Advies van ervaren naaisters gevraagd (rokje met streepjes)

Discussie in 'De lounge' gestart door Chantico, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik wil een rokje maken voor m'n dochter. Ik heb hele leuke gestreepte stof gevonden, maar die streepjes maken het moeilijk! Hoe knip ik de patroondelen, m.a.w.: hoe laat ik de strepen lopen op de rok, op zo'n manier dat de naden niet heel lelijk worden?

Ik dacht de strepen verticaal te doen, maar aangezien de patroondelen aan de taillekant smaller zijn dan aan de onderkant van de rok, krijg je dan op de naden dat de strepen in een soort omgekeerde V komen, als ik het me goed visualiseer. Horizontale strepen lijken me niet mooi. En ik heb te weinig stof om een hele cirkel te knippen, nog los van dat de strepen dan ook niet mooi vallen volgens mij.

Heeft iemand een idee hoe ik de patroondelen moet knippen (dwars op de streep misschien?) zodat het het minst storend is dat de strepen bij de naden verspringen? Moet ik een recht voor- en achterpand knippen en bij de taille dan maar elastiek doen? Of is het gewoon niet mooi om een rok van streepjesstof te maken?

Ik hoor graag alle tips en trics die ervaren naaisters kunnen geven!

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Zo knippen dat de strepen in de naden overlopen.. Dus beide kanten dezelfde streeplijn hebben. snap je het nog?

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Uh, niet helemaal... Dan bedoel je met horizontale strepen, denk ik, of niet?

4. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Zijn het brede strepen of een soort van krijtstreep?
    Wat je evt kunt doen is het eerste pand op de stof leggen, het tweede daar bovenop en met een potlood aangeven waar de lijnen lopen (op het tweede patroon), zodat je het tweede pand kunt proberen zo te leggen dat de lijnen met elkaar overlopen wanneer je het in elkaar zet.
    Zorg wel dat de stof goed plat ligt. Als je met een stofvouw werkt (ik neem aan dat je rok dan voorpand helemaal is en achterpand in 2 stukken?), kun je ook sommige van de lijnen vastspelden door en door, zodat ze aan beide kanten hetzelfde lopen. Anders heb je kans dat 1 van de zijnaden nog niet doorloopt.
    Als je niet zeker weet of je de lijnen in de lengte of breedte wil hebben, kun je altijd even kijken in de spiegel met de stof wat het mooiste eruit ziet. :)
    Hoop dat het logisch klinkt allemaal. ;) Succes!

Deel Deze Pagina