hoi, ik ben vandaag naar de verloskundige geweest en nou keek ik toen ik thuis kwam op de kaart en er staat het volgende op: hoogte = 1/4 nx symf = 24 ik ben 25 weken en 4 dagen ik lees op internet dat dit overeenkomt met 27 of zelfs 28 weken zwanger. is dat dan wel normaal? ook bij de pretecho liep de kleine voor op schema, ik was toen 24 weken en 5 dagen, en de kleine had de grootte van 25 weken en 4 dagen. woog al 826 gram! en kan het dan ook zijn dat het kindje niet met 40 weken maar al veel eerder komt omdat die baarmoeder zo ver voor loopt? alvast bedankt!
Hoi Meliske, bij 25 weken verwacht je volgens de boekjes de baarmoederhoogte zo 1 vinger boven de navel. Maar het is maar een gemiddelde. Je baarmoeder kan bijvoorbeeld ook smal en hoog zijn of lang en breed. Soms ligt het kindje helemaal onderin en soms bovenin. En de een heeft een kortere buik dan de ander. Allemaal factoren die meespelen in de beslissing van de verloskundige of je kindje op schema groeit of dat ze denkt dat ie boven gemiddeld groeit. Er is dus een speling en als de verloskundige niets heeft gezegd over de groei moet je er vanuit gaan dat het goed is. En niet alle kindjes zijn ook even groot. De een groeit de hele tijd iets boven het gemiddelde bijvoorbeeld. Als het maar niet een explosieve groei is, maar dan trekt de verloskundige wel aan de bel. Het zegt nu dus ook absoluut nog niets over de bevalling. Vraag het volgende keer gewoon nog even aan je vk. Groetjes Brigitte
ok bedankt voor je vlugge antwoord! de verloskundige heb er inderdaad niks van gezegd dus het zal wel allemaal goed zijn.