Wie heeft er ook zo een eentje die nog altijd zwijgt..... Ze zegt als ze zin heeft mama, kan ze ook heel netjes en duidelijk zeggen maar dat is heeeeeeel soms. Verder geen enkel woordje. Ze begrijpt alles als ik bv vraag 'pak eens.....' Dan doet ze dat, als ik vraag waar zit 'jou neusje, oortjes, buikje, voetjes, mama's neus ect ect weet ze allemaal moeiteloos aan te wijzen. Ze begrijpt gewoon echt alles, maar iets zeggen ho maar! Ook geen dieren geluiden, niks, nada, noppes Ze wijst wel alles aan wat zr wilt. Wij lezen veel met haar, zingen liedjes, laat haar veel kiezen 'die of die', gebruiken veel verklankingen (boe bij koe, broem broek bij auto ect) maar ze vertikt het gewoon om na te doen. Ze maakt wel wat geluiden maar dat is onverstaanbaar. Ze is nooit zo'n brabbelaar geweest..... Maar het feit dat ze wel alles begrijpt en doet wat we vragen is een goed teken.....toch....
Hier best een kwebbelaar, dus wat dat betreft kan ik je niet geruststellen. Toch denk ik dat het niets is om je ongerust over te maken. Ze zegt hier sinds kort 'mama', 'ba' (bal), 'giggah' (kikker) en 'meemi' (meenemen?) Maar dat was echt van de één op de andere dag, en dan gelijk de HELE tijd. Daarvoor weinig zinnigs terwijl ik bij anderen hoorde en las dat de kindjes daar allang iets hadden gekletst. Wat ik wil zeggen, is dat het zomaar opeens kan komen. Je kindje lijkt wel veel te begrijpen als ik het zo lees, maar misschien heeft ze nog niet zo veel zin in woordjes.
Ja hoor, hier nog zo 1! Mama kan ze, maar alleen als ze wil. Papa leert ze nu een beetje. En af en toe een dierengeluidje inmiddels, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Ik maak me voorlopig nog geen zorgen, hoor. Ze snapt werkelijk alles, van lichaamsdelen, eten & drinken tot de wasmachine op zolder en de legeflessenautomaat bij AH. Dus in het koppie zit het vast wel goed Ze oefent ook niet trouwens, ze doet ons niet na ofzo. Als we haar iets willen laten zeggen, zwijgt ze gewoon. Alsof ze er echt nog niet aan toe is.
Ieder kind heeft een ander tempo. Ik maak me nu pas zorgen nu mijn zoontje van 2 jaar en 3 maand nog heel weinig praat. Advies ingewonnen dat hij met 2,5 toch echt beter moet gaan praten anders nemen we contact op met een logopediste.
Dat is hier inderdaad exact hetzelfde, ze weer alles, echt alles maar praten....ze neemt de moeite niet alsof het haar niet boeit of zo
Dat was bij onze jongste ook het geval. Het meiske zei ook niets, wist wel alles en wees de dingen ook wel aan. Ze wordt volgende maand 2 jaar en nu gaat ze pas praten. Het is wel laat ja, maar wat doe je er aan? Ik verwacht dat het vanzelf komt, zoals gezegd is: het zit in het koppie wel goed dus zal dat ook wel goed komen!
Ik quote jou even maar mijn antwoord heeft ook betrekking op @SportySteenbok. Wat jullie allemaal opnoemen doet mijn kleine nog niet eens en hij is nu 15,5 maand. Hij begrijpt in onze ogen wel veel. "doe het licht eens aan" - duwt op het lichtknopje, "doe de deur eens open" - duwt tegen de deur, "...klap eens in je handjes..." - klapt in zijn handen en klapt vervolgens klapt hij om aan te geven dat we nog eens moeten zingen. Zeg ik "dankjewel" dan geeft hij, zeg ik "asjeblieft" dan weet hij dat hij krijgt. Hij snap hoe hij zijn megabloks blokken moet stapelen, hij snapt hoe hij de ringen om de pilaar moet doet en hij snapt hoe hij bekertjes/bakjes in/op elkaar moet stapelen. Maar dit zijn denk ik de standaarddingen die de meeste kindjes van rond zijn leeftijd wel kunnen? Lichaamsdelen aanwijzen die ik opnoem kan hij niet. Pak eens / doe eens... kan hij niet. Nu is er inmiddels 2x een fysio langs geweest omdat de kleine nog niet aan de hand loopt. (wel langs de salontafel en bank) De fysio gaf aan dat hij motorisch prima in orde is en hij geen achterstanden heeft dus dat komt allemaal wel. Wat betreft het praten....nog helemaal niets!! Als hij heeeeeel erg verdrietig is dan is het "mama mamamamamama" en dan niet bewust naar mij bedoeld dus tel ik dat ook nog als een woordje. Het enige dat hij doet wanneer ik "mama" en "papa" met hem oefen is: "hm-hm". Dus hij hoort wel 2 klanken in wat wij zeggen. ma-ma en pa-pa. Achja het komt wel. Brabbelen doet hij wel veel. Heeeeel veel sinds de laatste 2 weken dus dat is alweer een ontwikkeling t.o.v. de weken daarvoor.
Ik heb laatst van een klant gehoord dat zijn dochter pas met haar vierde jaar echt ging praten en ze studeert nu aan het conservatorium. Dus komt allemaal goed!!!
Hier zegt ze mum, dad, teddy (de hond), byebye, back, baby en nog wel wat woordjes die er nu even niet inkomen. Bv als ik terug kom van het werk komt ze aangelopen, zegt "back back" of "mum back" en krijg ik een knuffel. Begrijpen doet ze ook.. Maar zorgen zal ik me niet maken hoor! Idd pas rond 2-2,5 Vooral als ze alles gewoon begrijpt en opvolgt
Onze zoon begon pas met echt praten toen hij 21maanden was. Hij zei daarvoor geen woord, deed geen enkele klank of dier na maar begreep alles. Hij wees de dingen aan als je wat vroeg en deed de dingen die je wilde. Het enige wat hij deed was "euh!" En dan wees hij met zijn handje. Met 21maanden begon hij dus met praten en leerde elke dag wel 5,6,7 woordjes en sprak al heel snel met meerdere woorden in een zin. Hij sprak meteen voor iedereen duidelijk en verstaanbaar en hij sprak de woorden meteen goed uit. Hij praat zelfs in zn slaap Onze dochter zei op haar eerste verjaardag "mama" en kletst sindien de oren van je hoofd, ook zij leerst snel maaaaar zij heeft moeite met bepaalde klanken ( s aan begin woord, v aan begin woord en nog wat dingen) waardoor ze niet goed verstaanbaar is. Ze kan wel duidelijk maken wat ze bedoelt en wat ze wil, dat is fijn maar een buitenstaander moet goed naar haar luisteren want dat is soms gewoon niet te verstaan. (Opa en oma bv) Dus hier twee duidelijk verschillen in laat en vroeg praten.