Goedemiddag dames, Wij willen binnenkort een afspraak maken met een advieseur ivm een nieuw hypotheek en ons huis verkopen. Nu vroeg ik mij af moet je als je een nieuwe hypotheek aangaat ook eigen geld moet inleggen?. Of hoeft dat niet?. Want dat loopt dan aardig op als je zoveel procent moet inleggen op een hypotheek van stel 250000 euro. Weet niet hoe het zit aan overwaarde enz?. Dacht misschien zijn er hier mensen die het mij kunnen uitleggen?. Want als je al je spaarcentjes als inleg moet gebruiken terwijl je ook nog het huis na smaak wilt maken enz. Dan is het potje snel leeg. Liefs Sascha
Ja wij wel, hadden ook een stukje restschuld van de vorige hypotheek, die moesten wij ook betalen boven op de rest. Overwaarde van een woning kun je in een nieuwe hypotheek stoppen, dan hoef je zelf niet te betalen
Sterker nog, je moet de overwaarde van je huidige woning inleggen. Als je dat niet doet en je sluit een hypotheek af kun je de rente over dat bedrag niet aftrekken. Je kunt maximaal 100% van de taxatiewaarde als hypotheek lenen. Extra kosten zoals kosten koper, kosten voor afsluiten financiering etc kun je dus niet lenen en moet je zelf betalen. Ik zou zeggen maak een afspraak met een adviseur die kan je alles uitleggen.
Ja dan in het potje idd snel leeg, dat is gewoon niet anders. Toen wij 1.5 jaar geleden verhuisden moesten we ongeveer 10.000 euro zelf ophoesten, daar zat niets bij qua verbouwen/ opknappen/ de verhuizing, verkoopmakelaar etc. Vergeet ook de financieel adviseur niet! We hebben de auto verkocht, zijn zuiniger gaan leven, niet op vakantie enzovoort om de kk te kunnen betalen en de meest dringende dingen in het nieuwe huis aan te pakken. Daarna gespaard voor een nieuwe keuken, die zit er nu 8 maanden in. Pas 2 weken geleden hebben we weer een auto gekocht Als je overwaarde hebt scheelt het wellicht, zoniet dan zul je flink moeten sparen, en/of accepteren dat het nieuwe huis naar je zin maken een meerjarenplan kán worden. Maar hoe erg is dat eigenlijk.. toch?
Ja je kan tot 100% lenen, dus grofweg 6-8% zelf betalen. Dat kan volgens mij met de overwaarde, mocht die uiteraard voldoende zijn. Anders wordt het je spaargeld inderdaad. Het is niet anders.
Bedankt dames, Wij gaan snel een afspraak plannen zodat we weten waar wij rekening mee moeten houden. Nu ga je zitten te dubben. En denkt aan de ergste gevallen. Denk dat het indd beter is om een gesprek aan te vragen. Liefs Sascha
Helaas wel inderdaad. Zou inderdaad snel even een afspraak met een adviseur maken om te kijken naar de mogelijkheid en bijkomende kosten.
Je zou ook vast een waardebepaling op je huis kunnen laten doen door een makelaar. De waarde van je huidige woning heeft de hypotheekadviseur nodig om mee te rekenen. Het is wel fijn als je die al weet, dan kan er wat exacter gerekend worden. Een waardebepaling is vrijblijvend, anders dan een taxatie
Wij hebben afgelopen jaar een ander huis gekocht. Je moet idd een flink bedrag aan eigen geld inleggen. Een klein gedeelte daarvan krijg je ook weer terug via de belasting. Tussen 10.000 en 15.000 was onze kk waarvan we er bijna 6 terugkrijgen. Dus nog vest wat. Let wel dit is bij iedereen anders. Heeft oa met hypotheek vorm etc te maken.
Wij hebben toevallig afgelopen woensdag een hypotheek gesprek gehad. Onze overwaarde is 26000 euro, daar gaat de makelaar nog van af, houden we ongeveer 22.000 over. Dit mogen/moeten we inleggen als eigen geld. Daarvan betalen we oa de kosten koper.
Wij hebben voor Vrijdag een afspraak staan. Dan horen wij wat ons huos waard is. Daarna kunnen wij een afspraak maken ivm hypotheek
Het is in elke situatie anders. Wij hoefden maar 3000 euro eigen geld. Kon nog minder maar dat was weer ongunstig ivm nhg regeling waar we dan geen recht meer op hadden. Beste is inderdaad een afspraak maken met een onafhankelijke hypotheekadviseur. (Dus niet bij een bank)
Mag ik vragen hoe hoog je hypotheek was ... we staan op het punt om wat te gaan kopen en we hebben uitgerekend dat het minimaal 15000 is ...
Wij moesten 30.000 euro eigen geld hebben, dit omdat onze vorige woning nog te koop stond en wij deze met een (flinke) restschuld zouden verkopen op basis van de taxatie. Daarnaast moesten wij op basis van ons eigen geld kunnen aantonen dat wij een jaar dubbele lasten konden betalen. Zonder al deze kosten was het slechts 7000 euro. Inmiddels ons huis verkocht (met winst) dus achteraf gezien was al dat geld niet persee nodig geweest, maar de bank gaat nou eenmaal uit van de taxatie.
229.000 Is wel twee jaar geleden dus iets andere regels dan nu hoor. Ben je bij een hypotheekadviseur geweest?
Maar dan is je antwoord qua hoogte eigen geld niet relevant aangezien je nu nog maar 100% mag financieren. Met die 7000,- zal je het nu niet meer gaan redden als je geen overwaarde hebt