Hoe maak je erwtensoep?

Discussie in 'De lounge' gestart door Evita, 27 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evita

Evita Actief lid

26 jun 2007
    137
    0
    0
    Hoe maak je nou de echte erwtensoep?
    Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe je echte erwtensoep maakt, met spek en aardappels volgens mij.
    Als er vlees in gaat, wat voor vlees gebruik je dan, een karbonaadje?

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen, ik wil het graag morgen klaar gaan maken!

alvast bedankt!

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Je neemt knolselderie (schillen, in stukjes snijden) en die kook je met een kruidenbuiltje. Dan blenderen/stampen. Vervolgens een berg wortelen en prei erdoor er dat een tijdje laten koken. Dan een berg erwten erdoor, evt nog een pakje erwtensoep van Honig ofzo (of op smaak brengen met maggiplant, selderij, peper en zout) en worst en nog even laten pruttelen.

Als je het helemaal 'echt' wilt doen, gebruik je spliterwten die je een dag van te voren al eerst een paar uur laat wellen en dan bij de koolraap er al bijgooit.

3. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O, en belangrijk: ik vergat het hamlapje. Dat kook ik mee met de knolselderij en kruidenbuiltje, haal ik er uit voor het blenderen en gooi ik er daarna in stukjes gesneden weer in....

4. Evita

Evita Actief lid

26 jun 2007
    137
    0
    0
    bedankt voor je reactie, wat voor vlees doe jij erin? of alleen worst?

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    (en de knolselderie kan je vervangen door aardappels, maar vind ik minder smaak aan zitten. Tegelijk met /in plaats van de worst kan je er ook spekjes in doen, gewoon van die blokjes).

Succes!

6. Evita

Evita Actief lid

26 jun 2007
    137
    0
    0
    ah dankje, zag je antwoord nu pas

Thanks!

7. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Dit is mijn recept van erwtensoep, maar ik lus het vlees niet wat meestal in erwtensoep zit:

http://www.receptenverzameling.nl/recep ... rwtensoep/

Als je met vlees wilt, kun je hamschijven (500 gram met bot) of 2 varkenspootjes gebruiken. Je kookt ze eerst mee, daarna haal je ze eruit en snijd je het vlees in stukken. Die kun je dan weer aan de soep toevoegen.

8. Evita

Evita Actief lid

26 jun 2007
    137
    0
    0
    dankje judith, als ik het goed gelezen heb laat jij niet de spliterwten een dag van te voren wellen zoals miepie80 wel doet?

9. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Nee, idd, alleen even afspoelen en evt eventjes in water laten staan. Je kunt ook hele erwten gebruiken en die wel ik wel langer vt voren, omdat het anders te lang duurt.

10. Female

Female Niet meer actief

Ik heb het lékkerste, ouderwetse recept van mama! :) :)

ERWTENSOEP (GROTE PAN)

500 g groene kikkererwten
    1 flink grote prei (of 2 kleine)
    1 kleine knolselder
    3 uien
    1 hamschijf (ongeveer 500 g)
    2 rookworsten
    2 pakjes spekreepjes
    1 grote winterwortel
    Bouillonblokjes
    Peper/ zout

Zet een grote (!) pan water op samen met de kikkererwten, spekjes, bouillonblokjes en de hamschijf. Peper/ zout. Aan de kook brengen en dan op een heel laag vuur zetten, zodat het net zachtjes pruttelt. Deksel steeds gesloten op de pan houden! Regelmatig roeren.
    Dit samen ongeveer 2 uur op laten staan (totdat alles is ‘opgelost’). Ondertussen de prei in ringen snijden. Uien, wortel en knolselder in kleine blokjes snijden.

De hamschijf (als hij al gaar is) fijn snijden en weer terugdoen.

Na ongeveer 2 uur de groenten toevoegen aan de soep. Regelmatig blijven roeren! Ongeveer 1 uur op laten staan. Op het einde ongeveer 20 minuten de rookworst mee laten garen. Eventueel binden.

11. Evita

Evita Actief lid

26 jun 2007
    137
    0
    0
    dankjullie wel meiden, ik maak er gewoon een combisoep van ;)
    Ik laat jullie wel weten hoe het gelukt is!

12. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Judith, wat een super site heb je, ik ga gelijk effe neuzen!

13. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Dankjewel!

Deel Deze Pagina