Schreeuwen in je slaap en hyperventilatie

Discussion in 'De lounge' started by Iertje81, May 12, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Volgens C word ik al een week hyperventilerend wakker en schreeuw ik in m’n slaap. Logisch. Ik weet wat er aan de hand is. Maarrrr hoe kom ik hier vanaf?

Is de oplossing zo simpel dat ik naar de psycholoog ‘moet’ die de directie voor me geregeld heeft, of kan ik nog andere dingen doen om dit te verminderen?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,566
    113
    Ik heb een tijd erge nachtmerries gehad met schreeuwen en om me heen slaan
    Afgesproken dat mijn man me zo snel mogelijk wakker maakt en pas laat slapen als ik weer een beetje geland was.

EMDR heeft wel geholpen maar voorlopig kun je behalve bovenstaande niet zo veel doen.

Iertje81 likes this.
  3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Een psycholoog zou gerust een deel helpen maar daar heb je nu nog weinig aan.

Ik hen zelf een slaapstoornis waarbij ik dit al jaren doe. Hormoongerelateerd. Ik heb de oplossing nog niet gevonden.

Wat je wel misschien kan doen is aroma therapie. Dus iets van rustgevende geuren in je kamer.

Iertje81 likes this.
  4. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,002
    3,664
    113
    Welk advies zou je een vriendin geven?

Je weet wat er aan de hand is.

Vind het lastig beoordelen want ik weet niet wat er aan de hand is.

Iertje81 likes this.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Klinkt alsof je in je slaap probeert te verwerken wat er in de wakkere uren door je hoofd spookt, daarbij kan een psycholoog echt goed helpen! Maar misschien kan je huisarts ook al iets doen om het cirkeltje nu te doorbreken qua slaap? Ik denk dan bv iets van slaapmedicatie zodat je minder heftig droomt misschien…
    Veel sterkte!

Spectre, Iertje81 and Syane like this.
  6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Ik heb hier en daar flarden gelezen in topics, niet het volledige verhaal en dat is ok.

Je 'moet' niets maar ik zou het zelf zeker wel doen. Van wat ik las is het niet niks en dat gaat zeker in je koude kleren zitten. Neem alle hulp aan die je kan krijgen. Ik weet dat je een tough chick bent maar weet je ook een tough chick heeft ventilatie nodig. Psycholoog kan hier heel goed bij helpen.
    C maakt zich zorgen want hij wil zijn maatje en grote liefde gewoon weer gelukkig en zo zorgenloos mogelijk zien.

Beertje8, Krabje, citroenrasp and 7 others like this.
  7. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    Heftig. Ik geloof ook dat lichamelijk tot uiting komt wat je moet verwerken. Praten (met psycholoog), maar ook voelen. Misschien krijg je hier de kriebels van maar denk daarbij aan yoga, meditatie oefeningen en haptotherapie. Je onbewuste schreeuwt het letterlijk uit, die ‘moet’ je een stem geven. Sterkte!

Iertje81 and Sophy like this.
  8. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Ik heb dit ook gehad. Trauma zorgde voor vreselijke nachtmerries en herbeleving en dan lag ik weer te gillen in mn bed. Ik gebruik er zelf acupunctuur voor.. dan haal ik de emotie en de lichamelijke reactie naar boven en dan gaat het weg. Het is uiteindelijk gewoon verwerken en dat gaat dan over het toestaan van de emotie die erachter zit.. het voelen van de emotionele en lichamelijke pijn, accepteren dat het er is, dan kan het eruit. Dus niet alleen praten, mn lichaam moet het trsuma ook kwijt. Ik vind het niet makkelijk.. ik zie natuurlijk dingen die ik het liefst wil vergeten en mn lichaam gooit het er in trillingen uit.. maar het werkt wel voor me als in, de nachtmerries en herbeleving zijn nu weg en als er restjes komen, laten die zich vrij snel oplossen merk ik.

Dit is een zijtak van acupunctuur. In andere landen vrij groot maar in NL maar weinig bekend en uitgeoefend. Als je een verwijzing wilt, laat het weten.

Iertje81 likes this.
  9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Vervelende is dat het probleem als ik het goed heb ofc waar je het nu over hebt. Nog steeds speelt en zolang dit nog steeds speelt en dus opnieuw kan opladen heeft helaas bijv een Emdr nog geen zin. De oorzaak moet namelijk weg zijn en dan kan het. Voor nu als oorzaak idd je verwerkt wat er overdag speelt wat enerzijds wel weer goed is.
    Sterkte nogmaals!

Iertje81 likes this.
  10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    He wat naar voor je. Ik denk dat je er alleen van af komt met goede therapie, rust en tijd. Neem zeker dat aanbod van de psycholoog aan! Een kennis van mij doet hetzelfde werk als jij en heeft tien jaar geleden een nare case gehad. Ze is nu pas na traumatherapie en EMDR van de nachtmerries en angsten af. Sterkte!

Iertje81 likes this.
  11. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Voor nu ontspanningsoefeningen proberen en inderdaad hulp zoeken. Ook al is het in jou situatie niet gek is hulp wel handig denk ik.
    Op ggz Drenthe site staan verschillende oefeningen

Iertje81 likes this.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,356
    113
    Female
    Ik weet niet wat er speelt. Maar praktisch gezien wat snoezeldingen toevoegen aan de slaapplek. Maar net welke zintuigen jou aanspreken. Dat kan een heel zwak gekleurd licht zijn. Een fijn muziekje wat je aan kan laten staan of makkelijk in 1 beweging aan kan zetten. Een geurtje waar je aan kan ruiken waar je fijne herinneringen aan hebt, bijv een zwitsal zeepje of parfum. Een knuffel die fijn aanvoelt etc. In een lopende situatie is het denk ik belangrijk om aandacht te hebben voor het doorbreken van de (lichamelijke/brein) stress voor een moment. Sterkte.

Iertje81 likes this.
  13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ik slaap al op pillen van de huisarts en dat is maar goed ook want anders deed ik helemaal geen oog dicht. Blijkbaar slaap ik dan zo diep dat ik het de volgende ochtend niet eens meer weet :(

14. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ik vind dit zo’n lieve reactie ❤️

15. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Wat vervelend dat je zo’n last hebt van wat er in je leven speelt. Ik herken dit soort gedrag in je slaap wel heel erg. Ik ben zelfs onderzocht in een slaapcentrum en dit is wat de arts mij adviseerde: Wat vooral heel belangrijk is is dat je genoeg slaapt. Als je korte nachten maakt is de kans veel groter dat je dit soort nachtmerries hebt dan wanneer je veel slaapt. Ook is het af te raden om alcohol te drinken. Het liefst ook geen caffeine maar dat is misschien lastig als je veel koffie drinkt.

Probeer een ritme vast te houden dus iedere dag zelfde tijd opstaan en zelfde tijd naar bed en wat er ook goed bij kan helpen is meditatie (bijvoorbeeld met de app headspace).

Praten met een psycholoog is sowieso goed maar als je dan alsnog heel weinig slaapt creeer je voor jezelf geen ruimte om alles te ‘verwerken’, ook niet datgene wat besproken wordt bij de psycholoog. Ik zou daarin dus vooral doen waar jij je goed bij voelt, waar jij behoefte aan hebt en niet omdat jouw leidinggevende het aanreikt. Voel je er niet toe verplicht.

Iertje81 likes this.
  16. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,708
    7,187
    113
    Female
    Ik heb geen tips, maar vind het gewoon zo naar voor je dat het zo letterlijk je hele dag beïnvloedt en je zelfs in je slaap er niet aan ontsnapt. Sterkte met de situatie ♡

Iertje81 likes this.
  17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Alleen maar een dikke virtuele knuffel. ❤
    Geen tips helaas. Behalve wat al gezegd is.

Iertje81 likes this.
  18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    O wat krijg je? Want soms gebeurt dit ook door de medicatie.

19. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ik heb zelf ervaring met trauma herbelevingen en dat was ook zo'n feest (oa de afgelopen bevalling... mam's poging etc). Belangrijkste is, accepteer dat het echt heel normaal is gezien de situatie ♡
    Factor tijd, psycholoog en rust.

Wat ik zelf doe s avonds: eerst pil erin, dan ga ik warm douchen en als ik hoog in de spanning zit ga ik onder de douche op een krukje zitten, netflix aan op een comedy en zo maar even afleiden en ontspannen.

Ik weet niet wat je krijgt maar temazepam is een inslaper, oxazepam is meer een doorslaper: je kan ook vragen om een andere pil

Iertje81 likes this.
  20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Geen van beide. Ik reageer niet op beiden.

Share This Page