Hallo dames ik zoek eigenlijk wat advies omtrent t slapen en zitten. Met slapen en zitten krijg ik er zo gigantisch last van me bekken en me onderrug dat ik de eerste 2 uur als ik op sta amper kan lopen van de pijn. Ben nu morgen 38 weken zwanger dus mag nog fftjes iemand tips en trucs dat t minder is mer slapen en zitten?
In etappes opstaan. Eerst op je zij liggen, dan rustig ophoog komen. Even wachten en dan pas staan. Warme kersenpittenzak in je rug. Slapen met een kussen tussen je knieën. Niet te lang stilzitten. Steeds even anders gaan zitten. Op een fitnessbal zitten is vaak ook wel fijn (ook om de weeen op te vangen straks). Eventueel nog een bekkenfysio bellen, die kan je nog even wat tips geven. Misschien kan ze zelfs nog even masseren zodat het wat losser wordt allemaal. Hier al vanaf week 8 bekkenpijn helaas.
Vaker overdag gaan liggen. Zitten in kleermakerszit. Niet tillen. Idd kussen tussen de knieën (je bekken moet 'recht' liggen, je ene heup boven de ander). Daarnaast heb ik een 'pijnstillende' oefening voor mijn bekken. Plat gaan liggen op een matje of dik kleed (niet matras, dat is te zacht!) op je rug. Je voeten plat op de grond zetten, je knieën gebogen (omhoog dus). Dan je knieën uit elkaar laten vallen en even zo laten hangen, tot het echt oncomfortabel wordt. Dan knieën weer even tegen elkaar. Dan weer uit elkaar, zo lang als je kunt. Etc. Dat doe je minstens 15-20 min achter elkaar. Zorg dat je het symmetrisch doet, dus dat knieën beide ongeveer even ver naar zijkant vallen. Dan span je bilspieren 4x5 tellen aan. Til je je billen van de grond 4x5 tellen. Dan op de zij draaien en jezelf met de armen in zittende positie duwen zodat je op kunt staan.Klaar. Is een pijnlijke oefening als je bekkenpijn hebt, maar daarna is bij mij de pijn altijd minder! En hoe vaker ik het doe, hoe beter het met pijn gaat. Is een oefening waarbij je bekken recht getrokken wordt. Overleggen met bekkenfysio is ook een goed plan! Misschien kan deze idd verkrampte spieren wat masseren en je bekken recht trekken, dat kan ook schelen in de pijn. Sterkte!
Vanuit cesear therapie de app rost moves mamas gedownload. Staan tips op bij alle dagelijkse activiteiten hoe je verantwoord beweegt. Staat heel duidelijk hoe het moet maar ook juist niet.. voor mij heel nuttig geweest