Hi allemaal, ik hoop hier wat geruststellende woorden te vinden. Wij hebben een aantal herbruikbare drinkflesjes van Tupperware, gewone flesjes met een draaidop (dus niet met rietje of tuit of zo). Ik vul die altijd met water en zet ze in de koelkast, de kinderen drinken graag koud water en die flesjes worden dus ook goed gebruikt. Altijd als ze leeg zijn doen we ze in de vaatwasser, en naar mijn idee worden ze altijd gewoon goed schoon (geen geurtjes en de kinderen hebben nooit gezegd dat het water raar smaakt). Nu was ik ze vandaag in de vaatwasser aan het zetten en ik vond dat 1tje wel vreemd rook. Toen ik beter keek vond ik hier en daar aan de binnenkant een zwart stipje: schimmel! Ik heb ze toen allemaal afgekookt en uiteindelijk bleken er bij 2 van de 6 flesjes schimmelstipjes te zitten. Dit is erg moeilijk te zien want het zijn donkerpaarse plastic flesjes. Dus het is me eerder niet opgevallen en ik heb nu dus ook geen idee of dit al langer zo is… ik lees dat 1 of 2 keer drinken uit een flesje met schimmel geen kwaad kan, maar wat als die schimmel er al langer in zat? Het was niet veel, echt enkele stipjes, en het kwam er goed af met een doekje, maar betekent dat dan dat het er nog niet zo lang in zat? Ik weet het niet! En kan dit kwaad voor de gezondheid van mijn kinderen? Ze zijn gezond en hebben een goed immuunsysteem, daar zal het niet aan liggen. Maar ik voel me nu zo slecht omdat ik dit niet eerder heb opgemerkt (misschien omdat het er eerder niet was, maar daar ben ik nu dus ook onzeker over!). Ik heb de flesjes nu weggegooid… Moet ik morgen de dokter bellen?
Adem in, adem uit. Je hoeft hier geen dokter voor te bellen. Was de flessen in het vervolg na ieder gebruik en laat ze goed drogen. Ik kom uit de zorg en heb daar mensen uit de meest ranzige flessen zien drinken, ze zijn niet ziek en leven allemaal nog.
Nee hoor, je hoeft zeker morgen niet de dokter te bellen. Wat je al schrijft, de kinderen zijn gezond. Dus hebben ze hier geen klachten van gekregen En verder, niemand is perfect, fouten maken mag. Niets om je slecht over te voelen.
Dank jullie wel @Mien30 en @Berte, voor jullie geruststellende berichtjes! Ik ben nogal een “worst-case-scenario-denker” als het op de kinderen aankomt, als er zoiets gebeurt dan kruipt dat zo diep in mijn hoofd en dan kan ik dat maar moeilijk van me af zetten… dus erg fijn dat ik dan hier terecht kan!
Heb ik hier ook gehad met de beker van G, ook een gewone draaidop Mepal beker die geregeld de vaatwasser ziet. Bij die rubber rand (hij kan er uit!!!) zat het hier. Ff goed schoongepoetst en uitgekookt. Sindsdien weet ik dat die er uit kan en laat ik m gewoon ff doordrogen op een schone theedoek in alle onderdelen los.
Nee joh, rustig aan! Je hoeft morgen niet de dokter te bellen en de kinderen zijn geen ernstig gevaar opgelopen. Ik kwam er een tijdje terug ook achter dat in de vaatwasser zetten van de rietjes niet altijd voldoende is. Nu borstel ik ze altijd met zo'n dun raggertje voordat het de vaatwasser in gaat.
Nee joh, dat is geen probleem. Kom voor de lol eens hier in Frankrijk kijken naar de staat van sommige schimmelkazen die met vol vertrouwen verkocht worden als 'delicatesse' . En de Fransen zijn nog altijd niet uitgestorven...
Oh ja, over de Mepal bekers heb ik dat ook al gehoord inderdaad! Dus dat was ook al langer, want schimmel vormt zich natuurlijk niet op 1 dag. Dus jij maakt je verder geen zorgen? Ik vraag me af of het feit dat ze nu niet ziek zijn geworden betekent dat het oké is, of dat schimmel op langere termijn iets kan doen. Maar dat is wellicht alleen bij inademen en niet zozeer bij opdrinken…
Dank je! Wij hebben ook rvs rietjes inderdaad. Daar heb ik ook zo’n borsteltje voor, maar ik heb sowieso de indruk dat rvs ook wel makkelijker schoon wordt dan plastic. Voor school hebben de kinderen sinds dit schooljaar rvs drinkbekers en die blijven echt heel goed schoon, dat is wel fijn!
Haha, hier moest ik wel een beetje om lachen! Je hebt gelijk, hoor, mensen eten en drinken wel viezere dingen. Ik krijg gewoon een heel ongemakkelijk gevoel bij het idee dat ik misschien heb gezorgd voor een gezondheidsprobleem bij mijn kinderen…
Nee hoor, niet druk maken en de dokter bellen is niet nodig. Ik heb dezelfde flesjes en de vaatwasser krijgt dat gewoon niet goed schoon. Ik doe ze dan dus even met de hand afwassen met een flessenborstel. En nee dat doe ik echt niet dagelijks, vaak spoel ik hem om en vul m dan gewoon weer. Ik leef nog en heb nergens last van
Nee hoor is geen probleem. Continue bloot staan aan bijv zwarte schimmels in huis, dat is wel een ding vanwege je longen.
Het is goed dat je het eerst hier vraagt, want ik denk dat de doktersassistente het als mooi verhaal in de koffiekamer had gebruikt Ik heb een meisje in mijn klas en daar zag ik ook schimmel in de dop van haar fles. Zij gebruikte gewoon een petfles als herbruikbare fles, dus die ging helemaal nooit in de vaatwasser… En moet je even bedenken dat het een financiële kwestie was, dus ik heb heel voorzichtig aan moeder uitgelegd dat ze die dopjes goed moest schoonmaken omdat door de bacteriën in de mond er schimmel in de fles/dop kon komen. Week later had het meisje nog exact dezelfde fles met ‘bijbehorende’ schimmel. We hebben haar uiteindelijk een fles van school mee gegeven, die wel in de vaatwasser kan (vraag is of ze dat doet natuurlijk). Maar goed, het meisje is nooit ziek en leeft nog steeds. Hiervoor de huisarts bellen, zou ik ten zeerste afraden.
Oké, dat is fijn om te lezen! Met mijn eigen fles doe ik dat ook vaak, gewoon omspoelen en weer vullen, maar die is volledig doorzichtig dus heel duidelijk te zien of er iets vies in zit. Ik zal er maar vanuit gaan dat het maagzuur alles kapot heeft gemaakt…
Haha, ja, het is me inmiddels duidelijk dat ik de dokter niet hoef te bellen! Ik vind het soms moeilijk om in te schatten of iets daadwerkelijk een probleem is of niet, bij een aantal dingen, waaronder schimmel, gaan meteen al mijn interne alarmbelletjes af, maar dat wil niet zeggen dat dat terecht is natuurlijk. Als het op mijn kinderen aankomt ben ik overbezorgd, dat weet ik, working on it... Ik heb in ieder geval goed ingeschat dat ik het eerst hier zou vragen! Goed om te lezen dat het meisje nooit ziek is, ondanks de schimmel in haar fles! Wel super ook dat jullie een fles van school gegeven hebben.
Dat snap ik wel, maar dat is een kwestie van goed naar je kinderen kijken. Spelen ze lekker, eten ze goed,, etc. Dan is er gewoon niks aan de hand. En bij twijfel kan je ook altijd op thuisarts.nl kijken
Gevalletje het idee is viezer dan dat het gevaarlijk is. Ik heb het ook weleens aangetroffen in een beker of fles van een gastkindje.
Laat je de flessen wel goed drogen voordat je ze in de kast zet? Een klein beetje vocht in een afgesloten fles kan inderdaad gaan schimmelen. Ik laat alle flessen na het wassen in de vaatwasser drogen op het aanrecht voordat ik ze terugzet.
Ik dacht even dat je een grapje maakte toen je vroeg of je hier een dokter voor moet bellen, sorry. Heb je misschien smetvrees ofzo? Ik ben zelf wel laks met het nakijken van de drinkbekers. Af en toe zit er schimmel in de dop van een Mepal beker en denk ik 'oeps, dit zal er best al een paar dagen kunnen zitten'. Ik was hem dan gewoon af en de volgende dag gaat hij weer mee naar school. Uitkoken heb ik nooit meer gedaan sinds de kraamweek. En mijn kids leven nog steeds