Wat is het nut van een fopspeen?

Discussion in 'De babyuitzet' started by GeoLilly, Aug 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

Aug 2, 2013
    796
    0
    16
    Female
    België
    Hoi dames

Ik weet dat het waarschijnlijk een erg domme vraag is maar wat is eigenlijk het nut van een fopspeen/tutje? :)

Ik ben van plan om borstvoeding te geven, staat dat de borstvoeding dan in de weg of is het enkel "nodig" als je flesvoeding geeft? Is het echt een must om te hebben?

Ik weet dat duimzuigen schade toebrengt aan het gehemelte en de tandgroei. Is het om dat te voorkomen dat men dan een fopspeen geeft? Het minste van twee kwaden of heeft dat er niets mee te maken?

Bedankt voor de info en nogmaals sorry voor mijn stomme vraag. :)

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    ** stomme vragen zijn er niet **

Wij hebben de speen na 3 maanden gebruikt om de zuigbehoefte een beetje in toom te houden. In het begin wilde ze hem niet, gelukkig ook maar want dat "kan" verwarring geven met de borst. Maar in het begin had ze dus wel veel zuigbehoefte/mamahonger en lag ze dus geregeld aan de borst (lees, iedere avond lekker clusteren bij mama)

Maar als een kindje wil duimen dan duimt het, dit kun je denk ik niet echt voorkomen. Tenzij je hem er dag en nacht uit zou halen ofzo.

3. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    de twee dames van mij hebben er beide gehad. Bij de eerste ook gezegd "daar begin ik niet aan"
    Ze kreeg bv op verzoek, maar hing zowat heel de dag aan mn tiet, maar dronk niet, was gewoon sabbelen. De kraam adviseerde toen een speentje.
    Wat een genot. Als ze aan de borst dronk, dronk ze goed en daarna was ze met speen rustig.

Nr 2 ook eerste dag zonder speen, tweede dag al meer aant huilen en zoeken. Veel op mijn pink zuigen, dus speen erin en rust.

Het heeft hier de bv niet in de weg gezeten en heeft veel rust gebracht. Wel wilde beiden alleen een "combi" dus zo'n ronde (avent, mam en difrax heeft die geloof ik) die dental wilde ze absoluut niet. Dat platte stukje was dus schijnbaar niet lekker.

Voor nr 3 ligt er ook weer eentje klaar voor t geval ze er behoefte aan heeft.

beide dames hebben er niks aan overgehouden wbt praten, slikken, scheve tanden enz enz. Rond de 1,5jaar alleen nog in bed en daarna afgebouwd.

4. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ik gaf het ondanks bv. is nooit een probleem geweest. anders kauwde ze mijn tepels tot moes... *gezien ik dan als speen fungeerde. het gaf haar rust. ze is wel met een maand of drie zelf anti-speen geworden en vond het opeens genoeg geweest :)

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,860
    19,260
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Oudste heeft nooit een speen gehad. Wel eens geprobeerd (hadden er wel één huis uit zo'n doos), maar hij vond er niks aan. Ik was er eigenlijk ook wel blij mee. Het was een soort wanhoopspoging omdat hij vaak erg kort sliep en zelf ook heel moe was. We hoopten dat hij met speen langer zou slapen. Maar in principe hebben we eigenlijk altijd geroepen dat we liever niet aan een speen beginnen als het niet nodig is.

Onze jongste gebruikt wel een speen. Sterker nog; hij ligt nu met een speen in zijn mond bij mij op schoot te slapen. Ik had de eerste weken na de bevalling een enorme overproductie. De melk spoot er gewoon uit en zoon zat na een minuut of 3 drinken al zo vol dat de melk er ook net zo hard weer uit kwam. Maar zijn zuigbehoefte was niet bevredigd. We zijn die eerste week al een speen gaan gebruiken, omdat het geen doen was om constant urenlang met een pink in zijn mond te zitten. Vandaar dus een speen. Maar alleen na een voeding. Het is niet de bedoeling (zeker de eerste maanden) dat je een speen gebruikt om de tijd tussen voedingen te rekken. (Hooguit een keer als het echt heel ongelukkig uitkomt. Ik gaf hem bijvoorbeeld wel eens in de supermarkt, omdat ik dan geen borstvoeding ga geven.)
    Het heeft bij ons volgens mij wel gevolgen gehad voor het aan happen. De jongste heeft er echt veel langer over gedaan om de juiste drinktechniek te krijgen. Ik vind een speen dus echt geen aanrader, als het niet nodig is.

Nu krijgt de jongste hem alleen nog als hij gaat slapen. En dan trek ik hem nog het liefst uit zijn mond als hij diep genoeg slaapt. Het os toch niet echt goed voor de tanden. Van de tandarts kregen wij ook het advies om altijd de kleinste maat speen te blijven gebruiken. Dit zou minder slecht zijn voor het gebit. Maar dat advies heb ik nergens bevestigt kunnen krijgen.

Overigens duimt de jongste af en toe ook. Dat deed de oudste ook nooit. Als ik dat zie haal ik altijd de duim uit zijn mond. Als het rond bedtijd is, vervang ik de duim even door de speen. Speen is makkelijker af te leren denk ik. Hoewel je waarschijnlijk altijd nog het risico loopt dat de duim het dan gaat overnemen.

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Mijn beide meisjes hadden geen fopspeen (of duim) nodig om aan hun zuigbehoefte te voldoen. Ze kregen daartoe ruimschoots de kans aan de borst. Ik vond dat prima zo, beter voor de hechting, tanden, mondmotoriek, hun comfort... En ik had nooit last met fopspeen ontwennen. Hopelijk gaat het weer zo met de baby, vind het wel goed zo.

De eerste maanden zou ik het in elk geval nooit combineren met borstvoeding, daarna vermindert het risico dat het invloed heeft. Maar in het begin wordt het bij borstvoeding zeker ontraden.

7. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female
    Hoihoi :)

Ook hier word de speen gebruikt voor de zuigbehoefte... ik was vooraf echt anti! Maar vanaf 3 weken had onze dame zo'n zuigbehoefte.. ook hier eerst veel aangelegd, maar ze ging mijn tepel als speen gebruiken en gezien mijn tepelkloven net geheeld waren zag ik hier niet op te wachten! Vanaf 4 dus toch maar over stag gegaan en haar speentje gegeven. Ze accepteert overigens alleen de 'combo' van difrax..

Ben benieuwd wanneer ze er genoeg van krijgt! ;)

8. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Zoals je dus leest is t ontzettend afhankelijk van je kindje. T ene kindje vind t geen probleem de ander heeft wat meer.moeite.
    Wij hebben er 1 in huis en als t nodig is krijgt ze er 1. Met speen net zo goed gedronken aan de borst als zonder speen en totaal geen hechtingsproblemen.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Sommige kindjes hebben nu eenmaal een grote zuigbehoefte. Als je bv geeft, kan je dat nog zelf opvangen. Maar met fv mag dat niet met de fles, want dan ga je overvoeden. En een lege fles geven om op te sabbelen is een garantie voor krampen. Dus geef je een tutje. Of niet, als het niet nodig blijkt :)

10. LCLL

LCLL Bekend lid

Jan 14, 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Hier krijgt ze een speen tussen de voedingen door. Idd veel zuigbehoeften. Ook heeft ze 'm in als ze op bed ligt, daar word ze rustig van en valt zelf lekker in slaap. :)

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Na een dag of zes hing mijn zoon alleen maar aan de borst te sabbelen/kauwen, ik had echt heelmerge pijn aan mn tepels en kon t bijna niet houden, toen kreeg hij t speentje voor de zuigbehoefte. Het heeft de borstvoeding echt niet in de weg gestaan, hij had dat speentje echt niet altijd nodig.
    Is nu 15 maanden, speen word vooral gebruikt met t inslaap vallen en daarna klaar.
    Met zn duim is hij nooit in de weer geweest.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Baby's tot 6 maanden hebben vaak een sterke zuigbehoefte. Daarom worden het ook zuigelingen genoemd ;). Een fopspeen kan tegemoet komen aan de zuigbehoefte, waardoor de baby zich prettiger voelt en rustiger wordt. Dit kan dienen als troost, maar het helpt de baby ook ontspannen bij krampjes of andere ongemakken.

Als je baby goed drinkt en aanhapt aan de borst, hoef je niet bang te zijn voor tepel-speenverwarring.

Na de 6 maanden neemt de zuigbehoefte snel af, en zou je er voor kunnen kiezen om te stoppen met een speen. Gemiddeld stoppen ouders overigens pas rond de 2 jaar met het geven van een speen in Nederland.

13. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

Aug 2, 2013
    796
    0
    16
    Female
    België
    Ik ben terug weer wat wijzer geworden met dank aan jullie! :D

14. NiJO

NiJO Actief lid

Jun 22, 2007
    210
    0
    0
    Mijn jongste zoon drinkt erg effectief aan de borst, met 10 minuten is hij klaar en verzadigd. Maar hij heeft nog wel zuigbehoefte dan (zeker 's avonds) Borst wil hij dan niet meer (productie is goed op gang, dus komt er automatisch melk, ook aan de leegste borst) en hij krijgt dan af en toe een speentje. Als ik de tijd heb, laat ik hem op mijn pink zuigen.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,167
    8,897
    113
    De oudste wilde geen speen, de jongste had er wel erge behoefte aan, zowel qua zuigbehoefte als dat het haar een soort van rust gaf. De speen was wel voor in bed of als ze ziek was oid, dan mocht hij een enkele keer wel mee naar beneden. Toen ze 22 maanden was, is haar neefje geboren en heeft ze haar speen aan hem gegeven. Sindsdien gaat ze zonder problemen 'speenloos' door het leven. (y)

16. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,478
    10,395
    113
    Hier ook voor zuigbehoeftes en ook wel een beetje troost.hij zuigt er altijd maar kort op en spuugt hem zelf uit.daar zijn we heel blij mee, nu bijna 4 maanden en hopelijk blijft het zo

17. frums

frums Bekend lid

Sep 25, 2011
    644
    289
    63
    Mijn zoontje heeft op aanraden van de kraamzorg een speen gekregen omdat hij (naast zuigbehoefte) erg moeite had met zn ontlasting. Door de zuigbeweging kon hij beter kracht zetten van onderen....
    Hij gebruikt m nu af en toe nog bij t poepen...:D
    Dochter wil geen speen, die begint al te sputteren zodra ze dat ding aan ziet komen...mevrouwtje neemt liever 1 of meerdere vingers....(of mijn pink)

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Even om op de bv in te haken, boek van Stefan Kleintjes borstvoeding zeker een aanrader !

Hier ook speen vanaf dag 4 ivm extreme kramp, zuigen verzacht de buikpijn wat. Hier zaten ze gewoon in de gratis zwangerschapsboxen 3 soorten, Difrax , Bibi en Avent. Vaak gaat Bibi goed :)

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Ik heb nooit echt de keuze gekregen moet ik zeggen :D. M'n dochter lag op de NICU, en toen was ze natuurlijk een heel zielig klein wurmpje, dus toen kreeg ze daar een speentje. Als troost. Terecht natuurlijk. Ze kreeg helaas ook flesjes voor ik in de gelegenheid was haar bv te kunnen geven (gingen enkele dagen overheen), dus bv pakte ze nooit goed op. Of dat aan de speen lag of aan de flesjes? Denk eerder aan de flesjes.
    Maar goed, ze is nu 2 en nog steeds hooked :D. Die speen is heilig voor haar. Sinds ze een jaar of 1 is is het wel de afspraak dat de speen in bed blijft. Ik vind van die grote peuters of kleuters op straat die met een speen in hun mond rondlopen eigenlijk geen gezicht.
    Maar als ze slaapt mag het wel van mij. Voorlopig... ;)
    M'n dochter heeft trouwens altijd die van Difrax, de gewone, niet van die 'dental' dingen, die moet ze niet ;):D.

Share This Page