Ik zit te wachten op een startsein om weer te starten met het hele riedeltje: ja, we gaan voor een tweede en ik heb er ongelofelijk veel zin in! Maar: wel weer de mmm in helaas. Inmiddels heb ik een Provera kuur erop zitten en heb ik volgende week een afspraak met de gyn om de vervolgbehandeling te bespreken. Ik heb dus geen idee of ik bijv. volg. week gelijk al mag starten of dat we eerst nog afwacht (geen idee waarop, alsof ik ooi zelf een eisprong krijg). Vorige keer hier zwanger geworden met Menopur + pregnyl + utrogestan. Ik ben in ronde 4 met Menopur zwanger geworden (dit was mijn derde eisprong). Nu lees ik verschillende dingen over Menopur en Gonal F. Ik vraag mij af: wat is het verschil en wanneer wordt voor welk middel gekozen? Nu ik goede ervaringen heb met Menopur, betekent dit dan dat automatisch weer wordt gekozen voor Menopur? Ik snap dat ik dit volg. week allemaal kan navragen maar ik wil graag jullie ervaringen!
Bij mij was voorkeur van mijn ziekenhuis Menopur, toen dat niet te krijgen was kreeg ik gonal. Menopur wordt volgens mij van de urine van vrouwen in de overgang gemaakt, Gonal f is wat ingewikkelder. Ik had die keer dat ik Gonal had meteen een iui met over stimulatie (zelfde dosis 4-5 eitjes). Sommige mensen geloven dat gonal over het algemeen meer eitjes geeft en menopur eitjes van betere kwaliteit, ik weet niet of dat waar is. Gonal f zit in een pen en Menopur moet je zelf mengen. Als je goede ervaringen hebt met Menopur zou ik dat gewoon aangeven, waarschijnlijk gaan ze er wel in mee? Veel succes komende tijd! Hoop dat je gauw goed nieuws hebt!
Ik weet van IVF dat menopur minder eitjes oplevert, maar bij oudere vrouwen wel vaak betere kwaliteit. Ik heb zelf Gonal-f gebruikt voor ICSI. Ik had 18 eiblaasjes en 14 bruikbare eicellen. (Geen overstimulatie) Ik vond gonal ook praktisch met spuiten. Gewoon 1 bruikklare pen met een dun naaldje. Overstimulatie kan trouwens niet makkelijk met de lage dosering die jij krijgt, dus daar hoef je je niet zorgen over te maken.
Dank voor de reacties. Ik ben toen middels OI zwanger geworden dus een groter aantal eitjes is bij mij natuurlijk in die zin niet van belang (niet wenselijk!). Ik vond het mengen niet zo'n big deal en heb er prima ervaringen mee (het sloeg aan en geen bijwerkingen). Ik ga deze optie dus zeker weer bespreken (de combi meno, pregnyl en utro, vooral de laatste)!
Wat panter zegt dacht ik ook. Ons ziekenhuis start standaard met gonal f. Ik heb het drie keer gebruikt. Je prikt hem smorgens (geen idee hoe dat met menopur zit) Maar of je dat nu weer krijgt hoeft niet. Stel ze hebben het beleid veranderd kan het best dat er nu een ander medicijn is. Ik spoot de cryo tp in maart ovitrelle ipv pregnyl, en dat was ook 1000x beter vond ik haha. Heel heel heel veel succes! Alle wensen gaan naar jullie!
Dit begreep ik er ook van. Bij ons zeggen ze: never change a winning team, dus als wij nog een derde zouden willen zou het bij ons verder gaan met wat werkt .
Ah vind ik lief. Al gaan we nu onder behandeling bij een ander ziekenhuis. Ik heb wel zoiets van: ‘ik voel me daar prettig bij want dat werkte en ik kreeg weinig bijwerkingen’. Mocht het nu anders zijn staan sta ik er wel voor open maar ik ga zeker komende week mijn huidige ervaringen meenemen in het gesprek. Niet dat ik negatief tegen gonal f zou staan ofzo. Wil het best proberen maar wel onder mijn voorwaarden: voel ik me er niet prettig bij dan wil ik terug naar mijn eerdere combi. We wachten wel weer af. Geduld is inmiddels goud waard he.
Hier is de standaard idd gonal maar ze hebben ook Menopur. Wij gaan over ong een maand starten met de behandelingen en ik moest vast nadenken of ik Menopur wil of toch eerst gonal f. Hadden jullie met Gonal F veel bijwerkingen?
Ik had van Gonal F geen bijwerkingen. Ik was juist heel erg blij ermee, omdat ik ook Decapeptyl moest spuiten en door de Gonal ging de hoofdpijn eindelijk weg die ik van de Deca kreeg
Ik twijfel nu dus heel erg wat ik zal doen. Wel ving ik tussen neus en lippen door op dat ze utro hier niet voorschrijven bij OI en dat heb ik vorige keer wel gehad. De ronde dat ik dit probeerde was het raak. Ik wil dit sowieso nu dus weer gaan gebruiken en ga het de volgende keer sowieso vragen. Nee ik sta er echt op.
Dat is heel begrijpelijk. Had je veel bijwerkingen van de Menopur? Anders misschien toch zoals anderen zeiden bij Menopur blijven als je daar al succes mee hebt gehad. Ik ken natuurlijk ook alleen maar Gonal F. Maar ik ben er zo fanaat van omdat A: het bij mij werkte p) en B: van alle prikken (Deca en Ovitrelle) die ik heb gehad vond ik Gonal de minst pijnlijke en met de minste bijwerkingen. Maarja, Deca en Ovitrelle hebben ook een heel andere functie dan Gonal... Moeilijk.
Gonal F is synthetisch en menopur maar ook Fostimon niet. Hier was de uitleg ook dat menopur gegeven wordt omdat de kwaliteit van de eitjes vaak beter is, de opbrengst wel vaak minder dan bijvoorbeeld bij Fostimon. Duimen draaien voor jullie.
Hm ja maar wij doen ovulatie inductie dus ik wil eigenlijk gewoon maar 1 ei Ohhhhh ik vind het zo moeilijk. Is hel heel truttig of weer Menopur te willen als het ook makkelijk kan? Ik heb er gewoon goede ervaringen mee. Het sloeg aan en ik had geen bijwerkingen. Het mengen ging me prima af. Ik zit meer met de opmerking dat ze utro hier normaal niet voorschrijven bij OI. Ik heb het dus wel gebruikt tot 12wk en ik weet zo zeker dat de combi Menopur, pregnyl en utro gewoon dé manier was. Ik sta er dus ook op dat ik het weer krijg
Bij 2 ivf pogingen gonal gebruikt veel eitjes maar weinig goede embryo’s. Bij poging menopur weinig eitjes, veel goede embryo’s en bij terugplaatsing nr 2 is mijn dochter ontstaan. Kan je utrogestan niet via je huisarts krijgen? Mijn ziekenhuis wilde vaak niet of een lage dosering hormonen voorschrijven. De huisarts wilde meewerken bij mij om recepten uit te schrijven.
Ik zou zeker in het geval van OI voor Menopur gaan, als je de keuze hebt. Het synthetisch vs. natuurlijk klopt inderdaad, maar mijn ervaring is ook echt dat Gonal (en Puregon) voornamelijk voor de hoeveelheid eicellen zorgt en Menopur voor de kwaliteit. In Menopur zit zowel FSH (wat de aanmaak stimuleert, net als bij Gonal en Puregon), maar ook LH (wat de rijping en dus de kwaliteit helpt). Gezien je er maar eentje nodig hebt, is kwaliteit véél belangrijker natuurlijk. Ik vond Clomid, Gonal, Puregon, etc. etc. echt de hel wat bijwerkingen betreft. Menopur was het enige waar ik geen last van had.. Ik vond dat zelf mengen trouwens juist heel fijn. Gaf me het idee dat ik er zelf iets aan bijdroeg, ofzo. Dat ik in ieder geval íéts zelf kon doen.
Thanks. Jij hebt eigenlijk precies verwoord wat ik belangrijk vind. Clomid vond ik ook een hel qua bijwerkingen. Ik werd er echt een heks door. Ook hartkloppingen, hoofdpijn etc. Ik geloof ook dat ze hier ovitrelle gebruiken ipv pregnyl. Maakt dat nog wat uit (qua bijwerkingen)? Ik ga dus weer voor Menopur Wat betreft de utro. Ik kan het altijd aan de huisarts vragen Maarja, wat moet ik als hij het niet wil voorschrijven? Dan zit ik straks met de gebakken peren. Terwijl ik er echt op sta dat ik het wil gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat dat de juiste combi was waarmee ik zwanger bleef en het goed is blijven gaan…
Wat utro betreft zou ik het niet "stiekem" gebruiken. Als je arts niet weet wat je gebruikt kan dat je behandeling negatief beinvloeden (wisselwerking met andere medicatie, bepaalde lab resultaten die niet goed te verklaren zijn of anders geïnterpreteerd worden etc). Wat betreft Ovitrelle en Pregnyl: Ovitrelle is synthetisch, Pregnyl weer natuurlijk (moeders voor moeders is voor pregnyl). Ik heb Ovitrelle gespoten. Ik vind de vloeistof best pijnlijk met inspuiten en ik werd er twee dagen neerslachtig van. Zag het allemaal negatief en somber in en ik voelde duidelijk dat dit door medicatie kwam en niet door mezelf. Voor de rest geen bijwerkingen. Pregnyl nooit gebruikt.
Nee stiekem doe ik niet maar vorige keer wel zonder medeweten gyn doorgebruikt tot 12 wk. Heb nu ander zh en andere huisarts. Pregnyl injecties waren ook een bitch. Dikke naalden (veel dikker dan Menopur) maar die zette ik gewoon met de Menopur naalden. Ging prima. Het gaat me meer om de bijwerkingen. Ik weet nu wel heel zeker dat ik weer voor menopur ga. Thanks dames
Hoi voor de pogingen van ons eerste kindje had ik ook baat bij menopur, ik kreeg eerst gonal-f maar dat bracht teveel eiblaadjes voor helaas. Sinds september zijn we bezig voor de tweede. Vanuit de poli werd meteen gestart met menopur gezien het vorige goede resultaat. Alleen helaas reageert mijn lichaam (door veranderd metabolisme misschien?) Nu niet meer goed er op en gaan we na 2 rondes overstimulatie toch maar weer.gonal-f proberen. Vind je het fijn als ik hier vermeld hoe dat gaat ter zijner tijd?