Wat is je eerste herinnering

Discussie in 'De lounge' gestart door Madelie, 28 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #41 Zoe123, 29 jul 2019
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
    De trap naar boven bij de (zo noemde men het toen) crèche. Daar ben ik geweest tot ik 3 was.

    Het blauwe campingbedje met blije hondjes, bij mijn opa en oma in hun vakantie huisje.
    Dat ik over de rand keek en opa en oma zag. Toen ik 3 was kreeg ik een opklapbed (hebben ze me ooit verteld). Heb overigens nooit een foto gezien van het campingbedje. Maar mijn opa en oma wisten het nog wel.
    En de kippetjes daar.
    Alle herinneringen die ik heb van deze plek zitten in het “veilige haven” gedeelte van mijn hersenen.
    Das zo bizar! Als het niet lekker loopt in mijn leven, ala ik druk ben, verdrietig of boos, krijg ik de meest gekke dromen hier over. Dat er bulldozers over het huisje (dat overigens al 15 jaar geleden gesloopt is) heen rijden, dat het bos gekapt is en er flats staan (midden in het bos). Er zijn al 100 varianten langs gekomen. Een heel onveilig gevoel.
    Terwijl het geluid van een zoemende hommel mij juist rust geeft, terug brengt naar toen, de stilte daar, alleen de natuur om me heen.
    Bijzonder hoe je hersenen herinneringen gebruiken..
     
  2. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Dat ik versuft omhoog keek naar het balkon waar ik vanaf viel.
    Omdat ik aan de buitenkant van het balkon wilde klimmen.
    Was 3 of net 4 denk ik.
     
  3. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik heb heel soms in een flits een soort vage flashback gevoel en geur tegelijk van hoe het was toen ik borstvoeding kreeg, en mijn moeders geur. Heel rare vage gewaarwording. Soort oergeur. Geen smaak. Dat kan eigenlijk niet want ik heb maar een paar weken borstvoeding gehad Beetje raar verhaal sorry haha:confused:. Maar misschien is het van de periode dat mijn broertje geboren was? Zou kunnen dat mijn moeder me voor de grap toen ook wel eens liet drinken. Toen was ik 2,5. Zijn geboorte kan ik me wel herinneren, dat ik hem vast mocht houden en mijn moeder bang was dat ik hem zou laten vallen
     
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik weet nog dat we bij Kraantje Lek waren en dat we voor de deur stonden en ‘een hand’ probeerde de deur open te maken, maar dat lukte niet. Jaren later vertelde mijn oma dat ik toen 2,5 was en dat zij, haar moeder en ik daar toen waren en dat het gesloten was. We konden daarom niet naar binnen.
    Grappig vond ik dat.

    Wat een leuk topic trouwens!
     
  5. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Dit idd. Kinderen lijden dan ook aan “infantiele amnesie”: het onvermogen om gebeurtenissen van de eerst 3 à 4 jaar van je leven te herinneren. Dingen die je denkt te herinneren op zeer jonge leeftijd komen dan ook van verhalen die je hebt gehoord of van foto’s die je hebt gezien. Kan ook onbewust zijn gegaan, misschien weet je niet eens meer dat je iets hebt gezien of een verhaal hebt gehoord. En als je je iets maar goed genoeg inbeeldt kan je zelfs valse herinneringen creëeren.
     
  6. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Een van mijn eerste herinneringen is toen ze mij op het medisch kinderdagverblijf dwongen om erwtensoep te eten. Ik was toen 3, en lust die soep nog steeds niet.
     
  7. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Ik was 2, en ik liep samen met mijn opa naar het huis van opa en oma.
    We hadden net frietjes gehaald.
    Ik herinnerde me dat ik heel moe was, en graag opgetild wilde worden.
    In mijn herinnering, kwamen er twee kolenschoppen van handen, die me onder mijn oksels pakten, waarna ik veilig in de nek van mijn opa zat. En ik zat zo hoog.

    Later vertelde mijn moeder me dat mijn opa juist heel klein was, en maar kleine handen had. Voor een kind is het perspectief heel anders, natuurlijk.:D
     
  8. regenboogworst

    regenboogworst Fanatiek lid

    22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Dat ik een paar keer geopereerd ben toen was ik een jaar of 3 4.
    Dat ik toen ook nog een paar dagen moest blijven.
    En ook kon spelen daar als het wat beter ging.
    Wat was ik elke keer toch verdrietig en bang.
    Er hing toen ook een grote panda beer poster boven mijn bed.
    Elke x na de operatie kreeg ik zo'n ballon handschoen van de zusters. Vreselijk vond ik dat ik was er bang van.
     
  9. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik dacht altijd dat het was dat ik lekker in de tuin bij mijn opa was. Maar, hij is overleden toen ik nog geen drie was geloof ik. Dus volgens mij kan dat geen echte herinnering zijn.

    Ik weet ook nog goed dat ik naar huis fietste vanuit op mijn nieuwe fiets, mijn vierde verjaardag.
     
  10. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn 1e herinnering....

    Ik was bijna 2, net overreden door een vrachtwagen en hoorde een arts tegen mij zeggen: nu gaan we een ballon opblazen.
    Kreeg een kapje om mijn mond en had het idee dat ik stikte waardoor ik in paniek raakte.

    Helaas geen fijne eerste herinnering :(
     
  11. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Dit herken ik wel. Als ik hand in hand liep met mijn vader nam hij naar mijn beleving zulke ontzettende grote stappen. Dus ik riep vaak, niet zo hard lopen! Nu loop ik in wandelpas 3x zo snel dan hem. :D Maar ik vind mensen al snel te traag lopen :rolleyes:
     
    Kat1981 vindt dit leuk.
  12. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat ik aan het fietsen was als 4-jarige en ik in de verte een grote hond aan zag komen. Ik draaide om en fietste zo hard mogelijk de andere kant op, maar het was een nieuwbouwwijk en er lag allemaal grind op de straat, dus ik ging heel hard onderuit.
    Uit een huis kwam een mevrouw bij wie ik op de aanrecht mocht zitten terwijl zij mijn familie belde (voordeel van een klein dorp, iedereen weet wie je ouders zijn!)

    Overigens heb ik geen flauw idee waarom ik als 4-jarige daar alleen door die wijk fietste.....
     
  13. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Toen mijn moeder met mijn broer en mij op de fiets naar de Psz viel op een druk kruispunt. Ik was 2.5 a 3 denk ik. En heel vaag ook maar.
     
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.245
    113
    Ik was heel jong, ik kon nog niet zitten en lag in de kinderwagen. Ik keek naar mijn moeder, en voelde me heel los liggen. Ik heb er niet echt een emotie bij.

    Mijn 2e vroege herinnering is van toen ik 1.5 a 2 jaar was, op de crèche. Een jongetje had een bepaald beleg op brood en ik vond dat ontzettend stinken. Ook had de crèche een logo van een zwart/witte paraplu en dat vond ik heel erg mooi.

    Met 2.5 ging ik naar de peuterspeelzaal en daar heb ik veel herinneringen van.
     
  15. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Ik, mijn zus en mijn neef aan de tuinafel in onze tuin. Ik was toen 5. Niets bijzonders dus geen idee waarom ik het onthouden heb maar daarom weet ik wel dat het echt is en niet iets wat aan me verteld is.
     
  16. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Grappig is dat he. Ik weet ook nog goed dat we vroeger twee Sharpeitjes hadden thuis. En ben toen vijf weken naar Australië geweest en heb gelogeerd bij een vrouw die een veel kleiner hondje had.
    Toen ik thuis kwam, leken onze honden echt zoveel groter.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  17. schorpioen79

    schorpioen79 Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik was denk 3 - 3,5 jaar. Kreeg een auto ongeluk. Ik zat achterin en kon er niet meer uit (was volgens mij een 3 deurs auto) er stonden mensen om de auto heen te kijken en ik kon er niet uit.
    Er zat een huisarts vlakbij waar het ongeluk gebeurd was en daar werd ik naar toe gebracht. Ik had glas in mijn wang. Ik werd door iemand gedragen, maar om ons heen liep steeds een zwarte, blaffende hondje.
     
  18. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Vast niet mijn eerste maar ik herinner het mij omdat dochter nu zonder zijwielen fietst en ik erg laat daarmee was. En mijn opa de zijwielen er op een dag gewoon heeft afgehaald. Ik was een jaar of 5 denk ik. Ik moest toen wel maar vond het absoluut niet leuk.
     
  19. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.701
    2.346
    113
    Limburg
    Dat ik in groep 1 een klasgenootje in zijn vinger had gebeten en hij bij mij mocht terugbijten van de juf.
     
  20. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    mm kan er niet echt een getal aan koppelen maar ik herriner me dat ik mijn voet tussen de spaken kreeg en dat ik bij een mevrouw op haar aanrecht mocht zitten met mijn voet onder de koude kraan.

    en dat mijn moeder een keer op de bank lag te slapen en ik heel lief de kaarsjes aan wou steken voor haar maar dat mijn haar in de fik vloog..
     

Deel Deze Pagina