Meiden ik wil graag jullie mening horen Ik ben momenteel bijna 28 weken zwanger en ben uitgerekend 3 juni. Helaas wordt mijn contract niet verlengd en loopt 7 mei af.. Als ik 4 weken voor de datum met verlof ga, betekent het dat ik 6 mei mijn laatste werkdag heb en dus pas vanaf 29 augustus een ww uitkering moet aanvragen en op zoek gaan naar een nieuwe baan. Maar aan de andere kant denk ik dat als ik 6 weken van te voren stop, dus 22 april mijn laatste wekdag heb, dan moet ik vanaf 15 augustus een baan gaan zoeken. Ik denk zelf dat het niet rieel is dat ik binnen 2 weken dan een baan heb ivm sollicitatieprocedures enz. Dus dan ben ik die 2 weken aan het einde alsnog vrij zeg maar. En heb ik 18 weken lang vrij hoe dan ook.. Wat zouden jullie doen?
Misschien ben ik een beetje dom, maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Of je nu 4 of 6 weken van te voren stopt, je verlofperiode is sowieso 16 weken. - Als je 4 weken van te voren stopt kom je vanaf 29 aug in de ww. - Als je 6 weken van te voren stopt kom je vanaf 15 aug in de ww. Dus hoe bedoel je 2 weken extra vrij aan het einde .
Die twee weken extra zou ze dan krijgen wanneer kindje pas 17 juni ter wereld komt (met twee weken "over" lopen) Je kunt er ook voor kiezen om wel met 4 weken tevoren te stoppen en daarvoor nog je vakantiedagen op te nemen, mocht je die nog over hebben. Ik stop nu 6 weken tevoren, maar neem dus eerst twee weken vakantie, dan vier weken zwangerschapsverlof en aansluitend 12 weken bevallingsverlof. Maar wat bedoel je met "het is niet reëel te verwachten dat je binnen twee weken een baan hebt"? Ligt er ook een beetje aan waar je solliciteert enzo. Je mag uiteraard ook al tijdens je verlof gaan solliciteren hoor
Oh ja, op die manier. Maar goed kindje kan ook te vroeg komen, dus ik snap het "dilemma" van TS niet helemaal. Maar ik dacht dat ze met die 2 weken extra bedoelde omdat ze niet snel een baan zou vinden. Nou ja, anyway, ik snap eigenlijk nog steeds niet wat ze bedoelt... Hahahahha, ik geef de schuld maar aan de hormonen .
naja dat was mijn interpretatie inderdaad van die twee weken hoor.... miscchien heb ik het ook helemaal verkeerd opgevat maar ja, daar zal TS zelf dan duidelijkheid in kunnen brengen.
Ik denk dat ik het zelf niet helemaal snap hoe het zit.. Vanwege dat ik ook die ww moet aanvragen. Ik denk dat ik gewoon 6 weken van te voren stop en gewoon maar moet afwachten wanneer de kleine komt. Dat bepaalt natuurlijk dan een aantal zaken voor mij, zoals aanvraag voor de ww en sollicitatieplicht. Ik ga me uiteraard niet bezig houden met ander werk, terwijl ik die weken heb om te genieten van de kleine. En met die 2 weken langer vrij bedoelde ik idd dat ik pas na mijn verlof op zoek moet naar een andere baan, dus ook langer dan 16 weken vrij ben! Bedankt voor jullie reacties iig, en sorry voor de onduidelijkheid
Je kunt ww al aanvragen vóórdat je recht daarop ingaat. Ik zou daar dus ook niet mee wachten tot je verlof afloopt, want het duurt even voordat ze het gaan overmaken.
Ik denk dat TS bedoelt dat ze pas ww gaat aanvragen als de beeb geboren is. Anders weet je natuurlijk ook niet per welke datum je je ww aan moet vragen.
Lijkt me wel verstandig om nu vast ww aan te vragen en ondertussen gewoon al naar vacatures te kijken en evt te solliciteren
Hoe je het doet maakt niet veel uit. Je hebt recht op een ww uitkering. Zodra je verlof in gaat wordt je verlof betaald vanuit andere tak van UWV en na je verlof start je ww weer. Je hebt alle tijd om bij te komen van bevalling enz. en vervolgens solliciteren. Uiteraard is ww wel minder inkomen in vergelijking met je salaris.
Wat betreft WW-aanvraag: die mag (kun) je ook niet té vroeg doen, maar pas een bepaalde tijd voor de ingangsdatum. Maar naar werk zoeken kun je nu al beginnen; in elk geval oriënteren en op veel plekken laten vallen dat je straks nieuw werk nodig hebt.