Wat is je eerste herinnering

Discussie in 'De lounge' gestart door Madelie, 28 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik kan me de kleur van de buggy waar ik in zat heel goed herinneren, ik denk dat ik daarin heb gezeten tot ik een jaar of 3 was?
    De herinnering daarna was de kleuterschool.
     
  2. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik was met mijn moeder op vakantie in Spanje. Ik had mijn enkel verzwikt en mijn moeder had er heel lief een verbandje om heen gedaan. Ik voelde me natuurlijk ook vreeeeeselijk zielig. Ook stond het hotel tegen een bergwand en kon je in het trappenhuis die wand zien, als kind vond ik dat doodeng. Ik was toen denk ik rond de 2,5.
     
  3. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik heb een keer een vaas van mijn moeder express laten vallen terwijl ze me aankeek en zei dat het niet mocht. Ik deed 't toch. Ik was rond de 2 jaar

    Ik heb een keer de oppas buiten gesloten want dat vond ik grappig. Ik was 1,5 ongeveer

    Ook weet ik nog dat ik op de psz rondliep en niet wist waar ik mee moest gaan spelen. Ik was 2,5 ongeveer
     
  4. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Toen ik een jaar of 3 was en alles bij elkaar gegild heb bij de Kidsclub bij centerparcs omdat ik bang was van orriesosorry.
     
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Mooie herinnering dat je die veiligheid bij haar voelde. Om te koesteren.
     
  6. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Lief! Dat doe ik ook, ik vind het een heel warme eerste herinnering.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  7. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    1 van mijn eerste herinneringen was ik denk ik 1 of 2 jaar, mijn moeder nam mij 's ochtends regelmatig bij haar in bed en zette me op haar opgetrokken knieën en vertelde dan een versje over de bibelebontse berg. Ook weet ik nog goed dat ik bij haar achterop de fiets zat en zij mij naar de psz bracht, ik wilde daar helemaal niet naartoe dus was vaak erg verdrietig. De psz zat in een voetbalkantine en het stonk daar altijd naar rook en bier.
     
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Dat ik bijna ben verdronken
    Ik was 3 maar ik weet alles nog..
    Verder weinig echt sterke herinneringen op zulke jonge leeftijd
     
  9. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Hey, wat bijzonder, dat is ook mijn herinnering. :o: Zaten wij soms op dezelfde psz? Ik wil de plaatsnaam hier niet noemen ivm mogelijke herkenbaarheid, maar de eerste letter is een B. Bij jou toevallig ook?
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.042
    113
    Vrouw
    Pfoee lastig... toen m'n zusje werd geboren (Ik was 5) en ik mocht trakteren op de kleuterschool, was zo trots
     
  11. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Mosselen eten met mijn ouders en broer. De eettafel stond toen ergens anders, dus vandaar dat ik weet dat ik ongeveer 2,5 was.
     
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Oh dat versje vertelde mijn moeder ook! En toen was ik ook heel klein. Wat leuk, door jou herinner ik mij dat nu ook weer.
     
  13. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Oh wat vreselijk zeg!
     
  14. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Ik vind dat lastig.. weet niet of ik dingen het herinner of weet door foto's of video's.

    Enige wat ik zeker herinner (zal gek zijn als er foto's van zijn...) was dat de juf van mijn psz was aangereden. Kapotte spijkerbroek, schrammen.. geen idee of ze die dag ook is gebleven, maar weet dat ze binnen kwam.
     
  15. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Nee hihi die plaatsnaam begon met een W. Misschien was het vroeger de trend om die twee zaken met elkaar te combineren?
     
  16. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.449
    7.291
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Op mijn 5de verjaardag telde ik mijn 5 vingertjes, ik kan me dat nog zo voor de geest halen, heel gek! Dat ik mijn handje voor mij uitsteek en dan een...twee...drie..vier..vijf!! haha
     
  17. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Dan is het in elk geval niet de zelfde psz geweest. ;) Het zou goed kunnen dat het vroeger vaker werd gecombineerd, inderdaad. Best efficient natuurlijk. Maar dat zou tegenwoordig echt niet meer voorkomen.
     
  18. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Ik, rijdend op een blauw met geel tractortje in de gang op de psz.
     
  19. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik heb er drie . Chronologische volgorde weet ik niet.

    Eerst is dat ik moest plassen e n mijn moeder wilde niet mee Naar de wc. Ik moest maar in de vijver plassen...

    En dat ik naar de psz werd gebracht en ik een uur heb zitten huilen dat ze weg ging.

    En dat ik uitleg kreeg waarom er een traphekje boven aan de trap zat (wij woonden boven de winkel)
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    #40 GroeneBomen, 29 jul 2019
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
    Ik denk ook dat het onmogelijk is als mensen zich iets herinneren van hun eerste jaar. Dat zijn herinneringen die ons verteld zijn of die we kennen van foto's.

    Vond dit wel mooi uit de nrc en ook overeenkomstig met wat ik zelf heb geleerd;
    De onderzoekers, onder leiding van de bekende geheugenpsycholoog Martin Conway (University of London) noemen dit soort gedetailleerde herinneringen van voor het derde levensjaar ‘onwaarschijnlijk vroeg’. De laatste decennia is in het geheugenonderzoek duidelijk vastgesteld dat er van voor de tweede verjaardag geen herinneringen bewaard blijven.
    De vroegste kinderherinneringen, vanaf het derde levensjaar, zijn ongeorganiseerd, fragmentarisch en raadselachtig. Pas met het vijfde levensjaar komen er meer samenhangende herinneringen aan ‘gebeurtenissen’. Eerder dan twee jaar oud zijn er dus zéker geen gedetailleerde verhalen mogelijk over een box met speelgoed waarin je nog niet kon staan en je moeder die je door de kamer ziet lopen wier aandacht je niet kunt vangen omdat je nog niet kon praten, zoals een van de herinneringen in de enquête luidde (met anderhalf jaar). Sowieso geldt in de geheugenwetenschap een herinnering als steeds onbetrouwbaarder naarmate er meer details inzitten.


    Mijn vroegste herinnering was op de peuterspeelzaal, ik ging pas heen na mijn derde verjaardag en daar was een wipwap binnen in de ruimte.
    Gevolgd door mijn opa in het ziekenhuis en ik kreeg een snoepje van hem. Kort daarna is hij overleden (maar als 3,5 jarige wist ik dat niet dat het zijn sterfbed was, die herinnering is dus deels ingekleurd door mijn vader dus de tijd tussen ziekenhuis bezoek en sterven is mij ook niet bijgebleven)

    Mijn eerste echt gedetailleerde herinnering was van groep 2, ik was 5 (geen idee in welk seizoen dit plaatsvond), toen er een nieuw meisje uit mijn klas niet door moeder werd opgehaald (vergeten) in de pauze en mijn moeder haar meenam met ons mee. Ze stond verloren voor de dichte deur van de school. Dat meisje is mijn beste vriendin geworden en nog steeds.
     
    Mamafiets en Lana1986 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina