Ben jij gelukkig? Levensvragen over geluk

Discussie in 'De lounge' gestart door 2augustus1992, 7 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2augustus1992

2augustus1992 Niet meer actief

1Hoe gelukkig ben jij met jouw leven?
    2Heb je waar je vroeger van hebt gedroomd?
    3Geloof jij in volmaakt gelukkig zijn?
    4Moet je tegenslag gehad hebben om te weten wat echt gelukkig zijn is?
    5Zou jij willen weten hoelang je exact leeft?
    6Heb je je leven weleens als "zinloos" ervaren?
    7Hoe kom jij er na verdriet weer bovenop?
    8Zou je je leven over willen doen als dat kon?
    9Zou je voor altijd willen blijven leven?
    10. Welk cijfer geef jij jouw leven?

Mijn antwoorden

1. Ik ben over het algemeen blij met mijn leven, echt vreselijke dingen zijn mij gelukkig tot nu toe bespaard.
    2. Ik droomde vroeger over een gezin met een aantal kinderen, niet een specifiek aantal of geslacht. Heb nu 2 kinderen maar wil er nog graag 1 of 2. Verder had ik niet bepaalde dromen, wel veel gereisd en daar veel gezien en van geleerd.
    3. Voor mezelf niet, denk dat altijd maar intens gelukkig zijn niet haalbaar is.
    4. Weet ik niet. Ik heb nog geen vreselijke dingen meegemaakt maar ben heel gelukkig. Weet het gewoon niet of dat samenhangt.
    5. Ja, klinkt misschien gek maar ik zou het fijn vinden om te weten welke dag, maand ik dood zou gaan. Ben niet van plan zelfmoord te plegen dus denk dat ook dat niet realiseerbaar is.
    6. Nee. Wel me afgevraagd waarom ik niet op de gewone manier kinderen kan krijgen en me daar wel een soort loser over voel. Iets doet het toch niet in mijn lichaam en dat lijk ik niet te willen accepteren.
    7. Door heel veel buiten te zijn, in weer en wind, veel sporten als uitlaatklep. Maar heb dan ook geen depressies ervaren waar dat mee "te verhelpen" is/hoeft te zijn. Ik denk dat als je echt in de put zit, diep in de put, dat daar veel meer voor nodig is. Dan kun je gewoon niet meer genieten van kleine dingen en neem je jezelf overal mee naartoe.
    8. Wat school betreft zeker, had een echt vak willen leren, mijn middelbare school afgemaakt hebben.
    9. Het leven dat ik nu lijkt, ja dat zou ik best willen. Altijd gewoon een jaar of dertig blijven. Maar aan de andere kant; als dan alle mensen waar he van houdt er niet meer zijn, heb je er dan nog wel zin in? Dat denk ik ook niet eigenlijk.
    10. Een 9.

2. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik voel me momenteel zeker gelukkig. Alles loopt op rolletjes. Ik heb een leuke baan en een hele lieve zoon. Lieve vrienden en het contact met familie verloopt ook weer redelijk goed.

Deels, ik heb er zeker niet van gedroomd om een alleenstaande moeder te zijn. Ik dacht altijd een gezin te hebben met man. Toch mis ik het momenteel niet zozeer. Mijn baan is dan wel weer het soort baan waar ik van droomde toen ik met mijn opleiding begon.

Nee, het leven bestaat volgens mij uit voor en tegenspoed. Ik denk ook dat je onmogelijk het geluk kan herkennen als je altijd gelukkig bent.

Nee, dat hoeft volgens mij niet. Wel vind ik dat je door tegenslag groeit als persoon. Je ontwikkeld nieuwe strategieën, nieuwe doelen en je verlaat je comfortzone. Ik denk dat je door tegenslag kan leren de dingen die je niet nodig hebt om gelukkig te zijn (materieel/ emotioneel/ sociaal) achter je te laten.

Nee.

Volgens mij nog nooit.

Dat hangt van het soort verdriet af. Maar vooral door te accepteren dat het verdriet er is en er mag zijn. Dat het verdriet uiteindelijk helpt om te groeien en nieuwe doelen te formuleren. Wat mij helpt bij verdriet is ook te weten hoe verdriet werkt (de 5 fases van verdriet te kennen). Dat helpt mij om te accepteren dat mijn verdriet normaal is.

Ik zou het niet anders willen doen denk ik. Het is eigenlijk wel geweldig zoals het nu is.

Weet ik niet.

Een dikke 8.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

1. Hee gelukkig
    2. Nee dat had ik wel. Droomde vroeger van een groot gezin, een mooi huis, genoeg geld om van te leven en een lieve man. Ik had eigenlijk alles waar ik vroeger van droomde maar helaas werkte het met mijn ex echt niet meer heb ik ervoor gekozen bij hem weg te gaan. Inmiddels een nieuwe vriend en echte ons leven samen aan het opbouwen. Hebben nu zelfs een huis gekocht!
    3. Volmaakt gelukkig bestaat denk ik niet. Ik denk dat er altijd wel iets te wensen zal blijven.
    4. Dat denk ik wel. Door mijn scheiding en de hele vervelende nasleep ben ik gaan beseffen waar het echt om draait in het leven. Daarnaast ben ik in deze periode mijn moeder plotseling verloren en probeer ik van elke dag te genieten, het kan zomaar je laatste zijn.
    5. Nee dat zou ik niet willen weten. Ik denk dat je dan anders gaat leven als dat je nu doet.
    6. Ja de laatste jaren tijdens mijn relatie met mijn ex was ik echt aan het overleven. Heb me vaak afgevraagd is dit het nou? Is dit mijn leven voor de rest van mijn leven?!
    7. Bewust genieten van de kleine dingen. De dag per dag leven en niet teveel willen.
    8. Nee ik heb van niks spijt.
    9. Als dat zonder beperkingen van de ouderdom zou kunnen, dan graag!
    10. Een dikke vette 9

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik ben altijd gelukkig geweest met mijn man, nu desdemeer omdat m'n man naar jaren zorg voor onze zoon, ook een baan gevonden heeft en we het financieel na jaren een stuk ruimer hebben.
    Gezond zijn
    Nee
    Lastig, ik denk wel dat je op zulke momenten meer en beter bewust zal zijn hoe het ook kan zijn. Zelfreflectie kan voor veel mensen heel lastig zijn tot ze het daadwerkelijke hebben meegemaakt.
    Oh, zou me niet veel uitmaken. Ik ben niet bang voor de dood. Mocht ik jong gaan dan is het wel fijn om het te weten zodat je zaken kan regelen.
    Yup, vroeger in mn puberteit heb ik mezelf heel vaak afvraagt "waarom ben ik hier" veel ellende en shit over me heen gehad. Dat heeft er voor gezorgd dat ik een behoorlijke muur heb opgebouwd.
    Gewoon doorgaan en er niet meer bij stil staan.
    Het heeft me gemaakt zoals ik nu ben.
    9Zou je voor altijd willen blijven leven? Nee
    10. Welk cijfer geef jij jouw leven? Nu een 8,5

5. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Behoorlijk gelukkig
    Jazeker! Een lieve man, twee zoontjes en een leuke baan.
    3Geloof jij in volmaakt gelukkig zijn? Nee. In die zin, wel in van die volmaakte geluksmomenten, maar niet continu.
    4Moet je tegenslag gehad hebben om te weten wat echt gelukkig zijn is? Nee, denk het niet.
    5Zou jij willen weten hoelang je exact leeft? Nee.
    Ja, toen ik een burn out had.
    7Hoe kom jij er na verdriet weer bovenop? De knop omzetten. Al is dat misschien ook niet de beste manier.
    8Zou je je leven over willen doen als dat kon? Nee. Want ik weer niet wat ik anders zou doen.
    9Zou je voor altijd willen blijven leven? Moeilijke vraag, ja en nee. Ligt eraan hoe.
    10. Welk cijfer geef jij jouw leven? 8

6. Tienn

Tienn Niet meer actief

De ene dag heel gelukkig, de andere dag heel ongelukkig.

Dat had ik wel, nu deels.

Nee.

Ik denk niet dat dit voor iedereen geldt. In mijn geval ben ik door tegenslagen wel gaan beseffen hoe gelukkig ik was toen mijn gezin nog compleet was. Nu valt het mij op hoe vanzelfsprekend mensen een gezin vinden en hoe gemakkelijk er over kleine dingen geklaagd wordt.

Nee niet meer. Ik zou momenteel te bang zijn dat ik jong overlijd.

Ja, vooral het afgelopen jaar en in mijn puberteit en studententijd.

Door te accepteren dat ik verdriet heb en het zoveel mogelijk toe te laten, al gaat dat niet altijd gemakkelijk. Daarnaast probeer ik vooral te kijken naar wat ik wél heb in plaats van wat ik niet heb.

Deze vind ik lastig. Aan de ene kant wil ik het heel graag overdoen, ervan uitgaande dat ik dan het meest van de tijd gelukkig ben. Aan de andere kant niet, omdat ik wat ik nu heb niet kwijt zou willen raken.

Nee.

Nu een 6, maar daar wil ik graag een hoger cijfer van maken.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Over het algemeen wel, op het moment niet zo. Ik zit thuis na een hele heftige periode.

Ja. Een ontzettend sterke relatie, schatten van kinderen, uitdagende baan, goede diploma's, superfijne vrienden en lieve familie.

Nee, zoiets gaat met periodes.

Ik denk het wel, of althans, je waardeert het geluk meer.

Nee, alsjeblieft niet.

Ja, toen ik depressief was jaren en jaren geleden.

Ligt nogal aan het verdriet. Bij een dipje pep ik mezelf op, ga ik sporten of er tussenuit met vrienden. Op het moment is er te veel verdriet om er snel bovenop te komen. Heeft vooral veel tijd nodig.

Nee, want dat vind ik niet nodig

Nee

Normaal gesproken een 9, de laatste anderhalf jaar regelmatig een dikke onvoldoende

8. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Minder als dat ik zou willen.

Nee, maar ik had ook grote dromen. Ik ben wel heel blij met onze kinderen.

Ik geloof in momenten van volmaakt gelukkig voelen.

Nee, in mijn geval is dat juist een nadeel.

Nee

Ja

Als ik dat eens wist.

Ja als het een ander leven zou zijn. Niet als de eerste 25 jaar hetzelfde zou zijn.

Ik weet het niet. Ligt echt aan de kwaliteit ervan.

Ik heb het inmiddels echt behoorlijk goed. Mijn leven is een 9. Ik ben alleen niet altijd in staat om dat zo te voelen.

9. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    1Hoe gelukkig ben jij met jouw leven? Redelijk
    2Heb je waar je vroeger van hebt gedroomd? Deels. Ik droomde ervan om moeder te zijn en dat ben ik nu. Maar er zijn nog wel meer dingen die ik nog niet heb.
    3Geloof jij in volmaakt gelukkig zijn? Nee ik denk dat er altijd wel iets aan de hand zal zijn. Of in ieder geval in periodes.
    4Moet je tegenslag gehad hebben om te weten wat echt gelukkig zijn is? Ik denk wel dat alle tegenslagen mij een dankbaarder mens hebben gemaakt. En dat ik zonder dat heel anders in het leven had gestaan.
    5Zou jij willen weten hoelang je exact leeft? Nee absoluut niet. Mijn grootste angst is jong sterven net als mijn moeder. Dus tenzij ik hoor dat ik minstens 80 word wil ik het niet weten.
    6Heb je je leven weleens als "zinloos" ervaren? Yep
    7Hoe kom jij er na verdriet weer bovenop? Therapie :p
    8Zou je je leven over willen doen als dat kon? Nee ik moet er niet aan denken.
    9Zou je voor altijd willen blijven leven? Nee.
    10. Welk cijfer geef jij jouw leven? Een 7

10. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zou dit precies zo geschreven kunnen hebben.
    Alles klopt precies, zelfs het cijfer :thumup:

11. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    1. Ik ben heel gelukkig met mijn leven. Ik kijk regelmatig verbaasd terug dat dit toch nog van me gekomen is; had ik 15 jaar terug niet gedacht!

2.Ik heb vrijwel grotendeels waar gemaakt waar ik van droomde; leuke vent, geweldige kinderen, rijk sociaal netwerk, goeie baan en veel geluksmomenten.

3. Ik geloof erin dat er momenten zijn dat ik volmaakt gelukkig ben. In principe heb ik vrijwel alles om ieder moment volmaakt gelukkig te zijn maar door de waan en drukte van de dag, lukt me dat dan toch niet. Erg jammer eigenlijk...

4. Zelf heb ik wel tegenslag nodig gehad om me nu zo goed te kunnen voelen. Het kan zijn dat er mensen zijn die dat niet nodig hebben om volmaakt gelukkig te zijn maar ik ken eerlijk gezegd geen mensen die nooit tegenslag hebben gehad. Hoort bij het leven.

5. Zou absoluut niet willen weten hoe lang ik precies zou leven.

6. Er zijn periodes geweest waarin ik het leven als zinloos heb ervaren. Dat waren moeilijke en rotperiodes. Het is verschrikkelijk je zo te moeten voelen.

7. Is afhankelijk van het soort verdriet. Kleine tegenslagen verwerkt ik door sporten, even flink janken, een zak chips eten met netflix etc. Grote tegenslagen kosten meer tijd en op die momenten heb ik ook echt wat tijd voor mezelf nodig, tijd om na te denken, te relativeren en zaken weer een plekje te geven.

8. Nee, mijn leven is prima verlopen zoals het is verlopen. Nu heel gelukkig, voorheen ook veel moeilijke tijden maar nu ik sta waar ik sta, kijk ik daar ook prima op terug.

9. Dat denk ik niet. Sowieso niet als alle anderen waar ik van hou wel dood zouden gaan.

10. Ik geef mijn leven een dikke 8,5.

12. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Momenteel ben ik erg gelukkig met mijn leven. Ik heb een lieve man, geweldige kinderen, leuke baan, fijn huis etc. etc. Niks te klagen.
    Hmm, ik kan me niet echt herinneren dat ik vroeger echt bepaalde dromen voor de toekomst had.
    Volmaakt gelukkig? Tja geen idee, wat is volmaakt gelukkig. Op dit moment in mijn leven heb ik iig geen grote wensen. Misschien kun je wel stellen dat ik dan op dit moment dus volmaakt gelukkig ben?
    Nee, dat denk ik niet. Geluk zit voor iedereen in andere dingen en is denk ik niet afhankelijk van hoe moeilijk je het gehad hebt.
    Kort en krachtig; Nee!
    Ik heb wel momenten in mijn leven gehad waarop ik dacht: "Is dit het nou? Ik sta 's morgens op, ga werken, kom thuis, ga eten, ben sociaal bezig, ga naar bed en den volgende dag herhaalt het liedje zich." Ik heb dus wel degelijk een gevoel van onvrede over mijn leven ervaren. Hoe voelde echt onbelangrijk.
    Ik heb veel verdriet gehad over de beperking van mijn dochter. Dat is voor mij echt een rouwproces geweest, boos zijn over waarom ons dat nou moest overkomen en afscheid nemen van dingen die nooit gaan zijn. Inmiddels is die rouwperiode achter ons en heb ik geen enkel verdriet meer over haar beperking.
    Nee ik zou het denk ik niet over willen doen, want dan denk ik niet dat ik nu getrouwd zou zijn met mijn man en mijn kinderen zou hebben. Ik ben nu heel blij met wat ik heb, maar ik denk wel dat ik vaak voor veilige wegen heb gekozen. Achteraf gezien had ik wel graag gaan studeren en had ik meer van de wereld willen zien voordat ik me vastlegde in een relatie en kinderen.
    Nee, voor altijd blijven leven lijkt me erg eenzaam. Je verliest telkens opnieuw mensen die je liefhebt en het kan niet anders dan dat je daar uiteindelijk heel ongelukkig van wordt.
    Een 8. En ik ben zo blij dat ik dat nu kan zeggen. Zo'n 2 jaar geleden had ik mijn leven een vette onvoldoende gegeven. Mijn huwelijk stond toen op springen en ik zat nog volledig in het dochter-rouwproces. Ik was zo boos, teleurgesteld en verdrietig. Wat een verschil met nu!

13. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik ben gelukkig. Heb een fijn gezin lieve familie en vrienden en een leuke baan

Bijna alles. Alleen die 4 kindjes waar ik vroeger van droomde gaan er niet komen

Nee wel momenten van volmaakt geluk

Nee maar na tegenslag besef je wel meer hoe gelukkig je nu bent. Na tegenslag kan je leven zoveel intenaer zijn. Na de diagnose van onze dochter met beperking zijn de dieptepunten dieper maar de vreugde in mooie momenten ook intenser dan ooit.

Nee

Gelukkig nog nooit

Heel veel huilen en erover praten en dan de tijd zijn werk laten doen.

Ik zou ij bepaalde dingen wel andere keuzes maken maar ik zou het niet over willen doen.

Nee op een gegeven moment is het genoeg geweest

7.5

14. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Heel gelukker
    Jazeker, meer zelfs.
    Ja, maar dat is niet zomaar te realiseren.
    Om er van bewust te zijn wel ja.
    Nee
    Nee
    Gelukkig heb ik nauwelijks verdriet. Maar heb erg veel steun aan mijn lieve man.
    Zou zeker bepaalde dingen over willen doen.
    Helaas is het niet meer terug te draaien

Nee
    8

]

15. Mutsefruts88

Mutsefruts88 Niet meer actief

Op dit moment redelijk gelukkig. Na best wat tegenslagen en zoekende naar wat ik nou echt wil, nu weer gelukkig met m'n gezinnetje, leuke baan en klein wurmpje op komst.

Nee. Had m'n leven heel anders uitgestippeld. Wilde reizen en in het buitenland werken. Maar kreeg een ukkie daarvoor in de plaats. Eigenlijk nu pas in de 2e helft van de 20 heb ik me overal volledig bij neergelegd en geaccepteerd dat ik een 'normaal' leven zal leiden (huisje, boompje, beestje).

Ergens wel. Als je financieel onafhankelijk bent en elke dag kan doen wat je leuk vind, kom je behoorlijk dichtbij. En dan bedoel ik niet de hele dag aan het strand liggen ;) maar je projecties hebt en de tijd voor elkaar.

Ik denk wel dat het je sterker maakt om door te gaan. Je moet ook wel de juiste mensen om je heen hebben die je aanmoedigen of je de juiste richting in helpen. Als dan weer een nieuw doel of mijlpaal bereikt, zijn dat echt geluksmomentjes.

NO way

Absoluut. Je staat op, maakt je klaar voor werk, komt thuis, gaat eten en naar bed. Volgende dag zelfde liedje. Eat, sleep, work, repeat. Voel me soms net een robot. Heb me vroeger vaak zat afgevraagd: is dit dan het doel van het leven?

Doorgaan.

Nee, zou niet alles weer van begin af aan willen doen. Zou wel bepaalde dingen over willen doen ;)

Eeuwig misschien niet. Maar wel een stuk langer! Tijd vliegt zo snel voorbij...

7,5

16. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Marchella vindt dit leuk.
  17. 2augustus1992

2augustus1992 Niet meer actief

Benieuwd naar nog meer antwoorden

18. Betsy

Betsy Niet meer actief

1.Hoe gelukkig ben jij met jouw leven?
    Gewoon gelukkig.

2.Heb je waar je vroeger van hebt gedroomd?
    Dromen veranderen met de jaren.
    Ik wilde vroeger hele andere dingen dan de dingen die ik nu wil.

3.Geloof jij in volmaakt gelukkig zijn?
    Ja hoor, voor een periode.
    Je kunt niet iedere dag, de hele dag volmaakt gelukkig zijn.

4. Moet je tegenslag gehad hebben om te weten wat echt gelukkig zijn is?
    Nee. Je voelt wat je voelt. Iemand die nog nooit tegenslag heeft gehad kan heel gelukkig zijn. Ik denk alleen dat tegenslag je ook perspectief biedt.

5. Zou jij willen weten hoelang je exact leeft?
    Nee natuurlijk niet.

6. Heb je je leven weleens als "zinloos" ervaren?
    Nee

7. Hoe kom jij er na verdriet weer bovenop?
    Iets doen waar ik me beter van ga voelen. En dat kan natuurlijk van alles zijn. Van een bak ijs, tot een mooie reis.

8.Zou je je leven over willen doen als dat kon?
    Ja hoor. Benieuwd of ik op dezelfde plek eindig als nu.

9. Zou je voor altijd willen blijven leven?
    Nee natuurlijk niet.
    Juist sterfelijkheid maakt dat we van dingen enorm genieten. Dat we dingen heel erg waarderen.
    Onsterfelijke mensen zijn niet gelukkig, maar verveeld.

Een dikke 8. Lijkt me prima.

19. Manque

Manque Niet meer actief

Ik lees het woord gelukkig in deze context als 'blij' of 'tevreden'. Ik ben niet echt tevreden, maar ik ben minder ontevreden dan bijvoorbeeld een jaar geleden.
    Op sommige gebieden wel, maar op andere niet. Ik heb een mooi huis en hoef me niet druk te maken om geld, maar ik ben zelf niet gezond en ik heb een ernstig gehandicapt kind. Dat had ik niet verwacht. Dit is niet het beeld dat ik vroeger van de toekomst had.
    Ja hoor. Tenminste, ik hoor het mensen wel eens zeggen. Ik kan wel gelukkig zijn in een moment.
    Zo'n soort 'regel' zegt me niet zo veel.
    Maakt me niet uit.
    Ja, constant. Het is niet zinvol, het is er gewoon. Je kunt proberen om er zin aan te geven, maar dat is jouw eigen perceptie.
    Verdriet slijt. En ik probeer mezelf af te leiden.
    Als ik andere keuzes zou kunnen maken, dan wel.
    Nee.
    Op slechte dagen een 2, op goede dagen een 7.

Ik ben me er bewust van dat ik bevoorrecht ben als intelligente vrouw geboren te zijn in een welvarend, Westers land. Dus ik wil helemaal niet zielig doen over dat mij niets gegund is of dat ik iets tekort kom.

DastyQueen vindt dit leuk.
  20. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Even een digi knuffel... je reactie raakt me!

Deel Deze Pagina