Zoals de titel al zegt... Wat is nou gezonder en bevat meer vezels? Volkoren producten of meergranen producten? Was ik even benieuwd naar. Ik eet namelijk errug graag meergranen brood of beschuit of crackers etc.. Vind dat vaak (ook door de pitjes erin) lekkerder dan volkoren. En wat is nou echt lekker brood, wat ook goed vult?
ik denk dat er in meergranen zaadjes en pitjes meer vetten zitten dus meer kcal en dat volkoren dus gezonder is, ook voor je darmflora omdat volkoren geloof ik vezelrijker is. Maar dat is puur mijn gevoel hoor!
Meer kcal is niet altijd per definitie ongezonder . In zaden en noten zitten inderdaad redelijk wat calorieën, maar ook veel goede vetten die je lichaam (in bepaalde mate) nodig heeft. Het is dus maar net waar het je om gaat en wat je gezond noemt. Beiden zijn volgens mij gezond en goed voor de darmen. Dus als je meergranenbrood lekkerder vindt zou ik dat lekker blijven eten!
Volgens mijn dietiste is volkoren het beste, maar meergranen is prima brood. Sowieso altijd beter dan wit of tarwe.
Volkoren is beter. Zitten meer vezels in. Ga maar eens kijken/vergelijken op de verpakking van brood in de supermarkt.
Volkoren is altijd gemaakt van de hele korrel en dus zitten er altijd veel vezels in. Meergranen betekent simpelweg meer dan 1 soort graan en heeft weinig met veel vezels te maken. Meergranen kan minder vezels dan tarwe bevatten, maar ook net zoveel als volkoren. De kleur van het brood zegt niks, dat wordt vaak met mout donkerder gemaakt. Zaden en noten zijn gezond, dat zit vaak in meergranen en niet in volkoren. Kortom, je zal op de verpakking moeten kijken om te weten hoe het met de vezels en kcal staat. Met volkoren zit je altijd wel goed in ieder geval.
Dus als ik beetje van beide eet, dan zit ik in principe goed hihihi! Ja ik vind dat zaden en pitten brood vd AH errug lekker! Maar volkorenkoekjes/beschuit/afbakbroodjes etc zijn ook prima te doen.
@Fenneke80, ik dacht altijd dat hoe meer soorten graan er in een product verwerkt zitten hoe meer vezels het dus ook bevat ten opzichte van bijvoorbeeld alleen maar tarwebrood etc..