hetzelfde Manlief en ik zijn niet vernoemd. Mijn oudste zus haar 2e naam is vernoemd naar mijn vader. Net als mijn nichtje haar 2e naam (dochter van mn andere zus, maar toen was mn vader al overleden dus is wel anders). Mijn moeder haar voornaam is de tweede naam van haar moeder. Mn vader heet hetzelfde als zijn vader en als zijn opa en overgrootopa. Mn ouders zijn wel beiden gedoopt.
daar zijn we niet zo goed in geloof ik Haha. Trekken ons (vooral ik) teveel aan wat iedereen er van zou vinden. Of we het wel goed doen.. daarom de vraag wat jullie allemaal gedaan hebben! Dat is makkelijk dat ze hetzelfde heten haha geen dilemma’s
Onze kinderen zijn vernoemd naar mijn broers. 3e gaat vernoemd worden naar mijn onlangs overleden vader. Soms vindt mijn man het wel lastig dat zijn kant niet vernoemd is. Ik zeg dan dat ze hun achternaam al dragen en dat is een goed argument. Mijn neefje van mans kant is vernoemd naar beide opa,s en nichtje naar beide oma's... Je moet gewoon doen wat goed voelt
Ik wilde onze oudste heel graag naar mijn opa vernoemen die al 28 jaar geleden is overleden, vooral voor mijn moeder omdat zij heel erg op hem gesteld was. Dus heeft hij mijn opa's roepnaam en doopnaam achter zijn eigen roepnaam gekregen. Dochter en jongste zoon hoefden van mij niet vernoemd, maar mijn man vond dat wel mooi, dus hebben zij de roepnamen van onze vaders/moeders achter hun roepnaam gekregen. En nu vind ik het best sjiek staan die drie namen, al vind ik dat vernoemen diep in mijn hart onzin (behalve dan de vernoeming van de oudste)
Onze dochter is vernoemd naar de oma van mijn man en naar de oma van mijn moeder. Dat vonden onze beide families erg mooi, respect en waardering voor onze oma’s. Onze zoon wordt straks vernoemd naar onze vaders. Wij zijn beiden niet gelovig, maar wilden wel graag vernoemen. Mijn man is zelf ook vernoemd in tweede en derde naam. Daarbij hebben we ook gekeken naar de namen zelf, die moeten we ook echt mooi/passend vinden! Geertruida is hier bijvoorbeeld geen optie
Mijn man heeft de namen van zijn peter en meter als doopnaam. Althans, een soort Italiaans klinkende verbastering van hun naam. Volgens mij ‘kan’ met doopnamen alles. Zeker als je er een mooi verhaal bij hebt.
Wij hebben Sv - mijn opa (zelfde naam) Ma - mijn oma (s/z verschil) Sm - mijn oma (zelfde naam) Pa - mijn opa (niet zelfde, wel goed te combineren) Man heeft 1 oma van hemzelf gekent en had er weinig mee, mijn opa's en oma's vond hij leuker (net als mijn ouders ik heb gewoon een leuke familie ) Mocht er nog een 5e komen weten we niet of we vernoemen en wie dan.
Geen idee of daar echt ‘regels’ voor zijn. Maar onze kinderen zijn ook gedoopt en hebben gewoon 1 naam, hun roepnaam.