TSH 4 en zwanger worden

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MinnieM, 29 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieM

MinnieM Fanatiek lid

8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Hi ladies,

Momenteel in de mmm belandt. Volgende week HSG en in Augustus verder afspraken met fertiliteitsarts.

Onlangs ook bloed geprikt op hormonen. Ik wacht nog op de uitslagen.

Ik heb eens lopen snorren in mijn oude lab uitslagen. TSH is bij mij 10 jr geleden 3.1 geweest. 2 jaar geleden was TSH 4. Volgens de huisarts is dit prima en valt binnen de norm.

Op internet lees ik allerlei verhalen over een TSH die niet hoger mag zijn dan 2 als je zwanger wilt worden. Ik ga de vraag ook zeker stellen als ik bij de gyn zit. Maar ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen.

Xx

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.200
    1.995
    113
    Klopt wat je zegt. Mijn TDH was 4.6 dus wel bovem de norm. En heb nu dus medicatie. En streefwaarde is tussen 1 en 2.
    Ik zou zeker vragen om medicatie. In Belgie geven ze dit geloof ik ook sneller dan in NL.

Veel sterkte met de mmm. Hou vol!

MinnieM vindt dit leuk.
  3. MinnieM

MinnieM Fanatiek lid

8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Dank voor je snelle reactie. :)

Heb jij het idee dat het jou geholpen heeft met zwanger worden/blijven?

Ik lees dubbele verhalen op het forum. TSH zou rond 1 moeten zijn bij schildklierpatienten die zwanger willen worden. Bij niet-schildklierpatienten is tot 4 ok.

Geen idee of ik schildklier patiënt ben... Maar het zet je toch aan het denken. :rolleyes:

4. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.200
    1.995
    113
    Bij mij hielp het niwt echt geloof ik. Ze hebben het vastgw
    estwld nadat ik 2x spontaan zwanger was geworden in 2 jaar tijd, maar 2x een miskraam kreeg voor de 6w. Toen dus medicatie voor de schildklier en met hoopte dat het zwanger worden en blijven beter zou gaan. Maar er volgde geeen zwangerschap meer. Niet spontaan en niet met 6x IUI. Dus toen moest ik alanog IVF. Bij de 3e TP zwanger. Nu geen miskraam dus kannwel zijn dat de schildkliermedicatie daar nu wel echt voor helpt. Al zullen we dat nooit weten. Buiten de schildklier problemen zijn er overigens nooit andere oorzaken gevonden voor het moeilijk zwanger worden en de miskramen. Veel blijft een mysterie.

MinnieM vindt dit leuk.
  5. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    In Nederland is een tsh van 4 ok, kom je in Gent(hebben wij gelopen) willen ze de tsh max 2, voor een goede innesteling. Ik zat op de 3,7 destijds en nu met medicatie rond de 1.

6. MinnieM

MinnieM Fanatiek lid

8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Thanks voor je reactie. Ben je dan ook schildklier patiënt?

Ik lees dat schildklier patiënten met medicatie rond de 1 zouden moeten blijven. Maar niet schildklier patiënten kunnen dus tot max 4.

Heb je het idee dat het verlagen van je TSH geholpen heeft?

7. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben schildklierpatient (hashimoto). Als mijn TSH onder de 3 komt krijg ik hartkloppingen, diaree en paniekaanvallen. Lager dan 3 is een overdosering voor mij (ik slik medicatie).

Ik ben via de mmm zwanger geworden (ICSI), onder begeleiding van een endocrinoloog. Daarmee hebben we afgesproken dat TSH 3 goed was. Zodra ik zwanger was hebben we de medicatie wel opgehoogd en nu bloed prikken elke 6 weken (eerder heeft geen zin) om te zien wat de waarden zijn.

Ik ben al jaren patient. Ik geloof niet in de "magische" TSH van 1. Ik heb 2 jaar lang een TSH van 1 gehad en was daardoor zwaar beroerd. No way dat ik daar ooit naar terug ga. Anderen zweren erbij.

Mijn advies? Ga naar een endocrinoloog (laat je doorverwijzen door de huisarts). Laat je bloedprikken op TSH, FT4 en vitamine D of meer als de arts dat nodig vind. Luister naar het advies van die arts. Laat je niet opfokken door allerlei adviezen op internet, dieten met of zonder jodium, supplementen, osteopaten, homeopaten, holisten etc. Luister, alsjeblieft, naar een ARTS.

Einde betoog :p

MinnieM en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ben ik een schildklierpatiënt, ja denk ik want slik al jaren medicatie maar volgens Nederlandse normen niet. Ben nu voor de 5e keer zwanger (zoals te lezen 3 kindjes kwijt en 2x een mk)en mijn medicatie is direct opgehoogd. Mijn tsh is nu 0.99.

Gent hanteert een lagere tsh dan Nederland omdat te hoog je kansen verminderen. Ik heb geluisterd en ben medicatie blijven slikken, ook terwijl ik na de tweeling over ben gegaan naar MCK.

Welke keuze jij Maakt, zou ik in overleg doen met jouw huisarts of ziekenhuis.

9. MinnieM

MinnieM Fanatiek lid

8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    @Fennec Gheghe. Helder verhaal.

@poppetje77 thanks voor de toelichting.

Ik was in de veronderstelling dat er een richtlijn was qua waarden. Maar lees steeds meer uiteenlopende verhalen.

Ik kaart het sowieso aan bij de gyn hoor. Zie eerdere post van me. Maar het blijft toch fijn om ervaringen te delen/ te lezen. :thumup:

Fennec vindt dit leuk.
  10. dame82

dame82 Fanatiek lid

29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier een waarde van 3,19. Binnen de Nederlandse norm, Gent vond de waarde te hoog. Geen schildklierpatient trouwens.
    Wij waren al ruim drie jaar bezig: 8 mislukte iui-pogingen en 7 mislukte ivf-terugplaatsingen. Wij hadden nog een laatste terugplaatsing en zouden daarna in Gent voor een nieuwe poging starten. Alvast begonnen met de medicatie ter voorbereiding en toen bleef nummer 8 zitten: zwanger.
    Bewijs dat het aan de medicatie ligt heb ik niet, maar voor mij voelt het natuurlijk wel zo na al die mislukte rondes. Ik zou zeker proberen iets met je waarde te doen!
    Succes en hoop dat je snel een positieve test in handen hebt!

MinnieM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina