Wat is het verhaal achter de namen van jullie kindjes

Discussie in 'Babynamen' gestart door StrayCat, 27 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    F.: het eerste stukje van haar naam daarvan riep ik vroeger als jong kind al dat het de naam van een van mijn kinderen zou worden. Toevallig lijkt dat ook heel erg op een naam die bij een van de voorouders van mijn man hoort (Fija). We vonden hem echter wat kort en toen kwam er dus nog iets achter: F.ay.li.ne.

E.: mijn oma overleed en er was een nichtje hoogzwanger. Er werd gespeculeerd over de naam die het meisje zou krijgen. Toen zij hem niet gaf hadden wij eigenlijk allebei zoiets van 'ja, topnaam!'. Dus afgeleid van oma: E...liz.e.

D.: ik was erg gebrand op twee namen Julie(tte) of Danique, maar wilde vooral graag een stukje an in de naam hebben naar mijn toen net overleden oma die mij echt heel dierbaar was. Ze heette Antje (Anna), ook mijn moeder heeft hier een afgeleide naam van en het komt duidelijk terug in mijn zusjes hun namen. Enorm veel gepuzzel verder kwamen we tot de naam: De...a..nn..e (Leanne maar dan met de D dus ;)). Oma, moeder en zusjes overduidelijk te herkennen hierin. Tranen stonden in alledrie hun ogen toen ze het hoorden.

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn vader had mijn naam ooit in een bollywood film gehoord. Hij vond het de mooiste vrouw die hij ooit gezien had en zei vanaf dat moment dat als hij ooit een dochter zou krijgen dat hij dan deze naam zou geven... Ik vond dat zo'n leuk verhaal, dat ik de naam van mijn oudste dochter op precies dezelfde manier gezocht heb.. In bollywood films :)

De naam van mijn jongste heb ik heel saai via internet gevonden.. 😅

3. Tika86

Tika86 Fanatiek lid

8 sep 2014
    1.153
    225
    63
    Vrouw
    Mijn vader is in 2009 overleden. En ik wilde een soort vernoeming. Mijn man vond dat prima.
    Zijn voorletters waren C. J.
    Het werd dus makkelijker zoeken en gelukkig stond de naam met de C al stipt bovenaan. Onze zoon heeft nu dezelfde voorletters.

4. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    De voornamen van mijn meiden, gewoon omdat we ze mooi vonden.
    Olivia Ariana Elise
    De tweede en derde naam vernoemd naar de oma's (Adriana en Elisabeth)
    Charlotte Hannah Bernadette
    tweede en derde naam naar opa's (Johannes en Bernard)
    Onze zoon is vernoemd naar papa en opa
    Benjamin Bernard Pieter (Ben heette opa, Bernard Pieter zijn de doopnamen van papa)

Als eerste namen wilden we tijdloze, klassieke namen die in nagenoeg iedere taal uit te spreken zijn.

5. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Zit niet echt een verhaal achter.
    We waren namen aan het opnoemen die we leuk vonden en bij alle namen die ik noemde schoot ie ze af.
    Toen ik vroeg welke naam hij dan mooi vond noemde die deze naam en ik was gelijk verkocht.
    En laat mijn favoriete zangeres nou ook zo heten 😁 Alleen spreek je de naam van onze op zijn nederlands uit .

6. winky

winky Bekend lid

12 mei 2013
    665
    0
    0
    Eerste naam van zoontje omdat we deze mooi vinden, zn tweede naam vernoemt naar mijn overleden broer. Dochtertjes eerste naam vinden we mooi en tweede naam vernoemt naar moeder en schoonmoeder.

7. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik werk in de kinderopvang en ik heb allebei de namen van onze dochtertjes eens op de groep gehad.

8. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Allebei onze zonen zijn vernoemd.

Oudste heeft 1e voorletter zoals zijn papa en opa. Dan dezelfde 2e naam als papa, dan 3e naam naar mijn overleden vader.

jongste heeft roepnaam vernoemd naar mijn opa (en aantal van mijn ooms dragen ook deze naam in diverse vormen). 2e naam is dezelfde als papa en zijn broertje. 3e naam is ook vernoemd naar mijn vader (anders als de oudste).

Daarnaast hebben beide jongens een Nederlandse naam die je wel eens hoort, maar niet vaak. Allebei 6 letters. Allebei met maar 1 manier om te schrijven.

9. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn oudste haar naam (L. ynn) heb ik altijd onthouden omdat een vriendinnetje van de basisschool zo heette en dat vond ik echt prachtige naam. Helaas werd die naam opeens heel erg populair en dus is ze niet de enige die zo heet :D
    Mijn jongste haar naam (K. ate) vond ik echt super leuk vanaf dag 1 maar ml was niet overtuigd, uiteindelijk gelukkig toch nog weten te overtuigen en nu zijn we er echt super blij mee het past ook goed bij d'r. Ook een populaire naam maar niet zo erg als de oudste :)

10. Islah

Islah Niet meer actief

He, leuk om eens te lezen hoe jouw kinderen heten.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Ben wel benieuwd dan, ik heb namelijk zelf ook Indiase namen. Ik ben verder nog nooit een naamgenoot van mezelf tegengekomen helaas...

12. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Wij hadden eerst een andere naam voor onze dochter. Ik heb altijd geroepen dat ik zo zou willen heten of anders mijn dochter. Al verder in de zwangerschap kwam vl met M. eerst vond ik het niks. Maar kreeg het niet meer uit mijn hoofd en nu zou ik niet anders meer willen. Past echt bij haar en ons. Extra leuk was het nu ook dat iedereen in de fam. De andere naam verwachte en deze naam nooit bedacht hadden. Verrast alom.

13. purple88

purple88 Actief lid

5 apr 2012
    451
    0
    16
    Bij de vk hing een geboortekaartje met de naam:D we hadden nog geen idee hoe we ons kindje zouden noemen, maar toen was ik op slag verliefd :D

14. disneymama88

disneymama88 Bekend lid

6 jan 2015
    601
    0
    16
    Vrouw
    Verkoopmedewerkster
    Zuid-Holland
    Onze dochter is vernoemd naar een actrice, Alyssa Milano. Ik vond haar zo stoer in charmed, maar vond zelf de naam phoebe niet zo leuk. Dus toen ik haar eigen naam las, was ik verkocht. Dit was al ver voordat ik ml ontmoette, maar hij vond het ook mooi dus werd het gewoon Alyssa. Grappig is dat ik nogal een Disney gek ben en laat Alyssa Milano nou het gezicht van de kleine zeemeermin hebben geïnspireerd! Hier kwam ik pas later achter, maar vond het wel leuk.
    Nu voor ons 2e ukkie hebben we nog geen naam! Ik wil eerst de 20 weken echo afwachten of het geslacht (wat we met 13+3 te horen hebben gekregen) juist is en daarna gaan er nog eens verder kijken ;)!

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Bij de oudste werd ik na de twintig weken echo 's nachts wakker met de naam in mijn hoofd. Geen idee waar hij vandaan kwam, zal hem vast ergens gelezen hebben en onbewust toch opgeslagen hebben oid, maar hij stond tot dan toe op geen enkel lijstje ed. Haar tweede naam hadden we al jaren en zou in eerste instantie haar roepnaam zijn geworden.

Bij de tweede had ik ook een naam die ik het best vond passen, maar die vond mijn man niet mooi. Dus hebben we verder gezocht. We hadden uiteindelijk twee mogelijke roepnamen: een naam die we gewoon leuk vonden en de naam die we in eerste instantie bij de oudste als tweede naam hadden (bij de roepnaam die uiteindelijk de tweede naam werd - als je het nog volgt ;)). Deze namen waren het echter voor mijn gevoel nog niet, te lang en de tweede optie daarnaast ook te lief. Uiteindelijk vond ik ergens een variant op de eerste naam die korter en pittiger was en die is het geworden. Haar tweede naam is een variant van de andere optie (een letter anders, omdat dat mooier stond en klonk).

Deel Deze Pagina