Kun je een eisprong hebben als je niet menstrueert?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mijnhumpie, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit al een tijdje met wat onduidelijkheid waarover ik ook op het internet geen duidelijk antwoord op kan vinden. Dus ik hoop dat iemand hier mij misschien kan helpen.

Ik heb op 29 februari mijn laatste pil geslikt. Ik gebruikte de Cerazette i.v.m. borstvoeding. Ik heb mijn dochtertje ruim 2,5 jaar met liefde borstvoeding gegeven, inmiddels heb ik dat helemaal afgebouwd. Vanaf mijn zwangerschap van mijn dochter (3,5 jaar geleden) ben ik nooit meer ongesteld geweest. Een paar maanden na mijn bevalling ben ik aan de Cerazette gegaan en deze pil heeft geen stopweek en ik werd dus ook nooit ongesteld. Dus het komt erop neer dat ik inmiddels al 3,5 jaar niet meer ongesteld ben geweest... Heerlijk maar... sinds ik dus gestopt ben met de pil, ben ik ook nog niet ongesteld geworden. Ik weet dat het een tijdje kan duren omdat je lichaam zelf weer aan het werk moet. Maar wat ik niet begrijp is dit:

Ik heb elke maand krampen in mijn onderbuik en links/rechts (eierstokken?). Op 16 mei had ik heftige kramp, van korte duur (20 seconden?) leken wel weeën! Op 17 juni had ik dit weer... Ben benieuwd of ik het over een paar dagen weer heb. Maar ik word dus niet ongesteld. Ook heb ik verschillende soorten afscheiding (cervixslijm?) Soms heel helder en veel (duidt op eisprong?).

Wat ik voornamelijk wil weten is of je een eisprong kunt hebben zonder ongesteld te worden? Want als ik de "gebeurtenissen" in mijn lichaam bekijk, dan lijkt het of het met mijn cyclus/eisprong te maken heeft. Maar als je een eisprong hebt, dan hoor je toch ook ongesteld te worden wanneer het eitje niet bevrucht wordt?

En nee, ik kan niet zwanger zijn, we hebben het tot afgelopen weekend met condoom gedaan (omdat ik eerst een menstruatie wilde afwachten, maar dat wachten duurt nu wel lang..!) en ik heb vorige maand een zwangerschapstest gedaan (voor de zekerheid).

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Alvast ontzettend bedankt!!

2. NinaD

NinaD Niet meer actief

Hoi,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.....:) Nee, je kunt geen eisprong hebben gehad, wanneer er geen menstruatie is geweest. Het kan zijn dat je krampen voelt doordat de baarmoederslijmvlies ondertussen heel dik is geworden wegens het ontbreken van de cyclus. Het is niet gevaarlijk, maar kan pijnklachten geven. Jouw hormoonhuidhouding is waarschijnlijk nog niet hersteld.
    Bij een aandoening zoals endometriose komt het weleens voor dat de eitjes niet kunnen springen, omdat de eileiders dicht zitten. Dan hebben zij ook geen cyclus. Ovulatie is dan hormonaal mogelijk, maar wordt letterlijk tegen gehouden. Dan kunnen dames pijnklachten hebben in de flanken en rug.

Ik denk dat je het beste een afspraak moet maken met de huisarts, aangezien je klachten hebt. Ook al is alleen om gerustgesteld te worden :)

Groetjes, N

3. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik ben net bij de FA in het ziekenhuis geweest en die vertelde dat je een menstruatie bloeding moet hebben anders heb je geen eisprong. Je niet bevruchte eitje levert dat op.
    Ik zou als ik jou was even naar de dokter en dat uitleggen, zodat je evt. je menstruatie op kan laten wekken.

4. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Nee er komt geen eisprong.
    Je lichaam moet wennen aan de andere, mindere, hormonen!
    Niet te druk om maken..
    Als je dat wel doet even naar de dokter toe, dan voel jij je misschien wel weer beter!!

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik heb welens een raar kaartje gezien waarbij dit wel zo leek te zijn. Ik denk dat bij haar ook geen eisprong was, maar dat haar hormoonhuishoudeing ook de weg kwitj was. Zij had een cyclus van 30 dagen (leek en elke keer na dag 16 ging haar temp omhoog en dan na 14 dagen weer omlaag, maar geen ongi. Heel bizar. Maar dat is een hele grote uitzondering, waar je niet blij mee meot zijn. Als je het zeker wilt weten, zou je eens meoten temperaturen. Zonder stijging, geen eisprong. En reken daar ook maar op.

Het doet me een beetje denken aan mijn huidige cyclus. Sinds 19 februari geen menstruatie meer, maar ik herkende wel een cyclus met krampen en cervixslijm. Helaas betekentde het bij mij waarschijnlijk pcos. Ik heb nu iets gekregen om een bloeding op te wekken
    Het zal bij jou misschien wel komen door het stoppen emt de pil maar nakijken kan allicht geen kwaad. Ik zou wel vragen aan je ha of je je menstruatie een keer kunt opwekken met een middeltje, want als je baarmoeder nooit schoonmaak houdt, is dat ook niet goed.

6. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor de duidelijke reacties! Ik heb er ook al aan zitten denken om een verwijzing te halen voor de gyn. Ben onderlaatst al bij mijn huisarts geweest (voor wat anders, maar toen heb ik dit wel gemeld) en zij wilde mij wel een verwijzing geven. Maar ik denk dat ik daar nog even mee wacht tot na 6 maanden. Het is nu 4,5 maand geleden dat ik met de pil gestopt ben en ik had al verhalen op internet gelezen dat het soms wel tot een jaar (!) kan duren voor je weer ongesteld wordt... pffff...

Daarnaast, het feit dat er wel van alles gebeurt in mijn lichaam zie ik als positief; er gebeurt iets dus blijkbaar is mijn lichaam bezig om weer aan het "werk" te gaan. Of zie ik dat verkeerd?

Babke, wat jij zei over dat het ook niet goed is als je baarmoeder nooit schoonmaak houdt, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Kan het dan dat het baarmoederslijm wordt opgehoopt zeg maar? Moet toch een keer loslaten??

7. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Hoi, dat wist ik dus ook niet tot afgelopen week. Ophopen doet het niet. Ik dacht ook dat ik een giga dik slijm al moest hebben, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ondanks dat ik dezelfde kalchten had als jij. Dat dikker worden gebeurt namelijk pas na de eisprong. Mijn eitjes zijn niet ver genoeg gegroeid (dat voelde ik dus) en uitgegroeid tot meerder cystes. Die gaan als het goed is wel weer weg.

8. Nyna

Nyna Niet meer actief

Ja, je kunt een eisprong hebben voor je menstruatie (ik had na mijn bevalling een hele lange cyclus, toen mijn eisprong en ongeveer 10 dagen later de menstruatie) ;) maar als je geen menstruatie krijgt, heb je ook hiervoor geen eisprong gehad ;)

9. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vanmorgen toch nog maar even naar de huisarts gebeld voor die verwijzing naar de gyn. Volgende week kan ik de verwijsbrief ophalen en dan ga ik toch maar een afspraak maken. Er zal vast ook wel een wachtlijst zijn, dus eer dat ik terecht kan zijn we misschien zo 2 maanden verder en dan is het al 6,5 maand geleden dat ik niet ongesteld ben geweest. Hopelijk word ik het in de tussentijd alsnog!

Ik ga me nu alleen maar zorgen zitten maken. Wat als er toch iets niet goed is? Als ze nou even een echo kunnen maken of zo, dan weet ik tenminste of het goed is of niet. Dat is voor mij het belangrijkste, die geruststelling. Voor hetzelfde geldt ben ik nog 3 maanden aan het afwachten en dan blijkt uiteindelijk dat er iets niet goed is, daar heb ik geen zin in.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!!

Deel Deze Pagina