hai iedereen... ik ben maandag bij mijn werkgever begonnen en heb mijn rooster voor de rest van het jaar al. nu zag ik dat ik voor alle feestdagen sta ingeroosterd..zou ik opzicht niet echt een probleem mee hebben maar het zijn 16 urige dagen. ik heb een contract voor 36 uur maar met kerst bv. sta ik beiden dagen ingepland elk 16 uur!!! ja dat ga ik niet doen eerlijk gezegd, oud en nieuw en nieuwjaarsdag ook. ten eerste vind ik dat gewoon veels te lang want je kan niet even zitten..ok alleen in je pauze dan maar verder niet en ten tweede wil ik ook een van de kerstdagen thuis zijn met mijn gezin. even voor de duidelijkheid, ik hoef echt niet al die feestdagen vrij maar ten minste 1 kerstdag. alvast bedankt
16uurs diensten? Wat doe je dan wel niet zeg. Maar ik zou er ook even over praten idd, dit is ook niet echt fair om je gewoon maar alles in te plannen zonder het erover te hebben.
tja als je nieuw bent ben je vaak de pineut met dit soort dingen, maar als jij een 36urig contract heb, dan hoef je inprinciepe dus alleen 2 kerstdagen te werken en dan ben je weer vrij? ik zal het gewoon overleggen, dan 2 dagen van 16 uur is wel erg veel,
Of het mag of niet... Ik hoop niet dat het iets zegt over het bedrijf. In de zorg werkte wij of Kerst of Oud&Nieuw.
dat zie je idd wel duidelijk naar voren komen, want anderen zijn al die dagen gewoon lekker vrij. na die 2 dagen werken heb ik nog 2 avonddiensten van 9 uur. dus ikz it dan ver boven de 36 uur
Ik werk in de zorg en hier is dat je 2 dag diensten moet werken. Ik werk 2de kerstdag ochtend en 1 januari de ochtned. Maar wat voor werk doe je dan als je 16 uur achter elkaar werkt?
Nou nieuw of niet dit is niet fair. Ik zou je cao er op na slaan en je leidinggevende aanspreken want dit is wel heel brutaal
Of het mag, dat weet ik niet. Maar netjes is anders. Het lijkt er inderdaad op dat je een bedrijf te pakken hebt waar de nieuweling het moet ontgelden En ik vind dat je ook helemaal niet raar bezig bent als je gaat vragen om 1 kerstdag vrij hoor. Gewoon doen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zou toch vreemd zijn als iemand niet begrijpt dat je 1 kerstdag graag met je gezin zou willen doorbrengen? Ga ervoor zou ik zeggen!
volgens mij is het zo dat je maar max 12 uur mag werken op een dag. even voor je opgezocht... google is je beste vriend. Hoeveel uren mag ik maximaal werken? | Zakelijk: Banen
Belachelijk gewoon, zoveel uur op een dag werken mag helemaal niet. En daarbij hadden ze je best wel een feestdag vrij kunnen geven. Ze zullen wel denken; die is nieuw dus die mag alle feestdagen doen. Zegt heel veel over de baas en het lijkt me geen prettige baas op zo'n manier.
Maar dan ben je beide kerstdagen voor een dubbele dienst bent ingeroosterd ?! Ik vind dit nogal asociaal, zo ga je toch niet om met werknemers. Kijken dat je misschien het niet voor het kiezen heb welke dag je moet werken (1e OF 2e) als je net nieuw bent oke, maar dit..? Nee, not done. Ik zou er zeker over in gesprek gaan. Wettelijk gezien mag het dus niet eens > 12 uur. Oja en dan zeker ook nog gaan klagen dat je minder scherp bent op het einde van je 2e dienst van 16u ...
het contract zegt: arbeidsuren: de werknemer verplicht zich in voorkomende gevallen alle door of namens de werkgever in redelijkheid op te dragen werkzaamheden te verrichten op basis van een 36 urige werkweek. de werkzaamheden worden verricht gedurende 7 dagen per week op maandag t/m zondag van 00.00 tot 24.00. de werknemer verklaart zich uitdrukkelijk bereid werkzaamheden te verichten op zon-en feestdagen. de werkgever heeft het recht de werknemer incidenteel ook werkzaamheden te laten verrichten van 06.00 tot 09.00 en van 01.00 tot 04.00 aansluitend op de arbeidsuren. de werkgever stelt een werkrooster op en maakt dit uiterlijk een week voor aanvang van de werkzaamheden aan de werknemer bekend. wijzigingen in het dienstrooster vinden in onderling overleg plaats. de werknemer is bereid werkzaamheden op zon-en feestdagen te verichten en verklaart zich bekend met het feit dat de werkzaamheden ook buiten de standaard gebruikelijke werktijden worden verricht in de avond-en nachturen, in de weekenden en op feestdagen.
Volgens mij is er inderdaad een max van 12 uur per dag...en na 9 uur gaat het overuren tarief in...dus het is iig wel lekker verdienen. Wb alle feestdagen werken, daar is wettelijk niks over vast gelegd. En het zijn inderdaad altijd hele moeilijke dagen om personeel voor te vinden... heb jaren in de horeca gewerkt, dus erg bekend met het probleem. En tja, dan ben je inderdaad vaak als nieuweling het haasje, maar niet 1 dag vrij is niet echt bepaald een menselijke oplossing vanuit je werkgever. Ik zou in ieder geval even jezelf goed laten informeren over wat wettelijk inderdaad wel en niet mag...en daarna een gesprek met je werkgever aangaan.
ja klopt, met kerst dus de dubbele diensten, oud en nieuw en nieuwjaarsdag want ik moet al die dagen werken..:x ik zie dat eerlijk gezegd echt niet zitten