Toen ik 1,5 was verhuisden mijn ouders met ons terug naar Nederland. Ik heb er dus geen bewuste herinneringen.
Specifieker: mijn man is Javaans-Surinaams, zijn voorouders zijn als “contractarbeiders” uit Java verscheept naar Suriname.
1 Overgrootopa was Deens. Verder volgens mn stamboom heb ik een Belgische voorouder die rond 1450 naar Nederland verhuisde, naar de stad waar ik geboren ben en nog steeds woon Nogal een honkvaste familie dus!
Toevoeging: je ziet aan mij overigens helemaal niks Turks. Ik lijk echt veel op mijn moeder en Nederlandse oma. Word ook niet snel bruin (helaas ). Enige wat ik van de Turkse kant heb zijn mijn groene ogen, precies dezelfde als mijn Turkse oma en oom (mijn zussen hebben dezelfde groene ogen). Mijn vader was trouwens ook niet heel donker. Werd vaak aangezien voor Spanjaard.
Nederlands. Mijn moeders kant is volledig Fries. Mijn vaderskant Fries en Zeeuws, en rond middeleeuwen een voorvader die rond de zwarte zee vandaan kwam. En dat blijf je zien haha. Best bijzonder, mijn ene zoon is behoorlijk donker ( turks/mediteraans uiterlijk ) en mijn andere zoon is een echte Fries. Man ook Nederlands. Deels Groningen de rest Betuwe.
Onze stamboom is ook vrij saai. De voorouders waren geen reislustige types. Ik woon niet eens zoveel verder dan de verre voorouders. 1 verre tak is wel over de grens gegaan, we hebben familie in Canada.
100% Friezin en mn ouders ook. Dus ja, ook al woon ik nu al jaren in de randstad....Fries blijf je altijd! En ja, uiteraard ben ik dus ook Nederlandse, maar dat woord/term heeft minder gevoelswaarde voor mij.
Hele saaie stamboom hier: veel Nederlandser wordt het niet. De kant van mijn moeder waren vissers in Friesland. Rond 1800 is er een naar Amsterdam gegaan. Meeste oudooms en tantes wonen nog steeds in die regio. De kant van mijn vader komt uit Twente. Zat veel geld in de familie ten tijden van de Hanzesteden, maar daar bleef snel weinig van over. Helemaal omdat het een degelijke katholieke familie was, die allemaal meer kinderen kregen dan ze konden veroorloven (10 kinderen was aan de lage kant) . Mijn man is een Fries, zie daar weinig invloed van buitenaf in (lang, blond, blauwe ogen). Zijn vader had een boerderij die al generaties lang van vader op zoon ging. Mijn man was 6 toen mijn schoonvader stopte, dus de boerderij is verkocht. Had er niet willen wonen, maar het is wel jammer dat het uit de familie is.
Heeft jouw mans familie dan een Indonesisch uiterlijk? Of is dat gemixt? Ik ken een gezin uit Suriname waarvan de moeder een typisch Indonesisch uiterlijk heeft.
Wel heel veel dia's foto's en verhalen. Mijn vader maakte vroeger dia's met vakantie. En als we dan thuis kwamen hadden we dia-avond. Dan keken we die vakantie terug. En daarna vaak ook nog een paar doosjes 'van vroeger '. En dan kwamen de verhalen Daar kon ik zo van genieten. Mijn moeder gaat nu nog ieder jaar naar de Antillen-reunie. Bijeenkomst van de vriendengroep van toen. Inmiddels allemaal oude besjes. En een paar helaas niet meer erbij.
Geboren en getogen in net als mijn moeder, mijn vader is geboren in Engeland (opa werkte daar) en is vlak voor wo2, toen die een baby was naar Nederland verhuisd. Zijn voorouders kwamen uit Nederland en Duitsland. Mijn moeder’s voorouders uit Java (mijn overgrootmoeder was dochter van een Nederlandse man en Javaanse vrouw, kwam eind 19e, begin 20e eeuw naar Nederland), Nederland en Duitsland. Aan mijn broer kan je nog wel zien dat we Indisch bloed hebben. Mijn man: Nederlands