Wat moet je nou eigenlijk allemaal wassen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door FutureMama81, 3 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Kleertjes en beddengoed ok, maar moet je ook speelgoed, boxkleden, monddoekjes, slabbetjes, hydrofiele handdoeken e.d. wassen? Dit wordt ons 1e kindje dus heb geen idee.

Oja en wanneer kan ik hier het beste mee beginnen? Las ergens uiterlijk 2 weken voor de uitgerekende datum?? Klopt dat? Vind t zo laat..

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Lijkt mij dat je alles waar je kindje mee in aanraking komt moet wassen? Maar ik zat er gister ook al over te denken! Het logischte lijkt me dat alles gewassen moet... Ook hydrofiele doeken, spuugdoekjes, boxkleden etc!
    Ik ga dat wel doen in ieder geval. (ondanks dat ik zooo bang ben dat het dan niet meer zo zacht is haha)
    En gewoon wassen wanneer je zelf wil! Ik zit al vanaf t begin van de zwangerschap met t gevoel dat ik vroeg ga bevallen. Misschien is dit helemaal niet zo straks, maar ik wil wel voor de zekerheid alles klaar hebben met maximaal 35-36 weken.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb hier net de eerste kleertjes gewassen. Moet nog genoeg maar dat ga ik komende week doen.
    'k Had 't gewoon bedacht voor in m'n verlof. 'k Vind 34 weken wel een mooie termijn en zodoende is alles met 37 weken wel klaar.
    Ik was in principe alles, ook een tutpopje enzo. Dekentjes was ik niet, daar komt eerst nog een lakentje onder en dekentjes blijven vaak niet zo mooi als je ze wast. Hoop dat de kleertjes hier ook nog een beetje zacht blijven. Strijken scheelt vaak al een hoop. Anders ga ik nog even proberen om ze eerst even in de droger te doen en dan op een rekje na te drogen, maar vind dat ook een beetje eng.

4. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Je moet inderdaad alles wassen. Dit doordat er in nieuwe dingen (kleren, dekens etc.) nog chemische spullen v/d fabricatie kunnen zitten en die moeten er uiteraard allemaal uit.

5. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik heb zo goed als alles gewassen wat in de wasmachine kon. Kleding, beddegoed, knuffels, bekleding van de wagen. Alles lekker fris.

6. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb kleertjes, monddoekjes, slabbetjes, lakens en hydrofielen gewassen.
    Speelgoed en dekentjes niet.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bekleding van de kinderwagen enzo ga ik niet doen. Daar komt toch nog beddengoed in dus de kleine zal er niet direct op liggen.

8. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Wij hebben de kleertjes gewassen, dekentjes, lakentjes, hydrofiele luiers ook.

Bekleding van de kinderwagen of maxi cosi heb ik niet gedaan.

Ik vraag me nu dus af of ik het stoffen speelgoed ook moet wassen. :(

9. Gem

Gem Actief lid

14 dec 2009
    230
    0
    0
    NULL
    Ik heb geen zacht speelgoed gewassen eigenlijk.
    Ik heb wel met wassen nutral gebruikt ivm parfums.

Ik heb alles gewassen in mijn eerste week verlof (week 36)
    Maar je kan natuurlijk veel eerder beginnen als jeje daar beter bij voelt. Ik had van te voren bij de hema wat plastic opbergdozen gekocht met deksels. Dan kan je het meteen stofdicht opbergen.

10. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Wassen:

Beddengoed
    Hydrofiele doeken
    Spuugdoekjes
    Washandjes
    Kleertjes
    Sokken
    Mutsjes
    Boxkleden
    Wiegbekleding
    Aankleedkussen hoezen

Speelgoed, etc is niet nodig omdat ze daar pas later echt mee gaan spelen.Evenals autostoelhoezen en bekleding kinderwagen, wel het linnen goed daarvan.
    Bovenstaande indien mogelijk ook stijken i.v.m het doden van bachterien. Bewaren kun je ze eventueel indien je ver voor je bevlling aan het wassen bent geslagen in plastic zakken bijvoorbeeld van die doorzichtige vuilniszakjes, deze zijn schoon en je kunt ze dichtknopen zodat er niks mee bij kan. Eventueel kun je er een geurbuiltje bij doen.

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ga alles wassen waar de kleine direct in zit of ligt of mee in aanraking komt. Dat is dus ongeveer alles dat wasbaar is (kleertjes, dekentjes, doekjes, washandjes, lakentjes, popjes die wasbaar zijn...). Pas op bij de hydrofiel luiers: NIET strijken!! Ze nemen dan minder vocht op (en daarmee missen ze dan hun doel een beetje). Tip van onze kraamzorg ;)

12. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Goed dat je t zegt. Heb de was net gedraaid en wilde t morgen allemaal gaan strijken. Beter van niet dus :p

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je moet lekker wassen wat jij belangrijk vindt. Voor bacteriën e.d. maakt het allemaal geen bal uit. Het gaat dan namelijk om stofmijt en die zit in veelvoud in het bedje e.d. Kan je niets aan doen, is ook helemaal niet erg.
    Ik heb indertijd alles gewassen wat in de wasmachine kon en ben lekker gaan strijken omdat ik dat mooi vond. Hydrofiele doeken inderdaad niet.

Doe het op een moment dat het jou goed uitkomt. Het is fijn om alles voor de 38e week op orde te hebben. Dat is lekker rustig.

Als er bij jou of je man geen allergieën of overgevoeligheid voorkomt voor geurstoffen e.d. dan is het niet nodig om de spullen te wassen in een apart wasmiddel. Je kunt dan gewoon je eigen wasmiddel gebruiken.

14. Ik heb ook echt alles gewassen wat kon.
    Heb het allemaal gedaan toen ik met verlof ging.

15. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

MEt het strijken van hydrofiele doeken heb ik nooit geen problemen gehad. Ze namen pima vocht op. Wassen zonder wasverzachter en lekker buiten late drogen en dan strijken. Nooit geen problemen met afdrogen gehad, maar ieder zijn ervingen natuurlijk.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk in de kraamzorg... maar 'k ga wel m'n hydrofiele luiers strijken. 'k Weet idd dat ze minder vocht opnemen, maar in de praktijk weinig last van. Wil ze gewoon netjes in de kast hebben liggen ;)

17. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    We hebben bijna niks nieuw, maar heel veel gekregen, dus alles gaat hier de was in, inclusief de bekleding van de wagen. De hydrofiele luiers doen het hier ook nog prima als ze gestreken zijn, vind ik voor het idee net wat hygiënischer, ik strijk de theedoeken ook altijd. Ik heb al 5 wasmachines gewassen met alle kleine dingetjes, we kunnen wel een drieling aankleden volgens mij...

18. audrey23

audrey23 Actief lid

9 nov 2007
    327
    0
    0
    hoi hoi,

ik heb toen bij mijn dochter ook alles gewassen en gestreken incl. hydrofiel luiers geen problemen mee gehad met afdrogen.(dat doe je in het begin een paar keer daarna toch niet meer, dan vouw je ze gewoon op);)

Heb toender tijd ook alles in de kast gehangen met een geurbuiltje van de Zwitsal en de kleertjes roken nog altijd lekker fris.
    Dus als je wilt wassen gewoon doen gedaan is gedaan.

Succes allemaal.

Groetjes Audrey

19. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Hier ook alle kleertjes, lakentjes ed gewassen. Het boxkleed en dekentjes niet, omdat ze er niet echt direct mee in contact zou komen, en ik weet dat voornamelijk dekentjes niet mooi blijven als je ze gewassen hebt (staat ook in het etiket van de prenatal dekentjes).

Alleen nog een vraagje... Ze zeggen dat je het beste met neutral kan wassen (heb ik gedaan), omdat 't kindje allergisch kan zijn voor andere wasmiddelen met geur. Maar als je dan een geurzakje in de kast legt (wat ik ook heb gedaan) dan trekt die geur toch alsnog in de kleertjes?? Wat heeft wassen met neutral dan voor zin? Of denk ik nu helemaal fout?

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik was met gewoon wasmiddel hoor. Meeste kindjes reageren op wasverzachter. maar heel soms op wasmiddel. Ik ben meer van het uitproberen en pas als ons kindje ergens op reageert ga ik kijken waar het aan kan liggen. Dat is net zo met zwitsal.
    Wasverzachter gebruik ik niet, omdat die kans veel groter is en ik geen zin heb om straks alles weer te mogen wassen.

Hier ook wel minstens 5 wasjes denk ik met babywas maar ze zitten niet allemaal vol en heb ze netjes op kleur geselecteerd.

Deel Deze Pagina