Kookgewoontes

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Geïnspireerd door de voorraad- en onverwacht bezoek topic: wat zijn jullie kookgewoontes? Heb je bv vaste dagen, heb je een weekmenu of bekijk je het per dag, kook je vooruit voor de vriezer, etc?

Ik werk met een midweekmenu (voor ma-vr, het weekend beslissen we niet vooruit). We hebben geen vaste gerechten op vaste dagen. Ik kijk let wel op afwisseling wat betreft keuken en zetmeelproduct, dus ca. 1x in de week pasta, rijst, aardappels, tortilla’s, pitabroodjes, soep e.d. En daarnaast ook weer met vlees/vis/vegetarisch en groentes. Maar dat ligt allemaal nooit vast. En ook in een week kan ik weleens gaan schuiven met mijn planning.

Ik heb een (inmiddels best behoorlijke) lijst bijgehouden van gerechten die we graag eten, en als ik geen inspiratie heb kijk ik daar even op. Ook probeer ik regelmatig wat nieuws uit (zeker wekelijks tot een paar keer per maand). Als een gerecht bevalt, komt het op de lijst te staan. Zo eten we de meeste gerechten maar een paar keer per jaar en soms zelfs maar 1x per jaar.

We eten voornamelijk vers, alles zelfgemaakt, tot de kruidenmixen aan toe, vooral omdat ik het leuk vind om zo te koken en het eigenlijk ook veel lekkerder vind. Maar ik ben niet tegen af en toe pakjes/zakjes. Mijn kinderen hebben daar wat gerechten bij zitten die ze lekker vinden en soms komt dat dus wel op tafel (denk aan macaroni, chili con carne en kip tandoori). Als ik dat dan wel zelf maak, krijg ik altijd scheve gezichten :roflmao:

Ik kook eigenlijk nooit extra hoeveelheden om in te vriezen. Ik ben er dan niet zo goed in om te onthouden dat het er ligt en het een keer ingepland moet worden. Ik kook dus in principe niet vooruit (behalve als ik weet dat ik veel eters krijg).

En tot slot ben ik erg dol op mijn slowcooker. Ik vind het een hele prettige manier van koken. ‘s Morgens of vroeg in de middag het eten opzetten en ‘s avonds alleen nog maar pasta, rijst, oid te hoeven koken. Ik heb een hekel aan snijwerk, dus dat doe ik dan de avond vooraf heel lui aan een tafeltje op de bank voor de tv :oops::D, zodat het ‘s morgens zo in de slowcooker gegooid kan worden.

Hoe gaat dit bij jullie?

cowgirl80 en Ysabella vinden dit leuk.
  2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.717
    113
    Niet zo gestructureerd :rolleyes: ik heb een globaal idee van wat en hoeveel ik moet koken en haal daar spullen bij, wat ik precies maak beslis ik pad als ik na mn werk aan t eten begin. ​

soovi en Adje vinden dit leuk.
  3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ongeveer gelijk als bij jou. Ik werk alleen niet met een mid-week menu. Maar ga meestal om de dag naar de winkel.

Houd van variatie en nieuwe dingen uitproberen. Je zult in mijn boodschappenkar nooit aardappel anders, Maggi oid zien liggen .

Nieuwe recepten verzamelen op Pinterest is mijn hobby. We eten dingen soms ook maar 1 of 2 keer per jaar.
    Ik maak gerechten zelden exact hetzelfde. Lasagna is nooit volgens exact hetzelfde recept bijvoorbeeld.

We eten nu 1 x per week Hollandse pot omdat mijn oudste dat heel lekker vindt.

Maar gelukkig vinden mijn kinderen bij a alles lekker wat ik kook.
    En ook al valt het ze toch wat tegen, zoals de jambalaya van vorige week, dan eten ze het wel. Nooit gezeur aan tafel.

In periodes dat ik me wat minder voel, zoals nu, eten we wat simpeler.
    Maar anders sta ik ook doordeweeks gerust 1,5 uur in de keuken voor een lekkere maaltijd en nagerecht erbij.

En soms hebben we zin in iets shoarma, patat of Chinees en dan eten we dat ook gewoon.

En ondanks dat ik vrij avontuurlijk ben in de keuken is mijn lievelingseten soep. Maar ook die maak ik nooit 100% op dezelfde manier. Behalve een handjevol succesrecepten.

In het weekend kook ik ook wel graag uitgebreide lunch gerechten en het zondagochtend ontbijt is vaak ook een leuk recept van Pinterest. Of pannenkoeken :)

Adje vindt dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Dat vind ik altijd heel knap. Ik ben een enorme chaoot, super vergeetachtig ook, dus om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt, dwing ik mezelf om het heel gestructureerd aan te pakken. Weekmenu opschrijven, lijstjes maken, weekmenu wijzigen als ik wat verander. Anders raak ik dus echt de draad kwijt en gaat er van alles mis...

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    #5 Adje, 14 jun 2019
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    @Annedore Dat klinkt inderdaad wel een beetje hetzelfde. Alleen mijn kinderen lusten niet alles. De één meer dan de ander. En daar hou ik dan soms ook rekening mee door bv niet te veel Aziatisch in een week te doen (lust oudste dochter nauwelijks), maar voor de rest hebben ze dan pech en dan eten ze dus gewoon minder. Uiteindelijk ook geen gedoe aan tafel, want ze weten dat dat nergens toe leidt.

En ik werk wel met recepten, en dat komt vooral omdat ik zo’n slecht geheugen heb. Heel lastig, maar zo vergeet ik tenminste niks. Ik kan wel flexibel omgaan met een recept, maar gebruik het toch vaak als leidraad.

Annedore vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wij eten op maandag vaak makkelijk (lasagne/focaccia/soep/etc.).
    Sommige weekenden zitten zo volgepland dat we niet eens een knappe wandeling hebben kunnen maken, dan wil ik op maandag er op z'n minst wel even op uit, maar in de ochtend redden we dat niet altijd.. wordt toch vaak namiddag dan. En als ik dan ook nog moet koken redden we dat simpelweg niet qua tijd. Bovendien doet m'n man de weekboodschappen op maandagavond dus willen we ook weer op tijd klaar zijn.
    Dinsdag en woensdag is het vaak avg waarvan meestal 1 dag met gekookte appes en 1 dag met gebakken.
    Donderdag is vaak een pasta of rijstdag.
    Vrijdag ook weer agv waarvan meestal gekookte appies.
    In het weekend kookt m'n man. Die doet vrijwel standaard 1 dag agv met gebakken appies maken en 1 dag pasta of rijst.

O, en de 1e dag van m'n cyclus heb ik altijd zoveel pijn dat ik niet stil kan staan dus als dat net op een doordeweekse dag valt dan flans ik ook wat makkelijks in elkaar.

Adje vindt dit leuk.
  7. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik gebruik ze vaak ter inspiratie en geef er een beetje een eigen draai aan.

Ik vind het helemaal oké als kinderen niet alles lusten. Daar hebben ze alle recht toe. Maar ik kook meestal niet apart. Ze eten het en soms dan maar een paar happen. De oudste is een kei in dingen eten die hij niet lekker vindt. Hij weet dat er toch geen alternatief komt. De jongste heeft zijn kokhalst reflex nog niet altijd onder controle :roflmao: dus die proeft dan alleen 2 happen en dan vind ik het verder prima. Dan krijgt hij een extra groot toetje (yoghurt met fruit en dan dus eventueel muesli).
    Ik houd er rekening mee dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben. Net zoals jij rekening houdt met je dochter door niet te vaak Aziatisch te koken in een week.
    Maar ik krijg jeuk van bepaalde dagen voor bepaalde gerechten.
    Als ik soms hoor dat mensen elke vrijdag patat eten. Blerk! Ik heb echt niet elke vrijdag zin in patat. En misschien heb ik wel eens een keer 2 dagen achter elkaar zin in patat :p niet dat ik daar dan direct aan toegeef ;)

Hier meestal in willekeurige volgorde:

Aardappel, groente, vlees/vis/vega
    Soep (laatst saoto soep met maïs koekjes)
    Brood met iets (ei, kroket, shoarma, falafel oid)
    Eenpansgerecht zoals pasta of rijst/kikkererwten
    Gebakken aardappeltjes, groente, vlees/vis/vega
    En wat ik tegenkom op Pinterest of in mijn of kookboeken (vorige week jambalaya) en wat ik als verzoek krijg van de jongens. Dat is vaak wraps en die maak ik dan steeds met andere vullingen of pannenkoeken.

NiVa0230 en Adje vinden dit leuk.
  8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik werk met een weekmenu.
    Op zaterdag haal ik de boodschappen voor zaterdag tot vrijdag.
    3 makkelijke gerechten die snel klaar zijn op de dagen dat ik werk en de rest kan uitgebreid zijn of simpel als in agv.
    Ik heb op het weekend na geen vaste dagen dat we iets eten.
    Maar de simpele gerechten worden dus wel op ma-wo-vrij gegeten.

Wij eten regelmatig uit een pakje/zakje bijv een ovenschotel van maggi.
    Maar ik maak ook heel veel zelf.
    Neem regelmatig van die recepten kaartjes mee bij de supermarkt of kijk in mijn kookboeken om iets nieuws te proberen.

Enige wat ik in vries is spaghettisaus.
    Daar maak ik 1x een grote pan van en dat deel ik op in porties.
    Op een makkelijke dag haal ik de spaghettisaus de avond van te voren uit de vriezer.

Ik hou wel rekening met wat wie lust.
    Zo houd N absoluut niet van hollands agv en dat eten we dus maar 1x per week.
    C houd niet van pasta's dus dat eten we ook maar 1x per week.
    Vriend eet niet mee dus die heeft niks te zeggen.
    En ik lust alles :p

NiVa0230, Annedore en Adje vinden dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik kook ook nooit apart. Ik bedenk me nu wel dat de oudste drie allemaal een gerecht hebben mogen kiezen die ze echt niet te eten vinden, waarbij ze dan zelf een boterham mogen smeren. Dat staat dus echt vast en mogen ze niet wisselen, zoals het hun uitkomt. En no way dat ik die boterham voor ze smeer :roflmao:

En vaste dagen zou ik ook niet zien zitten. Ik vind het al heel wat dat ik een paar dgn vooruit bedenk wat ik wil eten. Is soms al lastig zat :D

NiVa0230 en Annedore vinden dit leuk.
  10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    In het weekend doen wij boodschappen, en dan plannen we de week vooruit. De week bestaat meestal uit twee maaltijden waar we twee keer van kunnen eten (dus vier dagen), twee keer een maaltijd die we alleen dezelfde dag eten, en een vrijdagavond met pizza of iets anders makkelijks.

Onze werkdagen zijn wat lang door reistijd. Ik probeer de kooktijd daarom zo veel mogelijk te beperken om op tijd aan tafel te kunnen. In de praktijk betekent dat dat ik groenten voor een pasta de avond van tevoren snijd, evenals wanneer we een maaltijdsoep eten (die twee dingen komen ook vaak op tafel omdat onze zoon dat goed eet). In het weekend kook ik soms wat uitgebreider, dat gaat dan op maandag ook mooi mee.

Annedore vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.717
    113
    Ik kook meestal niet apart (behalve als manlief vlees wil in mijn vega mindset) maar houd wel rekening met pittigheid ivm de kinderen. Dus dan voegen we op ons bord sambal toe, of ik haal hun groente uit de wok voordat ik pittige dingen toevoeg.

Adje en Annedore vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier een menu voor 7 dagen maar welk gerecht op welke dag staat niet vast.
    Soms loopt een dag anders en kan ik dus switchen.
    Kook bijna altijd vers.
    Ik probeer elke dag te variëren, dus een keer rijst, een keer pasta, een keer aardappelen enz, we hebben geen vaste dagen waarop we een bepaald gerecht eten, dus geen standaard frietdag of elke woensdag rijst ofzo. We eten sowieso niet elke dag vlees. Proberen 3x vlees, 2x vis en 2 keer zonder.

Adje vindt dit leuk.
  13. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons gaat het ook min of meer hetzelfde als bij jullie @Adje.

Afgelopen jaar hadden we op dinsdag en donderdag voetbal op een rottijd, waardoor ik eerder met de kinderen moest eten en ML het daarna dan opwarmde. Dan zorgde ik op die dagen voor dingen die nog lekker (relatief, ik vind eigenlijk niks echt lekker uit de magnetron :p) zijn nadat het in de magnetron is geweest, rijst- en pastagerechten meestal). Verder vooral veel afwisseling en veel uitproberen.
    Wij maken meestal op vrijdag na het avondeten een lijstje met wat we die week erna willen eten, iedereen mag dan ideeën opperen.
    Twee keer in de week eten we een "luxe" zelfgemaakt toetje, meestal op woensdag en zaterdag. De rest van de dagen gewoon yoghurt.
    En op maandag kookt mijn zoon meestal (een relatief makkelijke maaltijd, maar wel altijd zonder pakjes/zakjes), hij wil later kok worden en vindt het leuk om alvast te "oefenen".

Verder zorg ik altijd dat we méér dan genoeg groenten binnen krijgen, dat is wel altijd het hoofdbestanddeel van onze maaltijd, bijna alle dagen hebben we er ook een salade naast.

Annedore en Adje vinden dit leuk.
  14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.063
    17.019
    113
    #14 Sado, 14 jun 2019
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    Ik werk met een weekmenu van maandag t/m vrijdag. In het weekend gaan we vaak uit eten of laten we wat bezorgen. En anders beslissen we last-minute waar we trek in hebben om te koken.
    De meeste producten worden elke vrijdag bezorgd door AH. Op zaterdag doe ik een rondje groenteboer, slager en kaasboer voor de verse producten :)

Doordeweeks hou ik enkel rekening met de bereidtijd van het eten, gezien we dan beide werken. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te koken dus wil niet vaker dan 1-2x in de week dezelfde vleessoort eten. Ook met bijgerechten (aardappels, noodles, boekweit, rijst, pasta, etc) en groenten hou ik dit aan.
    Verder dus net waar ik trek in heb en wat me te binnen schiet als ik de weekplanning maak ;)

We zijn dus absoluut niet van vaste dagen qua eten. Zie dat bij een flink deel van mijn schoonfamilie wel terug (denk; oa elke woensdag pasta, elke vrijdag soep en elke zaterdag patat) vreselijk :p

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde eigenlijk. Ik doe 1x per week boodschappen, heb voor 6 dagen eten nodig. Wat we wanneer eten zie ik wel. Wel elke zondag frietdag.

bloemetje1 en Adje vinden dit leuk.
  16. Salentein

Salentein Niet meer actief

Op vrijdag ga ik altijd zitten om een weekmenu te maken. Ik bestel dan de boodschappen online (en kijk ook naar bonus) Elke dag staat er dus iets op de planning maar niet elke week hetzelfde (al komt er tegenwoordig met kleine kinderen die niet zo best eten best wel regelmatig iets terug) Op woensdag (mijn parttime dag) haal ik vaak nog even rauwkost en fruit/melk bij zodat ik weer wat vers heb.

Het weekmenu deel ik met mijn man. Wie er het eerste thuis is kookt namelijk (en ik eigenlijk altijd in het weekend ik vind dat leuk) Meestal volgen we het menu wel (vaak ook omdat ik dan bijv vlees op tijd uit vriezer haal) maar wisselen kan ook.

Mijn weekmenu is afwisselend en vers (als in geen pakjes zakjes, alleen af en toe) vlees halen we vaak bij slager. We eten dan 1x per week iets met vis, 1x per week vega en verder probeer ik dan een keer pasta/rijst/AVG/soep/iets makkelijks. Afhalen of bezorgen doen we zelden. Pastasaus vries ik vaak in, restjes in wraps voor lunch. Maandag, dinsdag en donderdag let ik op bereidingstijd van recepten omdat we dan werken (wo en vr is een van beide thuis en hebben we meer de tijd)

Slowcooker is mijn favoriet. Recepten verzamel ik en haal ik van ah.nl, eetspiratie, paulineskeuken, chickslovefood, culy, lekkerensimpel of een van mijn kookboeken.

Ik heb periodes dat ik veel nieuwe dingen probeer maar in tijden van drukte grijp ik naar oude successen.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Wat leuk dat je zoon al zoveel kookt. Mijn dochters willen voornamelijk hun lievelingskostje leren maken of helpen met het toetje. Dat hebben we dus ook nog inderdaad, een weekendtoetje. Altijd zelfgemaakt en meestal helpt 1 van de kinderen mee. Is meestal ook niet heel erg gezond.

En ik moet bekennen dat mijn prioriteiten niet bij gezond eten liggen (al doen we dat grotendeels wel hoor). Maar het moet allereerst lekker zijn en daarna let ik op hoe gezond iets is. Dus er komt ook weleens iets op tafel waar wat minder groentes is zitten. Maar door de afwisseling, lijkt me dat nooit zo’n probleem eigenlijk. En er zijn natuurlijk genoeg gerechten met veel groentes die heerlijk zijn.

Annedore en Salentein vinden dit leuk.
  18. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Volgens mij wel een beetje vergelijkbaar als bij jullie.

Per week eten we vaak 2 dagen vega, 2 dagen vlees en 3 dagen vis. Dit ligt niet helemaal vast maar probeer ik me meestal wel aan te houden. Wel minstens 1 dag in de week bestellen we of gaan we uiteten (wat dan valt onder vlees/vis). Ook eten we gemiddeld 1x in de twee weken bij vrienden/familie (ook vis/vlees vaak). Ik maak geen echt weekmenu maar heb wel aan het begin van de week in grote lijnen in mijn hoofd wat we gaan eten.

Hier ook altijd afwisseling. Alhoewel we bijvoorbeeld nauwelijks Hollandse pot eten en gek zijn op pasta. Dus gekookte aardappels eten we zelden en pasta vaak 2x per week. Er zijn geen vaste dagen.

We eten ook alleen lievelingsgerechten vaker. Ik probeer zo’n 1/2x per week een nieuw recept. Ook alles vers trouwens. En ik vries alleen soep in.

En ik heb al maanden een slowcooker maar heb nog maar een paar keer gebruikt... Ik ben niet zo goed in recepten zoeken daarvoor, ook al volg ik jouw topic @Adje . Geen idee waarom het niet lukt en waarom ik niet gemotiveerd ben :confused:

De kinderen lusten bijna alles wel dus apart koken doe ik niet vaak. Soms eten mijn man en ik wel iets anders dan de kinderen omdat het te pittig is of omdat wij later eten.

Adje en Salentein vinden dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Oh ja, dat doe ik ook, op vrijdag de bonus van AH bekijken voor inspiratie. Levert ook altijd wel ideeën op.

Salentein vindt dit leuk.
  20. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Zondag frietdag. Zaterdag kiezen we altijd op de dag zelf, dan doen we weekboodschappen. De rest van de week eten we wat er op het weekmenu staat. Soms schuiven we gerechten een dag op of ruilen we als het zo uit komt.

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina