inval verloskundige :-(

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Sassa, 7 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassa

Sassa Lid

5 jun 2006
    56
    0
    6
    in een winkel
    noord holland
    wij gingen vol goede moed afgelopen dinsdag naar de verloskundige we hadden een vervanger omdat de rest allemaal op vakantie was...

T begon al met dat ik een negatieve bloedgroep heb waar wat extra dingen aan vastzitten ...(geen probleem mijn moeder had dat ook ) ..
    maar deze verloskundige maakte er bijna een drama van .. was blij toen ze klaar was met praten en dat we naar t hartje zouden gaan luisteren..

jawel...dat kon ze dus niet vinden...(kan gebeuren was toen net 14 weken )
    maar ze ging de batterijen van de doptone veranderen ,want dat zou t wel zijn volgens haar .. na in totaal 20 minuten te hebben gezocht...stopte ze ermee want ze kon niks vinden :(
    ze begon gelijk een verhaal dat t waarschijnlijk niks ergs was ...maar tja je weet t niet he en t is nog zo vroeg en bla bla bla ... t verhaal werd weer erg dramatisch :confused:
    en deze inval verloskundige was nog niet bevoegd om echo foto's te maken.. dus werd er snel met t ziekenhuis gebeld en we konden gelijk terecht voor een echo...na nog een dramatisch afscheid(alleen de negavtieve kant werd belicht)
    ging ik super gestresst de auto in ..met bonkend hart naar t ziekenhuis...
    na een half uur.. kwam t verlossende plaatje niks aan de hand ..de kleine was gewoon erg druk..

ik vind het jammer dat ze dit niet heeft gezegd dat t ook zo zou kunnen zijn dat t kindje gewoon erg beweeglijk was....
    nu moet ik dus over 4 weken weer naar haar pfff zie t helemaal niet zitten .. :(

lees wel vaker van dit soort verhalen ..maar moest t echt even kwijt :)

2. Niet meer actief

sjee.. het "hoe maak ik iemand onzeker" deel van haar opleiding heeft ze goed begrepen zeg.

Ik had bij As steeds andere VK's. Dat boeide me ook niet zo hoor, maar nu met nr 2 heb ik wel even goed verzonnen of ik nog eens bij hun wilde.

Aangezien ik in het ziekenhuis wil bevallen, waar zij de bevalling toch niet mogen begeleiden, heb ik dus besloten om maar weer bij hun te gaan. Ik hoop alleen dat ik nu toch wel op zijn minst 1 iemand meer dan 1 keer zal zien.

Ik ben blij dat er niets aan de hand is met je ukkie!

3. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    hey mag ik iets vragen?
    ik heb ook een negatieve bloedgroep (O-NEGATIEF) maar ik wist niet dat hieraan nadelen zaten...? kun je ze misschien met me delen dan ben ik ook wat beter voorbereid....

4. Sassa

Sassa Lid

5 jun 2006
    56
    0
    6
    in een winkel
    noord holland
    Rhesus en zwangerschap
    Wanneer een vrouw rhesus-negatief is en haar partner rhesus-positief, dan kan hun kind rhesus-positief bloed hebben. (afhankelijk van het fenotype van de vader : bij DD is de factor 100% postief, bij Dd is de factor 50% positief en 50% negatief.)

Tijdens de bevalling komt soms (vooral bij keizersnede en afhaling van de placenta) een beetje bloed (meestal minder dan 0,1 ml)van de baby in de bloedstroom van de moeder terecht. Langs die weg komen de rhesusfactor-antigenen van het kind in aanraking met het rhesus-negatieve bloed van de moeder. Resultaat: de moeder begint antistoffen te maken tegen rhesusfactor. Bij een volgende zwangerschap worden deze antistoffen met het moederlijke bloed meegevoerd doorheen de moederkoek naar de foetus. Is ook dit kind rhesus-positief, dan gaan de antistoffen van de moeder het bloed van het kind vernietigen.
    Daarom wordt het bloed van een rhesus-negatieve vrouw die zwanger is van een rhesus-positief kind, gecontroleerd op de aanwezigheid op rhesus-antistoffen, ook tijdens de eerste zwangerschap.(dit gebeurd in de 30ste week,ookal weet men niet wat de bloedgroep is van de baby) Het is immers altijd mogelijk dat enkele foetale bloedcellen doorheen de moederkoek lekken en de productie van antistoffen bij de moeder in gang zetten.
    Na de bevalling van een rhesus-positief kind(bloedgroep van de baby wordt uit de navelstreng gehaald) krijgt de moeder een dosis rhesus-immuunglobuline toegediend (spuit RhoGam® ). (binnen 24 of 48 uur is verschillend per site vermeld )Dit serum voorkomt dat er rhesus-antistoffen aangemaakt worden en/ afgebroken worden en een volgende zwangerschap onveilig maken.
    Vindt men reeds rhesusfactor-antistoffen tijdens de zwangerschap, dan zijn er twee mogelijkheden. Of men laat het kind vroeger geboren worden, om te vermijden dat het een ernstige bloedarmoede ontwikkelt. Of men dient het kind een bloedtransfusie toe terwijl het zich nog in de baarmoeder bevindt. Hierdoor wordt tijd gewonnen en blijft de baby in de baarmoeder tot hij levensvatbaar is

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @ gupsie: mijn VK doet wel de begeleiding als je bevalt in het ziekenhuis. Da's vrij gebruikelijk.

6. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Ben zelf ook rhesus negatief.
    M'n 1e kindje was positief dus heb toen een spuit gehad.
    Ook nu hebben ze met 30 weken m'n bloed afgenomen om te kijken of ik antistoffen in m;n bloed heb.
    In de meeste gevallen is dat niet zo dus ik maar me er niet zo druk om.

Is m'n kindje straks positief dan krijg ik weer een spuit en is het negatief dan is alles voor niks geweest ;) zegt de vk.

Had wel bij m'n 1e bevalling een operatieve verwijdering van m'n placenta.
    Kan het dan nu wel zo zijn dat ik antistoffen heb aangemaakt?

Silly

Deel Deze Pagina