trouwen wat veranderen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door MaaikeS, 3 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    wij gaan binnekort trouwen,

maar hoe zit dat nu met instanties gemeente,cz,belastingdienst, enz enz en je rijbewijs,id,passpoort ivm je naamswijziging ?
    moet je dat nu nog zelf wijzigen of gaat dat automatisch ?
    en moet je nu ook een nieuw rijbewijs en id-kaart aanvragen ?

iemand die dit toevallig weet, of is dit een hele stomme vraag ?

2. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    dat vraag ik me ook al even af (niet dat ik al gevraagd ben, maar gewoon om te weten)
    dus ik lees even mee:)

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    je geeft je naamskeuze door bij ondertrouw in het stadhuis/ deelgemeente
    dit wordt dus opgenomen door de gemeente,
    doorgegeven aan de belastingdienst

verzekeringen moet je zelf aan doorgeven

paspoort en rijbewijs pas als ze (bijna) verlopen zijn,
    nieuwe aanvragen met je getrouwde naam erbij
    komt alleen e.v. mans naam te staan, want je blijft je meisjesnaam altijd houden

rest moet je allemaal zelf doorgeven trouwens:
    werk, bank etc etc

4. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Je paspoort en rijbewijs hoeft niet perse direct, dat gebeurt tzt als je 'm gaat verlengen. De belastingdienst gaat automatisch, zij krijgen bericht van de gemeente dat je getrouwd bent. Bij de gemeente geef je met de ondertrouw aan wat je 'nieuwe' naam wordt, dus die weten dat ook al. CZ is een ziektekostenverzekering toch? Mijn zorgverzekering moest ik wel zelf inlichten.

5. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij zijn nu inmiddels 1,5 jaar getrouwd en ik heb wel de naam van m'n man aangenomen met daarachter mijn eigen naam en ik gebruik eigenlijk zelden de naam van m'n man. De belastingdienst staat automatisch op m'n 'nieuwe' naam, maar ik had eigenlijk niet zoveel zin om het overal te gaan wijzigen en aan de telefoon e.d. gebruik ik ook nog steeds m'n eigen naam..

6. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    thnx meiden!

had al even gegoogled maar kwam er niet echt uit,
    dus dacht vraag het is aan jullie!

Moet morgen even bellen voor de ondertrouw, hier moet je 2 weken voor het huwelijk in ondertrouw, we trouwen 6-6-11 pas :p

Maar dan weet ik wat me te wachten staat en wat ik zelf moet regelen!

7. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @poemi, bij onofficele dingen gebruik ik eigenlijk de achternaam van mn ventje wel al regelmatig ;) zijn nu bijna 8 jaar bij elkaar,
    en ik heb best een rot achternaam wat betreft de uitspraak het schrijven, veel instanties maken dan ook fouten met mijn eigen naam.
    en die van het ventje is gewoon simpel om te gebruiken.
    Dus hier was het ook de bedoeling zijn naam met mijn meisjes naam erachter.

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Als je in ondertrouw gaat leggen ze het je ook uit. Tenminste, bij ons wel. Officiëel houd je altijd je eigen naam. Je kun alleen doorgeven aan allerlei instanties dat ze jou met een andere naam moeten aanschrijven / aanspreken. Maar voor de Nederlandse wet houd je altijd je meisjesnaam. Als je een vliegticket boekt moet je dus ook gewoon je meisjesnaam opgeven, want die is leidend in je paspoort. Als je dan de naam van je man doorgeeft, komen de naam op je ticket en in je paspoort niet overeen en dat accepteren ze niet.

Ik gebruik zelf wel de naam van mijn man. Ik was daar ook heel snel aan gewend, want ik ging vlak na mijn trouwen in het voortgezet onderwijs werken en daar spreken alle lln je aan met mevrouw *naam van mijn man*... Als ik nu iets moet met mijn meisjesnaam moet ik echt even schakelen!

9. lilmomo

lilmomo Fanatiek lid

14 apr 2006
    1.202
    0
    0
    zo moeilijk is onze achternaam toch niet maaike ;)
    nu ik getrouwd ben en naar mijn man heet maken mensen nog meer fouten:D

10. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @lilmomo,
    hier maken ze flink fouten hoor met *onze* achternaam ;)
    ze maken er de meest rare combinaties van, en overal staat het ook anders...best vervelend als ze je naam moeten weten...
    en met de naam van manlief worden niet zomaar fouten gemaakt is gewoon heel simpel :p

11. Within

Within Niet meer actief

Wettelijke termijn is 1 jaar tot 2 weken voor de trouwdatum.. je kan dus ook op een andere dag in ondertrouw hoor!

12. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    ik zou ook het partner pensioen niet vergeten. ok erg belangrijk. stel dat jij of je man plotseling overlijd. je moet er niet aan denken dat het gebeurt maar je moet het wel regelen.

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Toen wij gingen trouwen heb ik het bij de gemeente gevraagd en toen is me verteld dat het niet uit maakt omdat je officieel toch altijd je meisjesnaam houdt.
    In je pasoort komt ook 'meisjesnaam' e.v. 'achternaam man' te staan.

14. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Pensioen gaat allemaal via de werkgever ;)
    is een BE baas is allemaal al geregeld, zodra manlief de baas op de hoogte had gesteld is dat naar de boekhouder gegaan en die regelt dat weer met pensioen ook de accountant is al op de hoogte :p

15. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    maar partner pensoien moet je echt apart aangeven hoor. gaat volgens mij niet automatisch

16. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Dit klopt, dit moet je zelf aangeven. Vergeet ook niet de pensioenen van evt. vorige banen die bij een andere persioenverz. hebt opgebouwd.

17. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    De werkgever die gaf aan dit allemaal te regelen, ik moest er zelf niet achteraan gaan...heb er zelf helemaal geen verstand van moet ik eerlijk zeggen :) dus vondt het wel makkenlijk dat zn baas het zou regelen(ik werk overigs niet ben thuis blijf mama en 100% afgekeurd zit dus in de Wia al 3,5jaar)

18. mroos

mroos Niet meer actief

De belastingdienst weet wel dat je getrouwd bent maar veranderd niet automatisch de hoogte van bijv. je zorgtoeslag(als je dat ontvangt). Als je getrouwd bent krijg je nl minder en dat moet je wel zelf doorgeven.

19. tulip

tulip Niet meer actief

waarom zou je minder krijgen als je getrouwd bent, dat hoeft niet hoor. Je kunt ook gewoon samenwonen en al fiscaal partner zijn, dan maakt het trouwen geen verschil.

20. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    wij zijn inderdaad al fiscaal partners sinds we samenwonen, en toeslagen krijgen we niet, manlief verdient te veel ;)

Deel Deze Pagina