Bevallingsplan klaar

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamatoB, 28 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hoi dames,

Ik las in een boek bij de VK dat sommige vrouwen een zogenaamd bevallingsplan maken.

Niet dat je iets te zeggen hebt over hoe de bevalling zal verlopen ;) want dat is natuurlijk niet iets waar je wat over te zeggen hebt, maar wel een aantal punten waar van jij graag wilt dat de VK en je man van op de hoogte zijn.

Ik heb dus vandaag zo'n plan gemaakt en ik heb er toch wel een gerust gevoel bij, misschien dat het andere dames ook kan helpen.

Zo heb je toch het gevoel dat je man / partner en VK op de hoogte zijn van jouw wensen, voor het geval je het tijdens de weeën allemaal niet meer weet / kan zeggen...

Hieronder mijn 'plan' als voorbeeld.

·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil zo lang mogelijk thuis blijven, tot de VK vindt dat we naar het ziekenhuis moeten gaan
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag de weeën in bad opvangen / onder de douche, al naar gelang wat ik prettig vind
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil zo lang mogelijk rond kunnen lopen
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag iedere houding aan kunnen nemen die mij het beste lijkt tijdens de ontsluiting
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil liefst geen pijnstillers gebruiken, tenzij ik daar uitdrukkelijk om vraag.
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag zo veel mogelijk privacy tijdens de ontsluiting en tijdens de geboorte.
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Maximaal 1 stagiair of leerling in de ruimte aanwezig waar ik beval
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag dat mij uitgelegd wordt wat er gebeurt, indien men een knip moet zetten of iets anders moet doen, zodat ik weet wat me te wachten staat
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag na de bevalling de baby direct / zo snel mogelijk op mijn buik, tenzij dit om medische redenen niet gaat
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil graag zo snel mogelijk beginnen met aanleggen aan de borst
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil dat mijn man te allen tijde bij mij kan blijven / in mijn buurt
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Mijn moeder zal indien mogelijk aanwezig zijn, maar stand-by in wachtruimte. Als alles goed gaat kan zij dan na de geboorte er bij komen. Ik wil verder niemand anders er bij vlak na de geboorte.
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Indien gehecht moet worden, wil ik daar graag plaatselijk voor verdoofd worden indien mogelijk.
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Ik wil zo min mogelijk wisselende mensen in de verloskamer
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Indien er medisch ingrijpen nodig is, zoals knip / vacuumverlossing / keizersnee, wil ik graag dat dat aan mij uitgelegd wordt en waarom
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Indien een keizersnee nodig is, wil ik liever ruggenprik, dan een algehele narcose
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Indien in het extreme geval van een spoedkeizersnede onder algehele narcose nodig is, wil ik graag dat mijn man en de baby in de kamer aanwezig zijn als ik wakker word, tenzij dit door medische noodzakelijkheid niet mogelijk is
    ·[FONT=&quot] [/FONT]Als ik om een of andere reden geen beslissing kan maken, wil ik dat mijn man dat voor mij doet
    Na de bevalling
    Ik wil de baby graag veel bij mij in bed hebben.

Ik wil niet dat de baby zonder mijn toestemming van de kamer wordt gehaald.

Mijn man zal als eerste de baby in bad doen.
    Verblijf in het ziekenhuis
    Als alles goed verlopen is en er is voor de baby en voor mij geen medische noodzakelijkheid om te blijven, dan wil ik graag zo snel mogelijk naar huis.

Ik hoop dat er rekening met dit alles gehouden wordt, zodat ik met een tevreden gevoel terug kan kijken naar deze bevalling.

2. Veertje14

Veertje14 Actief lid

30 sep 2005
    392
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Spijkenisse
    Zo je hebt het al helemaal uitgedacht, en een hoop wensen.
    Ik had bij mijn eerste bevalling geen bevallingsplan en die ga ik nu ook niet maken.
    Wat betreft het knippen, dat kunnen ze echt beter doen zonder dat je het weet hoor, neem dat maar van mij aan.
    Ik ben ook ingeknipt en ze hebben me zowel verdoofd als geknipt zonder dat ik dat wist.
    Meestal doen ze dat tijdens een wee, ik denk dat als je weet dat ze gaan knippen je het wel voelt, ik heb er nu niets van gevoeld.
    Wat betreft een kz volgens mij gaat dat bijna altijd met plaatselijke verdoving.

Veel succes met de laatste loodjes en ik hoop dat ze zich aan je bevallingsplan gaan houden.

3. Delilah

Delilah Niet meer actief

Ik had geen plan, ik vind het persoonlijk niet nodig! Sommige dingen zijn misschien handig om aan te geven bij de vk maar het meeste vind ik niet meer dan normaal, bijv. over je houding of als je het beste de weeen kunt opvangen wanneer je loopt is het voor mij logisch dat je dat ook doet als het kan want dat mag niet altijd. Volgens mij laten ze je ook wel erg vrij in dat soort dingen als het geen kwaad kan!

Ik ben met 10 cm ontsluiting nadat het thuis niet wilde lukken naar het ziekenhuis gegaan en ook al was het best hectisch met een hoop witte jassen op de kamer, werd er toch steeds verteld aan mij wat ze gingen doen. Ook dat ik verdoofd werd voor het plaatsen van de vacuumpomp / voor de knip (ik heb 'm dus wel gehoord maar niet gevoeld hoor)

Bij mijn volgende bevalling zou ik weer geen plan maken maar als jij het prettig vindt moet je het vooral doen! Het kan natuurlijk wel altijd allemaal anders uitpakken.

4. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik vond een bevallingsplan echt overbodig, tijdens de weeen en de bevalling kun je opeens zo anders denken en voelen..
    Je moet doen waar je je op dat moment goed bij voelt en niet datgene wat je op papier hebt gezet.
    Ik wilde ook thuis bevallen en borstvoeding geven, was er heilig van overtuigd. Maar allebei is niet gelukt en allebei geen spijt van gehad;)

Succes! Doe wat je voelt op dat moment!

5. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik ga ook geen bevallingsplan maken maar heb wel een paar goede-leer-voor-de-volgende-keer-punten:

- Als ik een keizersnee krijg, wil ik op de verkoever graag z.s.m. horen hoe het met mijn kind is (duurde de vorige keer vrij lang... ter compensatie kreeg ik de placenta te zien)
    - Bij een keizersnee geen nietjes bij het hechten

Ik ben echt heel bang dat ik de hele bevalling op mijn rug op bed moet liggen met een band om mijn buik omdat ik de vorige keer een KS heb gehad, dus daarom zal ik de gyn ook nog wel het volgende verzoeken (idd gejat van Mama2B...) Als iemand me hierover gerust kan stellen: GRAAG!!

·Ik wil graag de weeën in bad opvangen / onder de douche, al naar gelang wat ik prettig vind
    ·Ik wil zo lang mogelijk rond kunnen lopen
    ·Ik wil graag iedere houding aan kunnen nemen die mij het beste lijkt tijdens de ontsluiting

6. elba

elba Fanatiek lid

29 jun 2007
    2.016
    0
    0
    lerares
    Marlett, zodra je vliezen gebroken zijn hoef je geen buik meer om maar wordt de electrode om de weeen te meten op het hoofd van je kindje geplaatst. En met een band om kun je best op je zij liggen. Ik mocht dat wel (had rug pijn). Hij moet alleen kunnen registreren daar kan je man ook op letten.

Verder was mijn ervaring met een bevallingsplan dat ze het niet lazen, tot dat bij mij werd besloten tot een ks (zo wie so lezen ze je dossier niet zo). Maar veel dingen die erin staan zijn wel standaart. Later legde de ziekenhuisvk uit dat ze bevallings plannen eigenlijk ook maar stom vonden. Bijde hand geneuzel. Mij heeft het niet geholpen, maar dat kwam door het ziekenhuis. Ik denk dat je eigen vk je wel serieus neemt. Een volgende keer zou ik een bevallings plan maken met 3 kern punten meer niet, want het wordt toch niet gelezen anders.
    Beetje somber verhaal misschien. Maar wens je wel succes. En ik vind het wel goed dat je erover na hebt gedacht en dat je andere ermee helpt. Ik denk wel dat het helpt als meer mensen het doen. dan wordt het wat gewoner.
    Veel groetjes Elba

7. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Bij mijn 1e bevalling had ik ook een geboorteplan opgesteld. Ons ziekenhuis was daar heel erg blij mee en hebben het zeker ook gelezen! Het leek heel erg veel op het geboorteplan van de TS. Het voornaamste voor mij was dat niet jan en alleman op de kamer kwam, en dat ik zeer zeker geen open-dozen-show wilde (ivm verleden). Ook niet te vaak toucheren en aan me prutsen. Daar hebben ze zeer zeker rekening mee gehouden. Ik heb het geboorteplan als nuttig en fijn ervaren, alles werd uitgelegd aan mij en mijn man, en ze hadden zeer zeker begrip voor mijn wensen. Nu heb ik geen geboorteplan, heb wel aangegeven aan de gyn dat ik nog steeds geen open-dozen-show wilde en teveel wisselende mensen om me heen. Dat heeft ze ook in het dossier gezet. Tuurlijk kan een bevalling anders lopen dan je gedacht had, maar ik ben van mening als het maken van een geboorteplan je innerlijke rust geeft dat je dat dan ook moet doen, al was het alleen maar voor jezelf.

Dit was mijn geboorteplan voor de 1e:

Omgeving en begeleiders
    · Ik wil graag dat Marc (mijn man) zoveel mogelijk bij mij is.
    · Ik wil zo min mogelijk (wisselende) mensen om mij heen
    · Ik wil zo min mogelijk in en uitloop van mensen

Bevalling
    · Ik wil graag zelf bepalen hoe ik de weeën opvang.
    · Ik wil zo lang mogelijk van houding kunnen wisselen
    · Ik wil zo min mogelijk getoucheerd worden (dit in verband met verleden)
    · Ik wil niet dat stagiaires of leerling-verloskundigen mij gaan toucheren
    · Ik wil dat mijn bevalling zo natuurlijk mogelijk verloopt.
    · Ik wil graag zoveel mogelijk privacy tijdens de ontsluiting en geboorte, zodat er niet onnodig naar binnen en buiten gelopen wordt.
    · Ik wil graag steeds geïnformeerd worden als er wat gedaan moet worden.
    · Ik wil geen spiegel tijdens de uitdrijving, alleen als ik daar zelf om vraag.
    · Als er tijdens de geboorte problemen ontstaan, willen wij beiden graag uitleg krijgen.

Baby
    · Ik wil graag de baby direct op mijn buik, de eerste verzorging kan daar plaatsvinden.
    · Ik wil graag dat Marc de navelstreng doorknipt.
    · Ik wil graag bij de reflex-testen zijn.
    · Marc en ik willen zelf graag ontdekken wat voor geslacht de baby heeft.
    · Wanneer de baby geboren is, en alles goed gaat, willen Marc en ik uitgebreid de tijd krijgen om met ons kindje kennis te maken.
    · Wanneer ik zelf niet meer in staat ben om beslissingen te nemen, graag alles in overleg met Marc.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.899
    113
    Ik heb er wel over nagedacht,maar toch niet gedaan omdat het toch vaak anders gaat dan verwacht en je dan eigenlijk alle scenario's op moet gaan schrijven.

@marlett: helaas kan ik je niet geruststellen. Ik was hier ook heel bang voor en heb net gisteren gehoord dat ik idd de hele bevalling op bed moet liggen, vind het verschrikkelijk!

9. joseph

joseph Lid

28 jul 2009
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het persoonlijk onzin om een geboorteplan te maken. Zoals ik de geboorteplannen hier lees zijn het ook de normale gang van zaken. Tenminste zo heb ik het bij mijn bevalling ervaren (eerst thuis en uiteindelijk ziekenhuis). Daarnaast zullen medici bij (levens)noodzakelijk ingrijpen echt niet eerst het geboorteplan erbij pakken om te lezen wat ze wel of niet van je mogen doen. Ik kan me wel weer voorstellen dat het fijn is om een geboorteplan met je partner te bespreken. Hij kan zich dan voorbereiden en de verloskundige te woord staan als hij weet wat jouw wensen zijn.

10. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Vind het een heel goed bevallingsplan, heel duidelijk geformuleerd!Ik ben er zelf nl ook mee bezig, maar weet niet zo goed hoe ik de dingen moet formuleren. Nu kan ik een beetje afkijken bij je...;)
    is dit ook een plan voor als je naar het ziekenhuis moet?kreeg nl een tip van het hoofd kraamafdeling van het ziekenhuis, dat het ook beter is om sommige dingen toe te lichten. ze willen nl vaak weten waarom je iets wilt, bv als je zegt dat je geen ruggenprik wilt--)waarom wil je dat niet?

ik hoop voor je dat het allemaal lekker zo verloopt...

11. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Ik lees dat sommige vrouwen zo plan onnodig vinden, dat kan. Als het gaat om een thuisbevalling is het denk ik minder nodig dan wanneer je naar het ziekenhuis moet. Indien een ziekenhuisbevalling vind ik het juist uitermate belangrijk. Artsen vergeten nl vaak dat het gaat om een mens en doen de dingen vaak zonder uitleg, zodat je je als vrouw overdondert voelt. En niet alles in een ziekenhuis is zo vanzelfsprekend. Toen ik bv een keizersnede kreeg, werd niks uitgelegd, ik lag gewoon opeens op de ok. Ook daarna werd niets uitgelegd. Mijn zoontje lag wel 3 dagen ergens anders en geen arts die even langskwam.

Dit was voor mij best wel een schok. Maar ja, dat wijten ze dan aan tijdgebrek....het kan dan soms zo gekkenhuis zijn in die verloskamers dat communicatie erbij inschiet.

Maar goed, het is ieder voor zich....maar zo plan kan zeker handig zijn!

12. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Marlett: ik denk dat je in bad gaan wel kunt vergeten. Omdat je een ks hebt gehad zul je op een gegeven moment aan de interne monitor moeten.....dan kun je je wel vrij bewegen rondom en op je bed....

Ik heb ook een ks gehad en vind het echt heel vervelend dat ik qua bewegingsruimte zo beperkt ben, maar ze kunnen niet anders ivm scheuren litteken...

13. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Bedankt voor de (helaas, niet echt geruststellende) reacties op mijn vraag. De vorige keer heb ik ruim de helft van de bevalling gewoon gezeten op een krukje naast het bed. Ik hoop dat dát in elk geval wel kan...

14. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Nou als je aan zo CTg zit of interne monitor kun je wel op of rondom je bed zeiden ze tegen mij. Douchen bv kan niet echt. Moet je even vragen hoe lang die kabel is van dat apparaat. Want tot zover kun je vrij bewegen. Vreselijk he dat we daaraan moeten pfffff...maar ja, beter dat dan een kind wat straks in je buikholte ligt door het scheuren van het litteken......ik wil echt niet heel de tijd op bed en dan op de rug, dan wordt ik gek denk ik.8)

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam

Bij mij precies hetzelfde, maar heb niet het idee dat het met een bevallingsplan anders was gegaan. Die dokters vergeten inderdaad dat het om een mens gaat. En je krijgt continu andere dokters.
    Mijn dochter heeft in de couveuse gelegen, maar niet dat dat iemand intresseerde ofzo... ik lag ook op de uitslaapkamer na de keizersnee en had geen idee wat er ging gebeuren en als ik het vroeg gaf niemand antwoord...

16. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Ja precies. Gewoon heel erg dat dat zo kan gaan. lang leve de zorg in NL, die mensen lopen zichzelf ook uit de naad, niet dat dat een excuus is hoor!
    ik weet ook niet of mijn plan wat zal uitmaken, maar dit ziekenhuis heeft het me zelf aangeboden om te maken. niet geschoten is altijd mis, misschien doen ze er wel wat mee, dan is het mooi mee genomen en anders trek ik mijn mond wel open hoor!zal niet meer zo passief alles over me heen laten komen als toen....dan maar de vervelende patient uithangen...;)

17. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    #17 Assi, 28 aug 2009
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
    Ik had ook geen plan.
    Ben gewoon thuis bevallen (is trouwens mijn 1ste kindje)

Had dus ook niet echt een plan nodig.
    De enige aanwezigen bij mijn bevalling waren mijn vriend en verloskundige.
    Erg knus dus...

En mijn verloskundige deed niets zonder mij eerst daarover in te lichten.
    Bijv. toucheren, de knip.

De volgende keer wil ik weer thuis bevallen!!!!
    Het is zo heerlijk intiem!

18. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

ik had ook geen plan, maar als ik dat wel had gedaan weet ik niet of het verschil had gemaakt.

-Ten eerste was er totaal geen aardig personeel aanwezig.
    - ze controleerden steeds inwendig, erg vaak moet ik zeggen, tot op laatst dat de boel begon op te zetten.
    - Ik mocht van een vrouwelijk personeellid niet zelf weten hoe ik wou liggen, had veel pijn en wou graag op andere zij liggen, mocht niet!!!Tot de gyn kwam en die zei dat het geen probleem was.
    - liep al 3dagen met weeen en de 4e dag hebben ze mijn vliezen doorgeprikt om 09:00, daar zat veel ontlasting bij in, maar was geen probleem zeiden ze.
    - later smiddag kreeg ik koorts, maar nog deden ze niets.
    - s avonds liep mijn ontsluiting weer terug en toen pas zou ik een ks krijgen.
    - na de ks bleek dat de kleine erg zwak en bleek was en ook koorts had, ze had namelijk ook klem gezeten. (dit alles komt doordat ze veel te lang hebben gewacht)
    - Daarna moest onze dochter direct weg en was ik alleen, binnen 3 kwartier was ik dichtgenaaid en mocht ik naar de ic.
    - daar heb ik 3uurtjes gelegen, maar niemand die maar ook iets zei over mijn dochter!!!
    Voelde me zeer alleen.
    - na die 3 uur mocht ik met mijn man gaan kijken (hij was de hele tijd al wel bij haar) en ook dit duurde maar 5 minuten en toen moest ik naar mijn eigen kamer. de kleine lag in een warmte bedje op neontologie.
    - de dagen erna ben ik niet netjes behandeld en had het erg zwaar, kon me niet voorstellen dat dit nou een roze wolk moest zijn.
    - doordat ze te lang hebben gewacht, ging het eerst niet zo goed met ons dochtertje, de 1e dagen was ze totaal niet bij en sliep eigenlijk alleen maar.ze lag aan allerlei apperatuur en kreeg de voeding door een sonde..

En nu ben ik best bang voor deze bevalling omdat ik er zo tegen opzie dat ze mij weer zolang laten wachten.
    Ik ben zo bang dat het dan misschien wel verkeerd af zal kan gaan lopen, nu hebben we nog geluk en is ons meisje super gezond.

Wel moesten we 6 weken naar haar geboorte een echo van haar hersentjes laten maken om te kijken of ze schade had opgelopen, maar gelukkig was dit niet het geval.
    Anders had ik ze zeer zeker aangeklaagd.

19. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hmmm, ik denk dat ik niet echt goed nieuws heb. Ik wilde ook lopen en mijn weeen opvangen zoals ik voelde dat het moest maar ik moest blijven liggen omdat ze mijn weeen in de gaten moesten houden en de hartslag van mijn baby. Ik vond dit erg ongemakkelijk.
    Later mocht ik wel heel even onder de douche om de pijn wat weg te nemen, maar dit was heel kort.
    Onsluiting heb ik uiteindelijk geen ervaring mee.

20. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik heb 2 keizersnedes gehad in 2 verschillende ziekenhuizen en in beide ziekenhuizen hebben ze mij bij bijna elke stap verteld wat ze gingen doen, voornamelijk de anestesist vertelde mij wat er gebeurde en ik vond dit zeer prettig!

Denk dat dat dus wel per ziekenhuis verschilt. Maar goed als een bevallingsplan jou geruststeld zou ik hem zeker opstellen, denk dat dat alleen maar goed is!

Deel Deze Pagina