Even een vraagje namens een vriendin van mij. Klopt het dat, als je na uitspraak van de rechter alsnog de erkenning van je kinderen krijgt toegewezen, je deze binnen een bepaalde termijn moet inschrijven in de gemeente? Iemand vertelde dat dat binnen 6 maanden moet omdat het anders verlopen/vervallen is. Nu zit ik al een tijd te googlen maar kan hier niks over vinden. De biologische vader kijkt niet naar zn kinderen om en zit moeder enorm dwars. De rechtszaak om erkenning lijkt meer een poging om nog meer te manipuleren dan uit belang van zijn kinderen. Intussen heeft hij dus wel erkenning toegewezen gekregen (in april al) maar dit nog steeds niet doorgegeven bij de gemeente. Het lijkt er dus echt op dat het hem totaal niet om z'n kinderen gaat. Iemand ervaring of kennis van de wetgeving op dit gebied?
Ik weet niet of je dit zelf moet aangeven bij de gemeente of dat de rechtbank een beschikking stuurt naar de desbetreffende gemeente. Ze zou dit toch kunnen nabellen dan weet ze meer. Weet alleen niet wat zijn ex met erkenning wil bereiken. Indien een erkenning gedaan is heeft hij nl ook plicht tot betalen van alimentatie maar geen zeggenschap over de kinderen.
Precies, als hij de kinderen erkent heeft moet hij kinderalimentatie betalen. Dat wil niet zeggen dat hij recht heeft op omgang met de kinderen, dat zal hij bij de rechtbank moeten verzoeken. Als je vriendin om kinderalimentatie gaat vragen, is er wel groot kans dat hij op zijn beurt omgang gaat eisen. Al acht ik die kans sowieso groot aangezien hij ook al naar de rechter is gestapt voor erkenning.
Oh dit is dus iets anders dan wat de gemeente zei, die zeiden dat hij het moet laten inschrijven, net als bij een echtscheiding. Erkenning is gewoon pesten en dwarsliggen. Hij had erkenning en gezag geeist, plus omgang en in eerste instantie zelfs verblif. Dat laatste heeft hij ingetrokken. De rechter heeft erkenning toegezegd, gezag en omgang niet. Sterker nog, omgang verbod van half jaar en later weer half jaar. Geloof me, er speelt zoveel, ik denk niet dat een rechter hem snel toegang tot de kinderen zal geven.
Hij heeft alleen vooral zichzelf zitten want heeft nu alimentatie plicht en niet persee bezoeksrecht. Ook dit moet hij afdwingen bij de gemeente als jullie daar niet uitkomen. Als hij dat niet wil ook prima maar hij moet nu wel meebetalen met de kinderen
Volgens deze link moet hij wel degelijk naar de gemeente. Er staat echter geen termijn bij. https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Erkennen-kind/Paginas/Vervangende-toestemming-erkennen-kind.aspx#ed5b2d4b-4644-4edc-ad41-da39b70792566
Dit klopt inderdaad,ik zou je vriendin contact op laten nemen met haar advocaat omdat hij niets doet met de erkenning,misschien kan het nietig verklaard worden?
Dat is duidelijk dan. Wij krijgen bij de gemeente waar ik werk wel de beschikkingen binnen als ouders uit de ouderlijke macht zijn gezet. Wist dus niet of hij het in dit geval wel of niet zelf moest melden. Als ze meer wil weten kan ze toch gewoon de gemeente bellen om te vragen hoe het zit en of dit al gedaan is? Ik neem aan dat zij ook een Afschrift van de gemeente krijgt mbt de wijziging aangezien zij het gezag heeft. Maar dat vader het niet gedaan heeft wil niet zeggen dat hij het allemaal gedaan heeft om de pesten. Wellicht is hij hiervan gewoon niet op de hoogte zoals velen hier.
Ze heeft de gemeente hier over gesproken, die vertelden wel dat hij de erkenning moet laten inschrijven, maar wisten niet de termijn. Ze dacht 6 maanden (net als bij echtscheiding) maar wist t niet zeker. Morgen moet ze toevallig weer naar het gemeentehuis dus gaat ze het nog een keer vragen. Ook gevraagd of zij op de hoogte gebracht zou worden als het wel gedaan wordt, maar dat doen ze dus niet (ze keken het wel ter plekke na en zagen toen dat het nog niet geregeld was) Dit, het niet inschrijven, wil inderdaad niet perse zeggen dat hij het deed om te pesten. Dit is slechts een klein onderdeel, wat het grote geheel bevestigt. Er is teveel gebeurd daar, de rechter beslist niet voor niks tegen omgang/gezag etc. Die hele rechtszaak procedure was een hetze tegen haar. Gelukkig heeft ze zich niet laten kennen en had ze een verstandige rechter.
Dit inderdaad... weet niet waarom andere dames denken dat er alleen alimentatieplicht is na erkenning.
Toch hoor je dat heel vaak, dus blijkbaar is het een zeer algemeen misverstand Elke ouder heeft onderhoudsplicht voor z'n kind, erkenning of niet. Alleen met erkenning is het makkelijker aan te tonen/af te dwingen natuurlijk.