Hoi iedereen, Mijn zoontje van 6.5 maand heeft nu weer 38.5 koorts. Vandaag was het 38.1 en vannacht 38.5 We hebben hem paracetamol gegeven, in een spuitje (0,8 ml, ze hebben geen zetpillen hier in Spanje). Maar nu lees ik dat je de koorts beter niet kunt onderdrukken omdat hij er dan juist bijv astma (?) of stuiptrekkingen van kan krijgen? Hij sliep heel slecht vannacht, zit ook vol met snot. Na de paracetamol sliep hij beter. Mijn man wil dat ik het nu geef. Hij wil niet dat hij zieker wordt. Wat is wijsheid?
Van paracetamol krijg je absoluut geen astma. Wel is t zo dat als je koorts continue onderdrukt, de koorts ook steeds weer zal stijgen waardoor er koortsstuipen (stuiptrekkingen) kunnen ontstaan. Dit is verder trouwens niet schadelijk en zal meestal ook niet bij zulke jonkies voorkomen. 38.5 is absoluut niet hoog, ik zou alleen pcm geven als je kindje echt last heeft/pijn heeft en dan voor het slapen. Wat je man zegt klopt ook niet, je wordt niet zieker of minder ziek van een pcm, dit is slechts ter onderdrukking van koorts en pijn
Koorts heeft een functie, het lichaam vecht tegen het (meestal) virus. 38,1 en 38,5 is niet hoog. Als je pcm geeft kun je dit beter blijven geven. Je bouwt dan een spiegel op. Wisselend pcm geven, dus bijv alleen in de avond 1x, kan juist zorgen voor koortsstuipen. Pcm kan koortsverlagend werken, maar dit hoeft niet. Vaak genoeg blijft koorts ondanks pcm. Ik kijk om al deze redenen niet naar koorts om pcm te geven. Ik kijk naar mijn kind of hij het nodig heeft. Bij pijn geef ik dus wel pcm, ongeacht de hoogte van de koorts. Bij verkoudheid kun je beter een neusspray gebruiken en bijv ui onder het bed leggen. Luuf mag ook vanaf 6 maanden.
Hij heeft wel moeite met slapen, voelt zich duidelijk niet lekker. Snot zit ook in de weg, ondanks neusspray en zuigertje. Overdag heb ik idd niks gegeven.
Alleen onregelmatig toedienen van pcm kan koortstuipen uitlokken, bij goed langdurige gebuik (zetpil elke 8 uur) juist niet!
Hoofdeinde omhoog Neusspray Luuf Ui onder het bed. Pcm zal het snot niet laten verdwijnen of verminderen.
Onregelmatig pcm geven veroorzaakt temeratuurschommelingen en dat kan een koortsstuip veroorzaken. Kinderneurologie.eu
Wat is luuf? Nou hij slaapt nu op mij omdat hij anders steeds huilt. Hij is echt niet lekker en heeft moeite met slapen. Als het verder geen kwaad kan ga ik het hem wel geven. Bedankt voor de reacties!
Dit is luuf; LUUF | Luuf En in principe kan het geen kwaad, mits je het correct toedient en dus regelmatig toedient. Zetpillen is elke 8 uur, voor iets anders moet je even op de gebruiksaanwijzing kijken.
Ja deze pcml is ook elke 8 u. Maar ik moet het niet niet alleen 's nachts geven en overdag niet? Ik zal eens kijken of ze dat luuf hier ook hebben.
hier moest ik het net zo lang geven tot ze opknapte. in principe is koorts niet erg en hoeft het zeker onder de 40 niet onderdrukt te worden. alleen kan het helpen op pcm te geven tegen pijn en als ze echt naar worden van de koorts
Ik zou het niet geven. Een ziek kind krijgt niet voor niets koorts. Het lichaam verhoogt de temperatuur zodat de ziektekiemen zich niet verder kunnen vermenigvuldigen. Het is dus een verdediging/genezing. Als je de koorts onderdrukt duurt de ziekte langer, omdat je daarmee dus de werking van het immuunsysteem onderdrukt. 38,5 koorts is absoluut niet gevaarlijk dus geen reden om te onderdrukken. Mocht je iets willen geven tegen het ongemak, overweeg dan Viburcol. Dat helpt om zich iets beter te laten voelen maar verlaagt de koorts niet waardoor het gewoon zijn werk kan doen.
Als je pcm wil geven is het beste elke 8 uur, 24 uur per dag zolang nodig. Dus tot je volledig kunt stoppen. Dus als je het om 19 uur geeft, is het verstandig dit om 3 uur weer te doen, om 11 uur en om 19 uur.