Ik ben vegetarisch opgevoed, maar eet al ruim 20 jaar vlees. Niet veel en van diervriendelijk gehouden en geslachtte dieren. Biologisch, scharrel. Kleinschalig gehouden, diervriendelijk naar de slacht geleid. Daar ben ik lang naar op zoek geweest. Massatransporten, stress, pijn, dat mag een beest dat op mijn bord komt zo min mogelijk hebben gehad. Die kogel door zijn kop waarmee hij in 1 seconde dood is, die heb ik geaccepteerd. Ik denk dat als ik mijn eigen vlees bij elkaar moest jagen, het dier meer zou lijden. De mens is een omnivoor. Daar kan je over discussieren, maar het is zo. Vis eet ik wel, maar niet echt van harte. Ja, een wilde vis heeft lekker gescharreld, net als een hert, maar het komt gruwelijk aan zijn einde. Het hangt uren in een net, er wordt mee gegooid, het ligt uren te snakken naar adem en uit te drogen en dan wordt het vaak levend gefileerd. Dierenmishandeling dus. Kweekvis is niet per definitie diervriendelijker, wordt gehouden als legbatterijkippen, volgepompt met hormonen en antibiotica. Moeilijk. Eieren eet ik niet. Ten eerste omdat ik er niet tegen kan, ten tweede omdat het idee van eieren eten me enorm tegen staat! Van zo'n zielige kip die de hele dag eieren uit dr gat loopt te persen! Of je eet een legbatterij-ei of een scharrelei (9 stuks per m2, geen daglicht, geen vrije uitloop) of een biologisch vrije uitloop-ei waar volgens de reglementen een haan bij heeft gezeten; een embryo dus; gatverdegatver! Soms zie je de navelstreng en het vruchtje ook zitten; iehjakkes! Wol is ok en leer is een bijproduct van de slacht. Net als stremsel, maar ik prefereer biologische kaas zonder dierlijk stremsel.