Hoi, Hoop dat iemand mij kan helpen.. Wij zijn bezig met de hypotheek, nu willen ze een aflosbewijs en ophefbevestiging van de bkr registratie. Dit gaat om onze mobiele telefoons. Dit wordt maandelijks betaald. Maar hoe en waar kan ik deze bewijzen opvragen?
Bij je telecom aanbieder. Edit: Volgens mij krijg je de gevraagde bewijzen pas als je de telefoon ook daadwerkelijk afgelost hebt.
Gewoon jullie telefoon in 1 keer afbetalen, je staat binnen 48 uur ( even uit mijn hoofd) niet meer BKR geregistreerd en de gene bij wie jullie een hypotheek aan het afsluiten zijn kunnen dat dan zien. Het vervelende met een BKR registratie is dat als het start bedrag 1000 Euro is en je in de laatste maand van je afbetaling zit er alsnog bij BKR 1000 euro “open” staat totdat elke cent betaald is.
Helaas blijf je ook na beeindiging nog 5 jaar zichtbaar bij het bkr, echter wel met een definitieve einddatum. Los je je telefoon niet in 1 keer in dan sta je positief gemeld met een theoretische aflosdatum (einde looptijd contract). @1548 zie hierboven
Volgens mij is telefoon niet echt een dingetje bij het afsluiten van een hypotheek tenzij je het echt te bont hebt gemaakt...
Als het bedrag van je telefoon boven de 250,00 euro is dan wordt je geregistreerd bij de BKR. (Ik moet zelf aan een andere mobiel, ik kies ervoor om een betaling in de winkel te doen om zo geen registratie te krijgen) Volgens mij kan je je BKR opvragen via je bank, kost dacht ik rond de 5,00 euro.
Toen wij met de financiering bezig waren moest ik mijn telefoon afbetalen ivm de BKR registratie en nadat ik het betaald had kregen we een hogere hypotheek. Of bedoel je eigenlijk het zelfde als mij?
Nou helaas... wij hebben 2 jaar geleden een nieuw huis gekocht. Bleken een registratie te hebben van de mogelijkheid tot roodstaan op een studentenrekening van mijn man bij de postbank Rekening bestond al lang niet meer , ING wist nergens meer van... we hadden geen tophypotheek geen andere schulden en toch heeft het weken langer geduurd voor onze hypotheek rond was ... tot we genoeg bewijzen hadden verzameld dat het een onterechte registratie was...
Op basis van alleen inkomen kunnen wij een hele leuke hypotheek krijgen. Ons huis was echt ruim de helft van dat bedrag en toch was een fietsplan van 750,- reden om even “dwars” te liggen voor de bank. Het hoeft geen dingetje te zijn, maar de bank bepaalt of ze er een dingetje van maken
Een BKR registratie is niet nadelig mits het gewoon een positieve registratie is. Een negatieve BKR registratie heb je alleen als je echte schulden hebt. Je kan het ook gewoon opvragen bij het BKR.
Dat klopt idd omdat er dan een definitieve einddatum staat geregistreerd. Daarom kan je een hogere hyp krijgen, je hebt dan immers daar geen geen extra maandelijkse uitgaves van. Maar zolang die registratie geen einddatum heeft, heb je dus een (positieve) "schuld" open staan, waarvoor je maandelijks betaald. Je hebt dan dus maandelijks minder te besteden en dan wordt je hypotheekbedrag dus lager
Volgens mij krijg je pas een negatieve BKR registratie als je schulden niet netjes afbetaald volgens afspraak. Als je betalingsachterstanden hebt word de gewone registratie (elke lening boven een x bedrag) een negatieve registratie (krijg je een bkr code). En zo een negatieve registratie blijft nog een aantal jaar zichtbaar voor financiele instellingen en kan een reden zijn om iemand een hypotheek of lening te weigeren. Dit is wat ik erover op de site van het BKR kan vinden. (dus een bkr registratie zonder code is geen probleem als je dat bedrag netjes inlost voor of tijdens de hypotheek aanvraag). Wanneer u een krediet of lening afsluit meldt een kredietverstrekker dit in het Centraal Krediet Informatiesysteem bij Stichting BKR. Na de beëindiging van uw krediet blijven uw kredietgegevens nog 5 jaar bewaard en zichtbaar. Dit geldt ook voor eventuele coderingen. Na deze bewaartermijn worden uw gegevens automatisch verwijderd. Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal? Als u uw betalingsverplichting niet nakomt, dan verandert uw positieve registratie in een negatieve registratie. Andere kredietverstrekkers kunnen dan zien dat u uw verplichtingen niet bent nagekomen. Bent u weer bij met uw betalingen dan volgt een herstelmelding. Achterstands- en herstelmeldingen blijven ook 5 jaar zichtbaar. Wat betekenen de coderingen op mijn overzicht? Het kan zijn dat er achter een lening of hypotheek een melding of code staat. De kredietverstrekker of bank waar u de lening heeft, plaatst een codering achter de lening of hypotheek als u een bedrag niet heeft betaald of als er andere bijzonderheden zijn: Achterstandsmelding (A-code) U krijgt een A-code, als u enkele maanden achterloopt met de terugbetaling van uw lening. Uw kredietverstrekker meldt deze achterstand bij Stichting BKR. Het verschilt per kredietsoort na hoeveel tijd deze achterstand wordt gemeld. Herstelmelding (H-code) De H staat voor Herstel. Deze code wordt gemeld als u weer bij bent met uw betalingen. Zo wordt geregistreerd dat er op uw lopende lening geen betalingsachterstand meer is. Het kan voorkomen dat uw lening - gelijk na het betalen van uw achterstand - wordt beëindigd. In dat geval wordt er geen herstelmelding geregistreerd, maar alleen een einddatum van de lening. Code 1 Dit betekent dat er een aflossings- of schuldregeling is getroffen, nadat uw betalingsachterstand is ontstaan. Code 2 Een code 2 geeft aan dat de kredietverstrekker het bedrag dat u nog moet betalen (de restantvordering) in één keer opeist. Dit betekent dat de kredietverstrekker van u verwacht dat u het hele openstaande bedrag in één keer terugbetaalt. In veel gevallen draagt de kredietverstrekker de vordering over aan een incassobureau. Code 3 Een code 3 kan twee betekenissen hebben namelijk afboeking of kwijtschelding. Afboeking: bij een afboeking besluit de kredietverstrekker om het dossier voorlopig te laten rusten. Binnen een termijn van 5 jaar moet de kredietverstrekker u wel aanschrijven anders gaat de verjaring in. Zij melden dan een code 3 ZONDER einddatum. Kwijtschelding: Bij een kwijtschelding wordt afgesproken dat er een bepaald bedrag voldaan moet worden en een bedrag wordt kwijtgescholden. De kredietverstrekker meldt dan een code 3 MET einddatum. Er zijn dan geen financiële verplichtingen meer op dit krediet. Code 4 De kredietverstrekker heeft geen contact met u kunnen leggen. U was of bent gedurende een langere tijd onbereikbaar (geweest). Code 5 Er is een preventieve betalingsregeling getroffen voor een hypotheek. Deze code is van tijdelijke aard. Als de betaalregeling is afgelopen, wordt deze code weer verwijderd.
Je hypotheekverstrekker bepaalt of ze akkoord gaan met een positieve notering. Mijn man had bv kennelijk een extra bestedingsruimte op zijn betaalrekening die al stamde uit 2012 (geen roodstand, maar echt een kredietruimte). We hebben er nooit iets mee gedaan. Toch stond deze wel bij het BKR geregistreerd (zonder dat we deze dus gebruikten). Als we deze er niet af haalden, kregen wij de hypotheek niet, ook al was het niet in gebruik. Bij ABN direct er af laten halen en 2 dagen later was deze er bij het BKR ook van af.
Als je bij de bank aangeeft dat de roodstand er afgehaald moet worden ivm hypotheekaanvraag, dan halen ze de BKR codering er versneld af. Anders duurt het langer.