Vraagjes schema bijna 12 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door MissX28, 23 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hallo,

Ik zou het heel fijn vinden als een van jullie eens naar het voedingsschema van ons zoontje (bijna 1 jaar) wil kijken:

7.30 uur: 1 boterham met beleg en ongeveer 40 cc water uit
    tuitbeker
    8.00 uur: 150 cc halfvolle melk uit de fles
    11.30 uur: 1 boterham met beleg en ongeveer 40 cc halfvolle melk
    uit de tuitbeker
    12.00 uur: +/- 60 cc halfvolle melk uit de fles
    15.30 uur: een kwart tot een half stuk fruit en ongeveer 30 cc
    water uit de tuitbeker
    17.30 uur: tussen de 10 en 20 hapjes warm eten
    (groente/vlees/aardappel mix) en ongeveer 40 cc water
    uit tuitbeker.
    18.00 uur: ongeveer 10 hapjes vanille yoghurt
    19.00 uur: 150 cc halfvolle melk uit fles

Nu vraag ik me een paar dingen af:
    1. Als ik Jesper de melk alleen nog maar uit de tuitbeker zou geven, drinkt hij daar amper nog van. Achter elkaar drinkt hij, zoals u ziet, maximaal 40 cc vocht uit de tuitbeker. Hoe kom ik dan ooit van die fles met speen af? Ik heb ook al een gewone beker geprobeerd, maar dat gaat nog voor geen meter. Nu heb ik de antilek ook al uit de tuitbeker gehaald in de hoop dat ie dan meer binnen krijgt, maar dan neemt ie gewoon minder slokken... Ik wil nu langzaam aan de 2e fles weg gaan laten. Heb het idee dat hij die steeds minder nodig heeft. Wat is daarna de meest logische stap? De ochtend- en avondfles minderen of abrupt een van de twee weglaten?
    2. Als Jesper alleen nog uit de tuitbeker drinkt, denk ik dat hij daaruit per dag (inclusief melk) nog maar anderhalve beker zal drinken. Dat is toch nooit genoeg? Daarnaast heb ik het idee dat hij de hoeveelheid ochtend- en avondmelk die hij nu krijgt wel echt nog nodig heeft.
    3. Jesper eet dus niet zoveel fruit. Is dit wel genoeg?

Hij heeft genoeg plasluiers en groeit perfect.
    Ik hoop dat u mij antwoord kunt geven op mijn vragen.

Groetjes, MissX

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Je kindje heeft vanaf 1 jaar nog ongeveer 300 ml aan zuivel nodig. Wanneer je het idee hebt dat de ochtend en de avondfles belangrijk zijn kun je die gewoon aanhouden en de rest vervangen door thee of iets anders. Er zijn ook vruchtensapjes en smoothies speciaal voor kindjes, die kun je als aanvulling op het fruit geven. Er zijn ook bekers met een rietje als drinktuit, misschien lukt dat? Of een beker met een zachte drinktuit.
    Wanneer je kindje minder gaat drinken door de beker, is het ook goed om het even te laten rusten en later opnieuw te proberen hoor.

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina