Nauwkeurigheid echo etc..

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MamavanK, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanK

    MamavanK Bekend lid

    25 aug 2010
    526
    81
    28
    Hee allemaal!

    Als ik nou donderdag 10 weken ben, dan ben ik dus de 6e van januari bevrucht. Ik ben een paar dagen teruggezet, want volgens mij ben ik eerder bevrucht. Ik heb de 6e nl geen sex gehad.. Wie kan me uitleggen en vertellen wanneer ik hooguit kan zijn bevrucht?

    En als een echo je een paar dagen terugzet.. (op 9weken) dan kan ik er toch vanuit gaan dat die meting betrouwbaar en nauwkeurig is?

    Sorry voor t warrige verhaal haha!

    Liefs!
     
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Een echo is nooit zo nauwkeurig, dat je de precieze bevruchtingsdatum kunt bepalen. De kruisjes tijdens de meting worden handmatig in het scherm gezet. Een milimetertje opschuiven, zorgt al voor een verschil in zwangerschapsduur. Alleen als je precies weet wanneer je eisprong was, dan zou je de bevruchtingsdatum kunnen uitrekenen.

    Trouwens: Zaadcellen leven gemiddeld 2-3 dagen, soms zelfs langer. Dus je hoeft niet persé seks te hebben gehad op de bevruchtingsdatum. Als je het 2-3 dagen daarvoor gedaan hebt, dan kun je daar ook zwanger van zijn geworden.
     
  3. MamavanK

    MamavanK Bekend lid

    25 aug 2010
    526
    81
    28
    Dat weet ik. Maar ik vraag me af of de bevruchting misschien later plaats heeft kunnen vinden. Ik heb echt een vervelende voorgeschiedenis en vraag het me gewoon af. Dank je voor je antwoord..

    Liefs!
     
  4. kimv

    kimv Fanatiek lid

    8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Ik werd zomaar twee weken terug gezet?? Volgens echobureau zou het een miskraam worden maar heb ondertussen een kern gezonde zoon.

    groetjes kim

    Mag ik vragen waarom je het zo nauwkeurig wilt weten? Of ben ik dan erg brutaal
     
  5. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    het heeft niet zo zeer het de bevruchting te maken maar met de in nesteling. als je een snelle in nesteling hebt ben je eerder uit gerekend. een innesteling kan tot 7 dagen duren
     
  6. MamavanK

    MamavanK Bekend lid

    25 aug 2010
    526
    81
    28
    Nouja.. Wij hebben een zoontje gehad met een chromosomale afwijking. Dus al die verschillen met echo's! Maar het is dus wel zo dat wat ze hebben opgemeten, echt klopt? Dat ik niet ineens nog korter zwanger ben?

    Pff. Ik ben blij dat ze me goed opvolgen, ben nog steeds angstig!
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    de termijn van de echo klopt deze word ook aan gehouden voor uitrekende datum.

    bij de eerste werd ik 14 dagen terug gezet. ik had blijkbaar een laat ei en een nog latere innesteling
     
  8. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Amfy De zwangerschapsduur wordt berekend aan de hand van de dag van de eisprong/bevruchting. De snelheid van de innesteling heeft daar niks mee te maken. Als je een snelle innesteling hebt, ben je niet eerder uitgerekend. Want de ontwikkeling van een kindje begint op de dag van de bevruchting, dan beginnen de cellen met delen en ontstaat er een embryootje.

    MamavanK Een echo is op zich vrij nauwkeurig wat de meting van de zwangerschapduur betreft. Er kan wel eens verschil in zitten doordat de kruisjes net wat anders staan. Maar als ze bij jou op 10 weken uit kwamen, kun je ervan uitgaan dat je ook daadwerkelijk ongeveer 10 weken zwanger bent. Er mag altijd een verschil van maximaal een week in zitten, als je de uitgerekende datum en de echo vergelijkt.
     
  9. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Zwangerschappen zijn geen nauwkeurige wiskunde. En echo's ook niet :)
    Als de echo een termijn geeft, zou de echo enkel zeggen dat het eitje zich op de eerste dag van die termijn, (voor jou dus de 6e) zou hebben ingenesteld. Bevruchting kan dan wel tot 2 weken eerder hebben plaatsgevonden: een eitje is namelijk vanaf de eisprong tot aan de innesteling ergens tussen de 2 dagen en de 2 weken onderweg :)
    Verder zijn echo's dus niet zo nauwkeurig als men je wel wil laten geloven: elke milimeter er naast scheelt gelijk weer een paar dagen. En echoscopisten meten niet heel geweldig nauwkeurig. Dat is ook geen ramp: een paar dagen meer of minder, maakt niet zoveel uit...

    Daarnaast wordt er gesteld door artsen dat in die eerste termijn alle vruchtjes even hard groeien. Hier op het forum zijn er genoeg verhalen van meiden die bij een vroege echo in eerste instantie op een bepaalde datum gezet worden en een week later komt de echo ineens op een hele andere datum uit: dat heeft enerzijds te maken met het niet zo nauwkeurige meten, en anderzijds met volgens mij het feit dat ook in dat eerste trimester kindjes in groeispurts groeien, (zoals ze dat de rest van de zwangerschap ook doen).

    Van die 9 weken kun je dus prima uitgaan.
    Mocht het erg afwijken van je eigen cyclusdatum en eea niet verklaarbaar zijn door een latere of vroegere eisprong en de verschillen die kunnen ontstaan door de duur van de innesteling, dan zou je met je VK wel kunnen overleggen of het nodig is om in de laatste weken van je zwangerschap alles wat extra in de gaten te houden...
     
  10. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    waarom legd de gynn het dan zo uit aan me hahahahaha

    ach maakt ook niet uit een echo is vrij nauwkeurig
     
  11. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Onze echoscopist vertelde dus anders: het verschil tussen cyclusdatum en echodatum mag max 2 weken zijn, vanwege die termijn van innesteling.
    Verder weten ze eigenlijk nog heel weinig over die vroege termijn, dus er kan helemaal niet met zekerheid gezegd worden of een langere duur van innesteling geen effect heeft op de duur van de zwangerschap...

    Ik heb het bij de zwangerschap van Thirza gehad: ik wist mijn eisprong zeker, (getempt en vanaf eisprong hogere temp gehad en andere fysieke symptomen gemerkt). Blijkbaar heb ik een lange innesteling gehad, want bij de echo eerst 2,5 week en daarna 1,5 week teruggezet. Vervolgens ging Thirza over die datum ook nog eens 2 weken overtijd, en ben ik dus in totaal 44 weken zwanger geweest...
     
  12. Sahi

    Sahi VIP lid

    4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    iemand die ik ken is met 20 weken nog vooruit gezet in haar uitgerekende datum, dus ook lekker vaag...
    maar je moet maar uitgaan van wat de gyn zegt.
     
  13. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou dat lijkt me vreemd!
    Ik had maandag de 20-wekenecho. Echoscopist zei dat de eerste 12 weken het kindje volgens een schema groeit en dus je termijn bepaald kan worden en dat hij/zij daarna op eigen tempo groeit.

    Mijn baby was bij de 20-wekenecho niet zo heel groot en ruim binnen de marges. De uitgerekende datum verandert echt niet meer, legde ze uit!
     
  14. Sahi

    Sahi VIP lid

    4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    dan zijn ze in zwijndrecht heel raar ;)
     
  15. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou inderdaad
     
  16. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Het kan zijn dat een datum later alsnog aangepast wordt, als daarover eerder al twijfel was en dat bevestigt wordt bij een latere echo. Maar dat gebeurt niet zo vaak, dus Skatjes vriendin is een van die uitzonderingen :) Doorgaans wordt de termijn idd echt niet meer aangepast, omdat hoe verder je in de zwangerschap komt, hoe lastiger het wordt om goed te meten.

    Verder dus over dat vaste schema: daar gaan ze wel van uit, maar daar is wetenschappelijk helemaal niet voldoende grond voor. Is gewoon nog veel te weinig onderzoek naar gedaan, (en ook lastig, omdat veel vrouwen hun eisprong helemaal niet weten).
     
  17. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee precies, na zoveel weken passen ze het gewoon niet meer aan.. Tenzij je natuurlijk pas na een week of 15 komt aankakken met de mededeling dat je geen idee hebt hoe lang je zwanger bent :p
     
  18. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Mijn datum is uiteindelijk in week 37 of 38 ofzo nog aangepast: bij de eerste echo werden we 2,5 week terug gezet. Echoscopist gaf aan niet goed te kunnen meten, dus wilde dat het opnieuw gedaan werd.
    Tweede termijnecho werden we weer een week vooruit gezet, (dus ten opzichte van onze cyclusdatum 1,5 week terug).
    Die echoscopist zei vervolgens: ja, verschilt maar een week met de vorige datum, dus die vorige datum houden we aan. Ik uitleggen, maar nee, ze bleef erbij, was onzin om aan te passen.

    Met VK besproken, die luisterde niet heel geweldig.
    Uiteindelijk dus in week 37/38 nog eens aangekaart, en misschien scheelde het dat ik met BI liep, maar toen gaf VK aan dat het idd wel vreemd was dat eerste datum aangehouden werd, als die echoscopist aan had gegeven dat ie niet goed had kunnen meten. En we hadden natuurlijk niet voor de lol een tweede termijnecho, (wij vonden het wel leuk natuurlijk ;)).
    Dus toen alsnog de datum een week naar voren gezet.
    Tja, ging ze daar toch nog 2 weken overheen, hahaha. Maar goed, voordeel was wel dat als Thirza dat weekend niet geboren was, ik 2 dagen later wel ingeleid zou zijn, en anders zou dat nog een week hebben moeten wachten.
     
  19. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Pff wat een gedoe. Haha denk je t ongeveer te weten, gooien ze het alsnog om!
     
  20. Assje

    Assje Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik heb bij de intake mijn eerste dag van de laatste menstruatie doorgegeven en op basis daarvan werd mijn uitgerekende datum voorspeld. Omdat ik een iets late eisprong had, ging ik er zelf vanuit dat ik een paar dagen achteruit gezet kon worden bij de echo, maar meer dan 4 kon weer niet want daarna had ik geen gemeenschap meer gehad. Ik vond de opgegeven datum dus wel passend, vooral als de innesteling gewoon voorspoedig verlopen was.

    Komen we bij de eerste echo, word ik 3 dagen vooruit gezet. Ze vroeg of dat wel kon. Ja dat kon op zich wel want we hadden de twee weken ervoor regelmatig gemeenschap gehad. Ik vond het wel apart, want ik had mijn eisprong toch gevoeld? Vooruit zetten kon in mijn ogen niet, tenzij het een razendsnelle innesteling geweest was. Afijn, wat maakt mij het uit, 3 dagen vooruit it is!

    Kom ik afgelopen week bij de 2e echo (medische), word ik weer 3 dagen terug gezet! Dus nu weer op de datum waarvan ik dacht dat die klopte. Ik vertelde wat er de vorige keer was gezegd en toen zei deze echoscopiste tegen me dat het in zo'n vroeg stadium echt om een paar dagen per millimeter gaat.
    Omdat in het begin alle vruchtjes ongeveer even snel groeien hebben ze een vrij stabiel gemiddelde, maar als iemand niet heel nauwkeurig is met het zetten van het kruisje of als jouw vruchtje nou toevallig wel ietsje sneller of langzamer gegroeid is, kan dat zo een paar dagen schelen bij de bepaling!

    Ze zei dat ik me daar dus niets van moest aantrekken en gewoon de datum aan moest houden die ik zelf wilde. Persoonlijk maakt het me echt niet uit of ik nu 13w4d ben of 13w1d. Je bevalt toch meestal niet op de uitgerekende datum. Wat zijn 3 dagen op een zwangerschap van 40 weken? Als het om weken ging was het een ander verhaal. Ik hou dus lekker de datum aan die bij de eerste echo gegeven is, want ik blijf niet mijn banner en agenda veranderen ;)
     

Deel Deze Pagina